Skip to main content

Verslag cabineoverleg van 31 mei 2012

01 juni 2012

Op donderdag 31 mei vond het reguliere cabineoverleg plaats tussen KLM en de cabinebonden. Namens FNV Bondgenoten/Cabin Pressure schoof onze bestuurder/onderhandelaar Kim Francooy aan. Kim is i.v.m. onze ledengroei de tweede bestuurder die ons sinds kort terzijde staat. Verder bestond onze delegatie uit voorzitter Annetje Koreman. Huib den Ouden was zoals gebruikelijk aanwezig namens de redactie van de website.

Beschuit met muisjes!

Tijdens het overleg kwam ons ter ore dat onze bestuurder Zakaria voor de eerste keer vader is geworden van een kerngezonde dochter. Zij heet Sarah. Moeder en dochter maken het goed!

Verzoekensysteem

Zoals bekend nam FNV Bondgenoten/Cabin Pressure in maart zijn verantwoordelijkheid door het organiseren van een democratische ledenraadpleging onder alle leden m.b.t. het wel of niet handhaven van het huidige verzoekensysteem. 88% van de respondenten sprak zich uit vóór behoud van het huidige systeem.

Voor ons is en blijft het verbeteren van het verzoekensysteem ten bate van het korps een belangrijk speerpunt. Tijdens het overleg heeft ook uiteindelijk VNC volmondig ja gezegd tegen het huidige verzoekensysteem als basis om verder uit te bouwen, nadat FNV Bondgenoten/Cabin Pressure en UNC dat al eerder hadden gedaan. Dat is goed nieuws, omdat het naar ons oordeel van belang is om het huidige systeem als basis te erkennen met de daarbij behorende spelregels, zonder vakbondspolitieke voorwaarden vooraf.

Werkgroep

Ons voorstel van april jl. voor het instellen van een werkgroep die op korte termijn alle wijzigingsvoorstellen van partijen in kaart zal brengen zal nu eindelijk worden opgepakt. De technische discussie die daarbij hoort en waarmee  tijdens het overleg  inmiddels een begin is gemaakt zal vanaf nu in een werkgroep worden gevoerd. Die werkgroep zal worden samengesteld uit vertegenwoordigers van de  cabinebonden, hun vertegenwoordigers uit de Groepscommissie (PAC) en KLM.

Europa productie

Faire verdeling

In oktober 2011 bereikten KLM en de bonden een tussenstand in de CAO-onderhandelingen. Op initiatief van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure werd afgesproken dat er onderzoek zal worden gedaan naar een methode voor een faire verdeling van de Europa productie voor Europa vliegenden. Op 21 mei vond de eerste van vier sessies plaats tussen KLM en een afvaardiging van de drie cabinebonden. Tijdens die bijeenkomst is onder meer gesproken over de uitbreiding van het soort en aantal non flight requests. Om de verwachtingen in het korps te managen willen we benadrukken dat, in tegenstelling tot publicatie van VNC op hun website, hierover nog geen afspraken met KLM zijn gemaakt. Na afloop van de vierde sessie zal de werkgroep aan het eind van de zomer verslag uitbrengen aan het cabineoverleg, het platform waar volgens afspraak de uiteindelijke besluitvorming plaatsvindt.

Tellerstand verzoeken divisie 737 only

Collega’s die na een zwangerschap of langdurige ziekte weer aan het werk gaan, krijgen te maken met een gemiddelde verzoekentellerstand in de functie die ze vervullen. Zo staat het in de CAO. Voor collega’s in de nieuwe zgn. “Europa only divisie” zijn alle verzoeken gratis. Hun tellerstand staat dus per definitie op nul. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft partijen het verzoek gedaan om voor deze groep collega’s de CAO aan te passen. Het is in onze ogen namelijk niet rechtvaardig om deze groep te benadelen met een gemiddelde tellerstand bij terugkeer na zwangerschap of langdurige ziekte. Tot onze grote verbazing ging VNC niet met ons voorstel akkoord. Naar ons idee een gemiste kans om samen op te trekken m.b.t. maatregelen die in het belang zijn van het korps. Dit zeker ook in het licht van de hervatting van de CAO onderhandelingen op 4 juni a.s. waar samenwerking van groot belang is. KLM, die eerder aangaf bereid te zijn de CAO op dit punt aan te passen, heeft nu als reactie aangegeven ons verzoek in beraad te houden en zal er in een volgend overleg op terugkomen….

