Skip to main content

CAO-besprekingen voortgezet in "verkennende gesprekken"

29 september 2012

Op 27 en 28 september zijn in Noordwijk de CAO-besprekingen hervat. De delegatie van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure bestond uit onze professionele bestuurder/onderhandelaar Zakaria Boufangacha, ditmaal terzijde gestaan door bestuurslid Ruud van Alphen (i.v.m. de vakantie van onze voorzitter Annetje Koreman) en Huib den Ouden.

KLM zal moeten bewegen

Een goede kaspositie is cruciaal in het voortbestaan van de onderneming. Dit om de bestaande schuld af te bouwen en de noodzakelijke investeringen te kunnen blijven uitvoeren. Tijdens de eerste dag van het overleg werd herhaald dat de Directie daarom vastbesloten is om op arbeidskosten te doen wat moet worden gedaan om KLM toekomstbestendig te maken. Wel stelde KLM zich te realiseren dat het bedrijf richting de Bonden zal moeten bewegen wil dit CAO-traject tot een goed einde komen.

Tussenstap

Door KLM werd voorgesteld om per domein (grond, cockpit en cabine) verkennende gesprekken te voeren om te onderzoeken of (en eventueel hoe) het verschil kan worden overbrugd tussen wat KLM vraagt en wat de Bonden bereid zijn te geven m.b.t. “Securing Our Future”. Wij gaven aan daartoe bereid te zijn indien daaraan vooraf geen voorwaarden werden gesteld.

Verkennende gesprekken met Cabinebonden

Tijdens de sessie met de Cabinebonden hebben FNV Bondgenoten/Cabin Pressure en VNC wederom nauw met elkaar in contact gestaan en dezelfde lijn gekozen. Beiden hebben we KLM nogmaals aangegeven dat aanpassingen aan de WRR onder geen enkele voorwaarde onderwerp van gesprek kan zijn. Hoewel UNC daar nog steeds onder voorwaarden openingen biedt, beseft KLM dat dit dus geen begaanbaar pad is.

Alternatieve bezuinigingen

In plaats van WRR aanpassingen zoekt KLM nu naar alternatieve bezuinigingen, zonder daar echter tot op heden concrete voorstellen voor te doen. Wij hebben in het licht daarvan een aantal statements herhaald:

  • Werkzekerheid en perspectief voor het cabinepersoneel op de lange termijn is cruciaal;
  • Wij willen een nog nader uit te werken vorm van financiële compensatie bij positieve bedrijfsresultaten gedurende de looptijd van de CAO;
  • Ons voorstel voor een relatief lange looptijd (eind 2014) met daarbij geen verdere loonsverhoging, inclusief het inleveren van één JV gedurende die looptijd is een enorme beweging. Concreet levert dit KLM op korte termijn 20 miljoen Euro (!) op en houdt een fors koopkrachtverlies in voor het korps. Daar mag niet te lichtzinnig over worden gedacht;
  • Wij zijn op grond van het eigen onderzoek naar de situatie bij KLM niet overtuigd van de noodzaak tot drastisch ingrijpen op arbeidsvoorwaarden en weigeren “te bezuinigen om het bezuinigen”;
  • Gezien onze forse handreiking accepteren we geen aanvullende bezuinigingen via de CAO.

Geen structurele verslechteringen op arbeidsvoorwaarden

Partijen zijn uit elkaar gegaan met de afspraak elkaar weer te treffen op 19 en 29 oktober aanstaande voor bedrijfsbreed overleg met alle Bonden. De verwachting is dat KLM dan een stuk concreter zal worden m.b.t. haar alternatieve voorstellen voor Cabine. Wij zijn ervan overtuigd dat we met onze toezeggingen onze verantwoordelijkheid hebben genomen in de situatie waarin KLM zich momenteel bevindt. Voorafgaand aan het overleg benadrukken wij nogmaals dat FNV Bondgenoten/Cabin Pressure niet zal meewerken aan het structureel verslechteren van onze arbeidsvoorwaarden.

Democratie

Zoals bekend zal een eventueel onderhandelingsresultaat uiteindelijk natuurlijk worden voorgelegd aan al onze leden ter beoordeling. Zo werkt de democratie bij FNV Bondgenoten/Cabin Pressure.

Redactie Cabin Pressure

Open, eerlijk, daadkrachtig, democratisch en professioneel!

meld je aan voor het introductielidmaatschap via de website! Lees meer over de voordelen van het lidmaatschap op onze website.