Skip to main content

Verlenging éénjaarscontracten voor bepaalde tijd

27 maart 2012

Zoals inmiddels bekend, is in het licht van de economische situatie de productieplanning helaas sterk naar beneden bijgesteld. Dit gegeven is zeer direct van invloed op 157 collega’s die na 1 mei 2011 in dienst zijn getreden op basis van een éénjaarscontract. Vanaf 20 februari 2012 is er inmiddels vier maal intensief overleg geweest tussen KLM en FNV Bondgenoten/Cabin Pressure m.b.t. de verlenging van de contracten van deze groep collega’s. Op 26 maart jl. vond de laatste bijeenkomst hierover plaats en zijn er door ons met KLM afspraken gemaakt.

Fait accompli

In de CAO is geregeld dat contracten voor bepaalde tijd, bij goed functioneren, na één jaar worden verlengd voor onbepaalde tijd. Op 20 februari jl. meldde KLM ons echter dat men van deze CAO afspraak wilde afwijken. De dreiging van ontslag, na afloop van het éénjarige contract voor een grote groep CA’s als we niet tot overeenstemming zouden komen, maakten de onderhandelingen met KLM erg gecompliceerd. In feite werden we voor een voldongen feit gesteld en stonden we voor de uitdaging om in dat licht de best mogelijke oplossingen te vinden. Hierbij stond het creëren van werkgelegenheid voor deze groep met een zo lang mogelijke werkzekerheid wat ons betreft centraal.

De afspraken

Na stevige onderhandelingen zijn wij tot de volgende afspraken gekomen:

  • De éénjaarscontracten van collega’s met indiensttreding vanaf 1 mei 2011 zullen alsnog worden verlengd voor de duur van één jaar, waarbij hen de mogelijkheid wordt geboden deeltijd aan te vragen volgens de gangbare principes;
  • Drie maanden voor afloop van dit tweede contract voor bepaalde tijd zal KLM, indien er onvoldoende productie is, de mogelijkheden bekijken voor een eventuele detachering bij KLM-dochters KLC of Transavia (inclusief de WRR van deze maatschappijen) waarbij de voorwaarden vooraf zullen worden besproken met de Bonden;
  • Indien er na beëindiging van dit tweede tijdelijke contract onvoldoende productie is bij KLM, dan wel bij KLC of Transavia, dan wordt de arbeidsovereenkomst beëindigd.  
  • Na beëindiging van dit tweede contract krijgen betrokkenen, indien de productie dat toelaat, de mogelijkheid om binnen twee jaar (na de individuele datum van beëindiging) met voorrang terug te keren bij KLM. Hen zal dan, met de gebruikelijke proeftijd van twee maanden, een contract voor onbepaalde tijd worden aangeboden;
  • KLM zal de Bonden op maandbasis inzicht geven in de productiecijfers van KLM, KLC en Transavia en deze agenderen voor ieder cabineoverleg;
  • Zolang er bij KLM een zgn. “nulgroei” is, zal het bedrijf geen nieuwe contracten met Asian Cabin Crew aangaan of bestaande contracten verlengen;
  • Deze afspraken zijn éénmalig en zullen worden vastgelegd in een protocol.

Korte- versus middellange termijn

We realiseren ons dat dit geen goed nieuws is voor de collega’s die het betreft. Op korte termijn wordt werkgelegenheid gewaarborgd, echter op de middellange termijn blijven er veel onzekerheden bestaan. Op initiatief van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure is gelukkig gerealiseerd dat, indien de tweede jaarscontracten in de loop van 2013 zullen worden beëindigd, men mogelijk binnen twee jaar (in 2015 of eerder) met voorrang bij KLM kan terugkeren.

We hopen met dit bericht aan de lange onzekerheid een einde te maken. KLM heeft ons toegezegd alle betrokkenen telefonisch te benaderen om hen van bovenstaande afspraken op de hoogte te stellen. Op basis van de feiten is het voor betrokkenen nu mogelijk om beslissingen te nemen m.b.t. hun toekomst bij KLM en eventueel ook hun kansen te pakken buiten het bedrijf. Heb je aanvullende vragen, dan adviseren we je contact op te nemen met je HR- en/of Unit Manager.

Redactie Cabin Pressure