Kist/Crew operatie

Zoals eerder gecommuniceerd is er vanaf 24 april tot 20 mei 2012 op zeer beperkte schaal, binnen de kaders van de CAO, een proef gehouden met de zgn. “kist/crew” operatie op Europa. Hierbij opereren vliegtuig inclusief cockpit- en cabinebemanning meerdere stretches samen. Binnenkort zal de proef worden geëvalueerd, waarna eventueel zal worden besloten tot een tweede proef op grotere schaal. Voor deze eventuele tweede proef is een (tijdelijke) aanpassing van de CAO nodig. Daarvoor zullen dus eerst afspraken moeten worden gemaakt met de cabinebonden. In aanloop daarvan zullen door KLM en de bonden afspraken worden gemaakt om binnenkort de evaluatieresultaten te bespreken.

Tokyo omloop

Sinds de start van de zomerdienst 2012 voert KLM de Tokyo omloop gedeeltelijk uit met een mix van B-777 en B-747 combi, waar de Purser in de sterkte geplaatst is. Vanuit de Groepscommissie werden wij op de hoogte gebracht van de impasse tussen KLM en de PAC rond de uitleg van de bepalingen over het al dan niet tewerkstellen van de Purser boven de sterkte bij deze cyclus. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft KLM daarover per brief bevraagd en het punt tevens geagendeerd voor het cabineoverleg. De twee andere bonden aan tafel gaven aan zich volledig in onze brief te kunnen vinden.

Technische discussie

In de CAO is afgesproken dat, indien één van de stretches van de cyclus valt binnen de limieten van de Long Haul regeling, de gehele omloop zal worden uitgevoerd met de Purser boven de sterkte.

KLM stelde in het overleg van mening te zijn dat, indien op de Tokyo-cyclus wordt gevlogen met het type 777 waar tegelijkertijd Long Haul rust moet worden gegeven, het niet zo is dat de gehele cyclus zal worden uitgevoerd met de Purser boven de sterkte omdat deze afspraken volgens het bedrijf  slechts van toepassing zouden zijn op een vluchtuitvoering met de mix 747 (combi) en A330. Wij hebben daarop aangegeven dat in onze optiek aan de hand van de “CAO-rust” moet worden bepaald of de Purser boven de sterkte wordt ingezet, en niet aan de hand van het type vliegtuig.

Conclusie en afspraken

Na uitvoerige discussies kwamen KLM en de Bonden uiteindelijk tot de conclusie dat een verschil van interpretatie van de CAO ten grondslag lag aan het twistpunt en hebben de volgende afspraken gemaakt:

  • De betreffende tekst in de CAO zal worden aangepast zodat er geen verschil van interpretatie meer kan ontstaan.
  • KLM zal er bij de Tokyo omloop actie op zetten om de Purser z.s.m. op alle stretches boven de sterkte te plaatsen.
  • Daar waar dat op korte termijn niet meer lukt zal de gehele bemanning worden gecompenseerd met 1 CS dag, conform de regeling die we kennen bij het motiveringsproces.
  • Uitvraag meerwerk

    I.v.m. de onverwacht grote vraag naar non activiteit deze zomer deed KLM onlangs een uitvraag voor tijdelijk meerwerk om de vraag naar non actief te kunnen honoreren. Omdat de vraag naar dit tijdelijke meerwerk veel groter was dan voorzien werd de uitvraag al na één dag gesloten en werden collega’s teleurgesteld. Voor collega’s die structureel meerwerk wensen heeft KLM een procedure met o.a. een wachtlijst. Op verzoek van de bonden zal KLM met de Groepscommissie afspraken maken om in de toekomst uitvragen voor tijdelijk meerwerk een soortgelijke structuur te geven. Ook zal er op ons initiatief gekeken worden naar de mogelijkheid om zgn. “schrijnende gevallen” hierbij voorrang te geven. Daarbij moet je denken aan collega’s die door omstandigheden in financiële problemen zijn gekomen.

    Redactie Cabin Pressure

    Open, eerlijk, daadkrachtig, democratisch en professioneel!

    Meld je aan voor het introductielidmaatschap via de website! Lees meer over de voordelen van het lidmaatschap op onze website.