Skip to main content

Teleurstellend ontwerp advies van EASA aan Brussel m.b.t. Europese WRR

11 september 2012

Op  14 mei jl. namen wij deel aan een demonstratie voor het kantoor van EASA (het Europees agentschap voor de luchtvaartveiligheid) in Keulen tegen de conceptvoorstellen voor de nieuwe Europese wet op het gebied van versoepelde werk- en rusttijden (EU-FTL).

Safety first

Wetenschappelijk medisch onderzoek toont nauwkeurig aan waar de grenzen liggen van verantwoorde werk- en rusttijden. Deze grenzen garanderen dat cabinepersoneel voldoende alert is om flight safety taken op een veilige manier uit te voeren. Omdat het erop leek dat EASA bij haar voorstellen aan de Europese Commissie deze wetenschappelijke inzichten zou negeren, is door ons is in Keulen duidelijk gemaakt dat de theoretische berekeningen en regels van de EASA zelf, in de praktijk kunnen zorgen voor onveilige situaties voor zowel crew als passagiers.

Ontwerp advies

Inmiddels heeft EASA zich verder gebogen over de regeling en is onlangs gekomen met een ontwerp advies aan Brussel. Duidelijk is geworden dat er niet of nauwelijks is geluisterd naar de tienduizenden aanbevelingen van direct belanghebbenden. Met name aanbevelingen die geld kosten en daardoor een negatieve invloed hebben op de commerciële belangen van de luchtvaartmaatschappijen lijken terzijde te zijn geschoven.

ETF teleurgesteld

De ETF (European Transportworkers Federation) vertegenwoordigt meer dan 100.000 werknemers in de luchtvaartsector. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure is onderdeel van ETF en neemt in die hoedanigheid zitting in het Cabin Crew Committee, waar EU-FTL prominent op de agenda staat. ETF heeft vanaf de start van dit proces met veel deskundigheid aan tafel gezeten en is zeer teleurgesteld over de uiteindelijke uitkomst. ETF is ook van mening dat het in haar ogen partijdige ontwerp advies niet veilig is en geen recht doet aan de huidige wetenschappelijke inzichten.

ETF heeft dan ook aangekondigd zich tot het uiterste te zullen verzetten en haar argumenten tegen dit ontwerp advies duidelijk te maken aan de Europese Commissie en het Europees Parlement in een ultieme poging te komen tot een eerlijke, maar vooral veilige Europese WRR die recht doet aan alle belanghebbenden. Het Cabin Crew Committee zal op 25 en 26 september bijeenkomen om dit vervolgtraject te bespreken.

Redactie Cabin Pressure