Skip to main content

Hervatting CAO onderhandelingen in Soestduinen

06 juni 2012

Op 4 juni zijn in Soestduinen de bedrijfsbrede CAO onderhandelingen hervat tussen KLM en de zeven door KLM erkende vakorganisaties. Wij trekken in dit proces op samen met onze collega’s van FNV Grond en zijn daarmee de grootste partij aan de onderhandelingstafel. De delegatie van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure bestaat uit onze professionele bestuurder/onderhandelaar Zakaria Boufangacha, terzijde gestaan door onze voorzitter Annetje Koreman en Huib den Ouden.

Informatiesessies

Nadat partijen op 28 oktober 2011 een tussenstand bereikten, heeft KLM de afgelopen maanden vele informatiesessies georganiseerd om ons een beeld te geven van de grote ombuigingsoperatie die het bedrijf wil doorvoeren. Vele mogelijke bezuinigingsvoorstellen zijn daarbij de revue gepasseerd. Op 4 juni werd duidelijk wat KLM concreet van het cabinepersoneel verwacht.

Structurele ombuigingen

KLM stelt dat er te weinig wordt verdiend en de kosten te hoog zijn om de noodzakelijke investeringen te financieren en de schuldenpositie af te bouwen. Daarom is volgens het bedrijf een structurele ombuiging van 1 miljard Euro nodig, verdeeld over  3 jaar. Het komt erop neer dat op het gebied van arbeidsvoorwaarden voor cabine de doelstelling van KLM is dat op jaarbasis 45 miljoen Euro zal worden bespaard. Daarnaast stelt KLM een nullijn van de salarissen voor tot 31 december 2014. Overigens hechten wij er aan te melden dat voor zowel Cabine, Grond als Cockpit evenredige bezuinigingen op basis van de loonsom worden voorgesteld.

Concrete voorstellen

Wat KLM van ons vraagt en wat deze voorstellen concreet voor het korps gaan betekenen, is in Soestduinen formeel bekend gemaakt. Een klein deel van de voorstellen kan KLM uitvoeren zonder aanpassing van de CAO. Daarop heeft FNV Bondgenoten/Cabin Pressure weinig invloed. Voor het overgrote deel van de wensen van KLM zijn echter CAO aanpassingen nodig. Deze kunnen dus alleen worden doorgevoerd met onze instemming. We doelen hier met name op de voorgestelde WRR aanpassingen, waar het leeuwendeel van de voorgenomen besparingen vandaan zal moeten komen. Om een compleet beeld te geven zetten we alle wensen van KLM, soms technisch, hieronder toch op een rijtje.

Voorstellen KLM zonder CAO aanpassing (betreft alleen Europa)

  • Meer stoelen aan boord, kleinere C-Class en pitch, verwijderen van de coatroom en verkleining van de galley.

Voorstellen KLM met CAO aanpassing (betreft alleen ICA):

