Skip to main content

Eindfase CAO-traject in zicht

30 oktober 2012

Op 29 oktober 2012 zijn in Garderen de CAO-besprekingen voortgezet. De delegatie van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure bestond uit onze professionele bestuurder/onderhandelaar Zakaria Boufangacha, zoals gebruikelijk terzijde gestaan door cabinecollega’s Annetje Koreman (voorzitter) en Huib den Ouden.

Herhaling van zetten

KLM herhaalde dat een goede kaspositie cruciaal is in het voortbestaan van de onderneming en dat men vastbesloten is om op arbeidskosten te doen wat moet worden gedaan om KLM toekomstbestendig te maken. Ook stelde men wederom dat het bedrijf genoegen neemt met 80% van haar oorspronkelijke bezuinigingsinzet.

Europaproductie

Het voorstel dat KLM ons 19 oktober deed om, in fasen, de gehele Europaproductie onder te brengen bij KLC (en op KLC arbeidsvoorwaarden) werd ons vorige week toegelicht. Zonder in detail te treden roept het plan met name m.b.t. arbeidsvoorwaarden en toekomstperspectief voor een deel van het huidige korps en toekomstige CA’s veel vragen op. Tijdens het overleg hebben cabinebonden KLM in een gezamenlijke verklaring aangegeven te veel haken en ogen te zien en daarom geen verantwoordelijkheid te willen dragen voor het gepresenteerde plan.  

Onze inzet

Samen met VNC en UNC hebben we KLM vervolgens onze inzet meegedeeld. Die houdt in:

  • Een looptijd van de CAO t/m 31 december 2014;
  • Een nullijn (geen indexatie) voor de salarissen t/m 31 december 2014;
  • Het inleveren van één JV-dag gedurende de looptijd van de CAO;
  • Het verschuiven van één JV-dag van de zomer naar de winter gedurende de looptijd van de CAO;
  • “Verhogen densiteit van de 737”. (Maatregelen die de stoeldichtheid vergroten zoals het verwijderen van de coatroom);
  • Aanpassing van de verstrekking van uniformkoffers en –tassen;
  • Afschaffen recurrent Engels voor kader;
  • Het uitvoeren van een onderzoek naar een toekomstbestendige pensioenregeling in lijn met de afspraken die we daarover in het CAO protocol van 2010 met KLM hebben gemaakt;
  • Een nog nader uit te werken vorm van financiële compensatie bij positieve bedrijfsresultaten gedurende de looptijd van de CAO.

We realiseren ons dat met name de nullijn een groot offer van het korps vraagt. Met dit majeure tegenbod aan KLM, met een waarde van meer dan 22 miljoen Euro (!), is de grens bereikt van het mandaat dat we van onze leden hebben. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure is van mening dat met dit tegenbod voldoende verantwoordelijkheid wordt genomen m.b.t. de zorgelijke situatie waarin het bedrijf zich momenteel bevindt.

Hoe nu verder?

In reactie op ons tegenbod heeft KLM aangegeven de komende weken te willen gebruiken om te bezien of, en langs welke lijnen, zij met ons tot een akkoord denkt te kunnen komen. Wij wachten dit bod af en zullen het beoordelen aan de hand van onze inzet en het mandaat van onze leden. Waarschijnlijk zal het volgende overleg plaatsvinden op 23 november aanstaande.

Democratie

Zoals bekend zal een eventueel onderhandelingsresultaat uiteindelijk natuurlijk worden voorgelegd aan al onze leden ter beoordeling. Zo werkt de democratie bij FNV Bondgenoten/Cabin Pressure.

Redactie Cabin Pressure

Open, eerlijk, daadkrachtig, democratisch en professioneel!

meld je aan voor het introductielidmaatschap via de website! Lees meer over de voordelen van het lidmaatschap op onze website.