Skip to main content

CAO-besprekingen: KLM oefent maximale druk uit op proces

15 juni 2012

Op donderdag 14 juni zijn in Soestduinen de bedrijfsbrede CAO-onderhandelingen tussen KLM en de zeven door KLM erkende vakorganisaties voortgezet. De delegatie van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure bestond wederom uit onze professionele bestuurder/onderhandelaar Zakaria Boufangacha, terzijde gestaan door onze voorzitter Annetje Koreman en Huib den Ouden.

Statement

KLM zette direct de toon met het maken van een scherp statement. Men wil voor de zomer óf uitzicht op een akkoord, óf een alternatief dat dezelfde besparingen oplevert, óf KLM neemt z’n eigen verantwoordelijkheid. Wat dat laatste precies zou moeten inhouden is door KLM verder niet geconcretiseerd. Laat helder zijn dat we ons niet zullen neerleggen bij eenzijdige besluiten die voor nu en de toekomst nadelige gevolgen zullen hebben voor het cabinepersoneel.

Het bedrijf is stellig van mening dat de hoogte van de bezuinigingen en de plotseling gewenste versnelling in het proces worden gerechtvaardigd door de huidige financieel economische situatie. Concreet wil het bedrijf in drie jaar tijd ruim 1 miljard ombuigen en bovendien een nullijn van de salarissen van drie jaar (tot 31 december 2014). Voor Cabine  wil men de bezuinigingen voor 80% realiseren door aanpassingen in de WRR, de kern van onze CAO.

Onnodig hoge druk

KLM overviel ons door de voorgestelde wijziging in het tijdsproces en het dreigement om eventueel op eigen houtje maatregelen te nemen indien er voor de zomer geen uitzicht op een akkoord zou zijn. In onze optiek zouden CAO-partijen zo niet met elkaar moeten omgaan en zet KLM daarmee wat een zorgvuldig onderhandelingstraject zou moeten zijn onder enorme druk.

In een gezamenlijke reactie hebben we KLM aangegeven de opmerkingen van het bedrijf ongeloofwaardig te vinden en niet gelukkig te zijn met het opleggen van eenzijdige voorwaarden omkleed met dreigementen. Verder hebben we duidelijk gemaakt dat KLM het tijdspad en de democratische processen van de Bonden moet  respecteren. Een dergelijk verregaande bezuinigingsoperatie kan wat ons betreft niet van de ene op de andere dag worden uit onderhandeld. Zo’n traject moet in alle zorgvuldigheid plaatsvinden, waarbij op gedegen wijze tot een aanvaardbaar resultaat moet worden gekomen. Daarom is voorgesteld om vanaf 1 september op de KLM-voorstellen te reageren met een vervolgproces dat medio november 2012 moet zijn afgerond. KLM gaat zich daarover beraden en nodigde ons uit voor vervolgoverleg op 25 juni aanstaande.

Ontmantelen CAO niet aan de orde

We willen nogmaals stellen dat de terugkeer naar winstgevendheid bij KLM van tal van omstandigheden afhankelijk is en maar voor een beperkt deel bepaald wordt door arbeidsvoorwaarden. Daar ligt naar ons oordeel momenteel veel te veel het accent. KLM kan niet van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure verwachten dat wij gaan meewerken aan het ontmantelen van het geheel van zorgvuldig opgebouwde rechten, dus ook niet van de WRR.

Het is altijd de visie van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure geweest om eventueel noodzakelijke maatregelen tijdelijk te financieren. Aan die inzet houden wij ook nu vooralsnog vast. Wederom, de mogelijke bijdragen die van Inflight Services worden verwacht moeten wat ons betreft dan ook in dat licht worden gezien. En tenslotte, een eventueel onderhandelingsresultaat zal uiteindelijk worden voorgelegd aan al onze leden ter beoordeling. Zo werkt de democratie bij FNV Bondgenoten/Cabin Pressure.

Redactie Cabin Pressure