  • WRR. verlaging A factor van 1.6 naar 1.12 en verhogen constante van 12 uur naar 28, ook voor dead heading crew. Concreet resultaat daarvan is dat sommige relatief korte vluchten (Midden Oosten) één dag meer RV krijgen, echter, alle Long Haul omlopen beduidend minder (tot 3/4 dagen per cyclus).
  • Uitgesteld reis- of deeltijdverlof. de CA (alle functies) wordt de mogelijkheid gegeven om vrijwillig (d.m.v losklikken) reisverlof (RV) of deeltijdverlof (NIZ) ‘in te wisselen’ om op die manier eerder indeelbaar te zijn. De ingewisselde dagen worden op een later moment alsnog ingedeeld. De aanvraag voor dat inwisselen zou moeten worden ingediend via het verzoekensysteem per time off verzoek. Toekenning gebeurt echter door KLM en is afhankelijk van productiemogelijkheden (conform huidige regels voor eerste twee tikken op CS teller).
  • Feestdagenregeling. De CAO voor Cabinepersoneel kent een afspraak over 5 vrije kalenderdagen niet zijnde vakantiedagen, ter compensatie van de zgn. 7 feestdagen. In de praktijk worden die dagen ingedeeld als vakantiedagen en worden toegevoegd aan het winterverlof. Het voorstel van KLM is om deze compensatiedagen ieder jaar op 1 mei bij te schrijven op een, nieuw in te voeren, rekening courant FD (Vrije Dagen). De zeggenschap is voor KLM, maar dagen kunnen wel via use all accounts aangevraagd worden.
  • Verschuiven van 1 JV dag van zomer naar winter. In de CAO is opgenomen dat KLM vakantie zodanig zal toekennen dat de werknemer 22 dagen aaneengesloten vrij van dienst is in de periode van 1 april tot 1 oktober. Het voorstel houdt in dat het aantal dagen vrij van dienst in de zomer wordt verlaagd naar 21 (en in combinatie met het volgende voorstel naar 20).
  • Inleveren 1 JV dag in de zomer. Het aantal kalenderdagen vakantie wordt voor alle leeftijdscategorieën en functies met 1 verlaagd. Daarnaast wordt het aantal dagen vrij van dienst in de zomerperiode ook met 1 verlaagd.
  • Afschaffen personenvervoer. Werknemers kunnen in specifieke situaties aanspraak maken op vervoer naar en van Schiphol-Centrum. Deze aanspraak komt te vervallen. Op buitenstations blijft KLM na aankomst en voor vertrek het vervoer tussen vliegveld en hotel wel verzorgen.
  • Vereenvoudigen koffer-/tasverstrekkingen. Grote en kleine koffer worden vervangen door één koffer en de reistas en handtas worden afgeschaft.

Het huis staat niet in brand

In aanloop naar de hervatting van de CAO onderhandelingen hebben wij natuurlijk niet stilgezeten en hebben de financiële situatie van KLM besproken met financieel economische adviseurs van het adviesbureau ”Basis & Beleid”. Dat heeft een rapportage opgeleverd waarin de door KLM gepresenteerde cijfers nog eens op een rijtje zijn gezet. Op basis daarvan zijn wij tot de beoordeling gekomen dat de financiële situatie van de KLM  inderdaad zorgelijk is. Dat komt met name door de relatief hoge schuldenlast in combinatie met de geringe resultaten op dit moment. Er is naar ons oordeel echter geen sprake van een noodsituatie die noopt tot acuut en met name structureel ingrijpen.

Ontmantelen CAO niet aan de orde

De terugkeer naar winstgevendheid bij KLM is van tal van omstandigheden afhankelijk en wordt maar voor een beperkt deel bepaald door arbeidsvoorwaarden. Daar ligt naar ons oordeel veel te veel het accent. KLM kan niet van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure verwachten dat wij gaan meewerken aan het ontmantelen van het geheel van zorgvuldig opgebouwde rechten, dus ook niet van de WRR!

Het is altijd de visie van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure geweest om eventueel noodzakelijke maatregelen tijdelijk te financieren. Aan die inzet houden wij ook nu vooralsnog vast. De mogelijke bijdragen die van Inflight Services worden verwacht moeten wat ons betreft dan ook in dat licht worden gezien.

Wij zijn er klaar voor

Op 14 en 15 juni a.s. zullen de onderhandelingen worden voortgezet. Wij hebben ons huiswerk gedaan, onze insteek is al maanden duidelijk en wij zijn klaar voor een vliegende doorstart van de CAO onderhandelingen. Wij hebben mandaat van onze achterban die zich heeft uitgesproken tijdens de Algemene Leden Vergadering van 24 april jl.. Een eventueel onderhandelingsresultaat zal uiteindelijk worden voorgelegd aan al onze leden ter beoordeling. Zo werkt de democratie bij FNV Bondgenoten/Cabin Pressure!

Redactie Cabin Pressure