Skip to main content

Verslag cabineoverleg van 29 juni 2012

30 juni 2012

Op vrijdag 29 juni 2012 vond het reguliere cabineoverleg plaats tussen KLM en de cabinebonden. Namens FNV Bondgenoten/Cabin Pressure waren onze bestuurders/onderhandelaars Zakaria Boufangacha en Kim Francooy aanwezig. Het Dagelijks Bestuur werd vertegenwoordigd door John Visser. Namens de redactie schoof Huib den Ouden aan. Het betrof deze maand een korte agenda met hieronder de twee hoofdpunten.

Maar nu eerst: stemmingmakerij

“KLM hekelt stemmingmakerij van de Bonden” en heeft op MyKLM zonder enige toelichting een link opgenomen naar een artikel in de Telegraaf van 29 juni jl.. In dat krantenartikel wordt verwezen naar een brief die FNV Bondgenoten aan de KLM Directie heeft gestuurd. In die brief hebben we onder andere gesteld het onbegrijpelijk te vinden dat de KLM Directie zichzelf een salarisverhoging van 6% heeft toegekend direct voorafgaand aan het Securing Our Future programma. Daarnaast hebben we in dat kader klip en klaar aangegeven dat in eventueel toekomstig te maken afspraken met FNV Bondgenoten/Cabin Pressure zal moeten worden vastgelegd dat er geen extra beloningen, in welke vorm dan ook, aan de Directie en/of de direct daaronder gelegen managementlaag gegeven zullen worden zolang er sprake is van bezuinigingen op de arbeidskosten.

Vertrouwen

Tegelijkertijd met de aandacht voor de link naar het telegraaf-artikel is op MyKLM de column van onze President Directeur Peter Hartman gepubliceerd die spreekt over “een geruchtenstroom” en “misverstanden die de verhoudingen en het onderling vertrouwen geen goed doen”. Dit uitgerekend daags na de CAO-onderhandelingen waarin juist KLM stelde dat er geen vertrouwen is in een constructieve houding aan de zijde van de Bonden. En dat terwijl de bonden zich nog moeten gaan uitspreken over de inhoudelijke voorstellen van KLM, hetgeen na de zomer zal plaatsvinden.

Feiten

Wij houden ons bij de feiten die we hebben gepubliceerd en voelen ons niet aangesproken door de opmerkingen van KLM over stemmingmakerij  en vertrouwen. Wanneer KLM de behoefte heeft uitspraken te doen over de beloning van de Directie in deze moeilijke tijden, dan nodigen wij het bedrijf uit dit onderbouwd en direct richting de werknemers te doen.

Faire verdeling Europa productie

In oktober 2011 bereikten KLM en de bonden een tussenstand in de CAO-onderhandelingen. Op initiatief van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure werd afgesproken dat er onderzoek zal worden gedaan naar een methode voor een faire verdeling van de Europa productie voor Europa vliegenden. In twee sessies van de werkgroep is gezocht naar een mogelijkheid het korps meer mogelijkheden te geven op sturing van het rooster zonder dat dit verder nadelige effecten zal hebben voor de individuele verzoeken. In dat kader is er gekozen voor het uitbreiden van het aantal type non flight requests in de vierde peilronde. Op deze manier is het proces transparant en niet onnodig complex gemaakt.

Concrete afspraken in het cabineoverleg

  • In de vierde peilronde (weekrun) worden de soorten non flight requests uitgebreid met vliegtuigtype, regio en maximum/minimum aantal routedagen;
  • Deze non flight requests zijn ‘gratis’ maar er mogen nog steeds maximaal drie verzoeken worden gedaan.

De inschatting is dat implementatie zal plaatsvinden in het voorjaar van 2013.

Tellerstand verzoeken divisie 737 only

Collega’s die na een zwangerschap of langdurige ziekte weer aan het werk gaan, krijgen te maken met een gemiddelde verzoekentellerstand in de functie die ze vervullen. Zo staat het in de CAO. Voor collega’s in de nieuwe zgn. “Europa only divisie” zijn alle verzoeken gratis. Hun tellerstand staat dus per definitie op nul. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft partijen het verzoek gedaan om voor deze groep collega’s de CAO aan te passen. Het is in onze ogen namelijk niet rechtvaardig om deze groep te benadelen met een gemiddelde tellerstand bij terugkeer na zwangerschap of langdurige ziekte. Helaas ging VNC niet met ons voorstel akkoord. Door ons is nu met KLM afgesproken dat in voorkomende gevallen door KLM individueel maatwerk zal worden toegepast.

Redactie Cabine Pressure

Open, eerlijk, daadkrachtig, democratisch en professioneel

meld je aan  voor het introductielidmaatschap via de website! Lees meer over de voordelen van het lidmaatschap op onze website.