Skip to main content

Ingelast overleg planningsupdate: Groeiverwachting voor 2013

21 december 2012

Op donderdag 20 december zijn KLM en de Cabinebonden op Schiphol Oost bijeen geweest voor overleg i.v.m. de recente planningsontwikkelingen. Namens FNV Bondgenoten/Cabin Pressure was onze bestuurder/onderhandelaar Zakaria Boufangacha aanwezig. Het Dagelijks Bestuur werd vertegenwoordigd door Annetje Koreman. Namens de redactie schoof Huib den Ouden aan.

Planning: Beweging in het korps!

Omdat KLM door het bereikte CAO onderhandelingsresultaat van 14 december jl. zicht heeft gekregen op een structurele kostenreductie, wordt er momenteel door het bedrijf invulling gegeven aan een investeringsplan op basis van een groeiscenario. In het extra overleg is de planning voor de daarmee gepaard gaande instroom en doorstroom t/m de zomer van 2013 met ons gedeeld. Hoewel het hier een planning betreft en alle cijfers onder voorbehoud zijn, komt er na jaren van stilstand weer beweging en groei binnen het korps.

Instroom

Deze groei is onder andere het resultaat van uitbreiding van de vloot met één A330-300 en één B777-300 en de nieuwe Japanse bestemming Fukuoka in het routenet. KLM verwacht voor de komende zomer een instroom van 186 nieuwe (Nederlandse) éénbanders. 60 daarvan stromen in vanuit KLC en zo’n 20 tot 30 van hen stappen binnen KLM over van een grondfunctie naar Inflight Services. De resterende ±100 nieuwe collega’s komen van  buiten KLM.  Verder wordt er gepland op de aanname van 68 nieuwe Aziatische collega’s. Tenslotte zullen alle éénjaarscontracten worden omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd.

Doorstroom

Naast deze instroom is er ook sprake van een voorzichtige doorstroom. Voor eind maart 2013 zijn er twee promotietrainingen gepland voor Purser (24 personen) en twee promotietrainingen voor Sr. Purser (24 personen).

Meerwerk

Bovenop deze uitbreiding van het korps zullen de meerwerkverzoeken worden gehonoreerd van alle collega’s die op de lijst voor structureel meerwerk staan. Deze toekenning zal plaatsvinden vanaf de eerste dag van de maand waarin de nieuw aan te nemen CA’s in dienst komen. Dit geldt voor alle functies. Daarnaast zal er naar verwachting, ook voor alle functies, tijdelijk meerwerk beschikbaar zijn in de maanden juni, juli, augustus en september 2013. De uitvraag daarvoor wordt verwacht in januari as.

Onze CAO insteek heeft gewerkt

Dit zijn zeer positieve geluiden die het directe gevolg zijn van onze houding en de bereikte resultaten tijdens de langdurige CAO onderhandelingen. Daar waar KLM de constante dreiging van een krimpscenario boven tafel hield (met overtolligheid tot gevolg), hebben wij onze verantwoordelijkheid genomen en zijn het uiteindelijke CAO onderhandelingsresultaat overeengekomen, waardoor KLM weer kan investeren. Overigens zal dit resultaat in januari nog aan al onze leden ter goedkeuring worden voorgelegd.

Verwarring door CAO krant

De communicatie van KLM in de CAO krant verdient naar onze mening geen schoonheidsprijs. Deze is op sommige punten onvolledig en wekt een onjuiste sfeer van de werkelijke afspraken. Wat betreft de tekst rond afspraken die moeten worden gemaakt voor verlaging van de arbeidskosten, ligt de zaak iets genuanceerder dan in de CAO krant staat vermeld.  Het bedrijf stelt dat deze verlaging “significant” moet zijn. In de werkelijke tekst wordt hier echter het woord “structureel” gebruikt. Significant is wezenlijk iets anders dan structureel. Verder zijn de afspraken die met KLM zullen moeten worden uitgewerkt voor een structurele verlaging van deze arbeidskosten voor 1 januari 2014, zoals loongebouw en middenloonregeling, alleen van toepassing op nieuw aan te nemen personeel en raken de bestaande populatie niet. Zowel FNV Bondgenoten/Cabin Pressure als VNC hebben KLM op de berichtgeving aangesproken.

Europese aanval op onze WRR

Op 14 mei jl. hebben voor het kantoor van EASA (het Europees agentschap voor de luchtvaartveiligheid) in Keulen ruim 300 CA’s en vliegers gedemonstreerd tegen de voorstellen voor de nieuwe Europese wet op het gebied van werk- en rusttijden (EU-FTL)

Safety first

Wetenschappelijk medisch onderzoek toont nauwkeurig aan waar de grenzen liggen van verantwoorde werk- en rusttijden. Deze grenzen garanderen dat cabinepersoneel voldoende alert is om flight safety taken op een veilige manier uit te voeren. Omdat het erop leek dat EASA bij haar voorstellen aan de Europese Commissie deze wetenschappelijke inzichten zou negeren, is door ons is in Keulen duidelijk gemaakt dat de theoretische berekeningen en regels van de EASA zelf, in de praktijk kunnen zorgen voor onveilige situaties voor zowel crew als passagiers.

Ontwerp advies

Inmiddels heeft EASA zich verder gebogen over de regeling en is onlangs gekomen met een ontwerp advies aan Brussel. Duidelijk is geworden dat er niet of nauwelijks is geluisterd naar de tienduizenden aanbevelingen van direct belanghebbenden. Met name aanbevelingen die geld kosten en daardoor een negatieve invloed hebben op de commerciële belangen van de luchtvaartmaatschappijen lijken terzijde te zijn geschoven.

De Europese Commissie beslist volgend jaar definitief over de nieuwe wetgeving. Het is daarom de hoogste tijd om nogmaals aan te geven dat wij het niet eens zijn met deze nieuwe Europese WRR die, in de uitvoering, een enorme verslechtering betekent.

Op 22 januari 2013 zullen wij in samenwerking met collega's van VNC en VNV onze stem laten horen op Schiphol Centrum. Houd deze datum daarom vrij in je agenda! Verdere concrete informatie over deze actie volgt begin januari. Teken daarnaast ook de petitie via http://www.dead-tired.eu/                                                                  

Prettige Feestdagen!

Voor FNV Bondgenoten/Cabin Pressure loopt een succesvol jaar ten einde. De overtuiging van veel collega's dat het ánders kan, heeft ervoor gezorgd dat we met elkaar weer veel bereikt hebben. We willen iedereen bedanken die daaraan heeft bijgedragen! Namens de bestuurders, het Dagelijks Bestuur en alle actieve leden wensen we iedereen Prettige Feestdagen toe, thuis of op de route, en een gezond en uitgerust 2013!

Tenslotte, tijdens de feestdagen zijn wij, net zoals altijd, 24/7 bereikbaar voor vragen via info@cabinpressure.nl!

Redactie Cabin Pressure