Skip to main content

CAO-besprekingen verlopen moeizaam

22 september 2012

Op 20 en 21 september zijn in Garderen op de Veluwe de bedrijfsbrede CAO-besprekingen hervat. De delegatie van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure bestond zoals gebruikelijk uit onze professionele bestuurder/onderhandelaar Zakaria Boufangacha, terzijde gestaan door Annetje Koreman en Huib den Ouden.

Dreigende taal

Het bedrijf benadrukte in het overleg dat de KLM top vastberaden is om in drie jaar tijd een structurele bezuiniging op arbeidskosten te realiseren van 315 miljoen Euro, waarvan 60 miljoen bij Inflight Services. Werken de bonden daar niet aan mee, dat wordt gedacht aan onder andere netwerkaanpassingen (krimp), het eenzijdig opzeggen van de CAO en het verlagen van de salarissen, zo werd gesteld. Zoals bekend heeft FNV Bondgenoten de financiële situatie waarin KLM verkeert op hoofdlijnen door een aan de FNV gelieerd bureau (Basis & Beleid) laten onderzoeken. De conclusie van dat rapport is dat de situatie bij KLM kan worden aangemerkt als zorgelijk, zonder dat er echter sprake is van een dramatische situatie die vraagt om een acuut ingrijpen. Daarom houden we eraan vast dat we niet zullen meewerken aan het structureel verslechteren van onze arbeidsvoorwaarden.

Aanpassingen WRR onbespreekbaar!

KLM wil zo’n 80% van de bezuinigingen bij Inflight Services realiseren door het aanpassen van de WRR. Concreet komen die plannen erop neer dat we (in voltijd dienstverband) gemiddeld ruim 20 dagen per jaar extra moeten werken voor hetzelfde salaris. Voor deeltijders zijn dat er dus nog veel meer. In het overleg van 3 september jl. gaven we al aan dat aanpassingen in de WRR voor ons onbespreekbaar zijn, structureel noch tijdelijk. Dat hebben we op 20 september herhaald omdat wij als professionele vakorganisatie weigeren om mee te werken aan het creëren van boventalligheid waardoor er hoe dan ook banen op de tocht komen te staan binnen het korps.

Isolement van UNC

UNC, onderdeel van vakbond de Unie, zit sinds vorig jaar aan de overlegtafel en vertegenwoordigt een paar honderd (voornamelijk ex Martinair) collega’s. Helaas is UNC wél bereid om de zorgvuldig opgebouwde WRR open te breken en ingrijpend aan te passen, waarmee zij zich isoleert van de andere cabinebonden.

Samenwerking met VNC

We realiseren ons dat er iets moet gebeuren. In het afgelopen overleg hebben we nauw kunnen samenwerken met VNC die ook de lijn kiest van het intact laten van de WRR. In gezamenlijke verklaringen aan KLM hebben we de volgende majeure bewegingen gemaakt:

  • Een looptijd van de CAO t/m 31 december 2014;
  • Een nullijn voor de salarissen t/m 31 december 2014;
  • Het inleveren van één JV-dag gedurende de looptijd van de CAO;
  • Een nog nader uit te werken vorm van financiële compensatie bij positieve bedrijfsresultaten gedurende de looptijd van de CAO.

We realiseren ons dat met name de nullijn een groot offer van het korps vraagt. Met dit aanbod aan KLM, met een waarde van ongeveer 20 miljoen Euro, lopen we dan ook tegen de grenzen aan van het mandaat dat we van onze leden hebben.

Grond, cockpit en cabine nog niet op één lijn

FNV grond, de grootste grondbond, ondersteunt onze insteek volledig. Helaas vindt een aantal andere grondbonden de bijdragen die FNV Bondgenoten/Cabin Pressure en VNC willen leveren te gering. Daarom is het nog niet mogelijk gebleken een gezamenlijk standpunt te formuleren van grond cockpit en cabine, iets wat KLM wel van de bonden verlangt.

Naar verwachting zal het overleg op 27 en 28 september worden hervat. Of we dan in gezamenlijkheid tot een akkoord kunnen komen hangt sterk af van de wil van een aantal bonden om over hun eigen schaduw heen te stappen, maar natuurlijk eveneens van de bereidheid van KLM om ook te bewegen. Wij zijn er in ieder geval van overtuigd dat we met onze toezeggingen onze verantwoordelijkheid hebben genomen in deze situatie.

Democratie

Een eventueel onderhandelingsresultaat zal uiteindelijk natuurlijk worden voorgelegd aan al onze leden ter beoordeling. Zo werkt de democratie bij FNV Bondgenoten/Cabin Pressure.

Redactie Cabin Pressure

Open, eerlijk, daadkrachtig, democratisch en professioneel!

meld je aan voor het introductielidmaatschap via de website! Lees meer over de voordelen van het lidmaatschap op onze website.