Skip to main content

Ontwikkelingen AF/KLM Groep en planningsupdate bij Inflight Services

17 september 2014

Op dinsdag 9 september 2014 is FNV Cabine op uitnodiging van KLM aanwezig geweest op het hoofdkantoor te Amstelveen. Daar werden we door de Alexandre De Juniac, CEO van de AF/KLM Groep, meegenomen in de ontwikkelingen van de Groep voor de komende vijf jaar. Vervolgens werd de planning bij Inlfight Services met ons gedeeld. Namens FNV Cabine was daarbij Zakaria Boufangacha aanwezig, terzijde gestaan door Ruud van Alphen en Huib den Ouden.

 

Ontwikkelingen AF/KL Groep

Waar staan we?

De Juniac benadrukte dat Transform 2015 een succes is. De resultaten zijn verbeterd, Air France zal, net als KLM, weer winstgevend zijn, de schuld is fors verminderd en de concurrentie positie is de afgelopen jaren sterk verbeterd.

“Perform 2020”

Daar waar Transform 2015 vooral in het teken stond van herstructurering van het bedrijf, zullen er vanaf januari 2015 onder de naam “Perform 2020” stappen worden gezet naar meer groei van de business. De komende vijf jaar zal de focus liggen op uitbreiding van winstgevende long-haul bestemmingen en kostenbesparing op verliesgevende routes. Op Europa zal, naast het verder versterken van de positie op Schiphol en Charles de Gaulle, onder de vlag van transavia een nieuwe low-cost carrier worden opgericht om de hevige concurrentie in deze groeiende markt het hoofd te bieden.

Rust en toekomstperspectief

FNV Cabine ziet de huidige staat van het bedrijf als de bevestiging van haar eerdere analyses. Het huis stond niet in brand en staat niet in brand. KLM staat er zelfs goed voor terwijl de economie nog moet aantrekken. Verder zullen de onlangs gemaakte CAO-afspraken tussen KLM en cabinebonden leiden tot een structurele besparing op arbeidskosten. We vertrouwen er dan ook op dat KLM genoegen neemt met de forse besparingen die het korps heeft geleverd en weer zal gaan investeringen in het personeel. Het bewaren van rust en het zich richten op de toekomst zijn volgens FNV Cabine twee zaken waar KLM nu de focus op zal moeten leggen.

Update planning

Vervolgens gaf KLM ons een inkijkje in de ‘ambitieuze’ planning voor de zomer van 2015. Het bedrijf verwacht een productiegroei van 2.7% ten opzichte van de zomer van 2014. Deze cijfers zien er goed uit, maar we willen zoals altijd benadrukken dat ze onder voorbehoud zijn.

Toekenning structureel meerwerk

Alle aanvragen voor structureel meerwerk in alle functies zullen worden toegekend. De uitvraag hiervoor zal openstaan tot medio december 2014.

Instroom en doorstroom

KLM verwacht een instroom van éénbanders van zo’n 120 FTE. 72 collega’s daarvan komen van KLC. De overige 48 FTE zullen intern bij KLM, KLM-dochters en ook extern worden geworven. De externe werving zal binnenkort van start gaan. Daarnaast zal er doorstroom plaatsvinden in alle functies. Vooralsnog staan er twee tweebander-cursussen gepland in november 2014. Wanneer en voor hoeveel personen de klassen voor Pursers en Sr. Pursers gepland staan is op dit moment nog niet duidelijk. Op onze vraag of het bedrijf plannen heeft voor het aannemen van seizoen CA’s werd gemeld dat daarover eind januari 2015 een beslissing zal worden genomen.

Oud versus nieuw loongebouw

FNV Cabine heeft onlangs met KLM afgesproken dat collega’s die in dienst zijn gekomen tussen 14 december 2012 en 28 augustus 2014 bij hun periodiek zullen instromen in het oude (gunstigere) loongebouw. KLM zal de betrokken collega’s binnenkort persoonlijk op de hoogte brengen van de wijze waarop dat gebeurt.

Redactie FNV Cabine