Skip to main content

Presentatie cijfers derde kwartaal Air France/KLM

03 november 2014

Op woensdag 29 oktober 2014 zijn door de KLM Directie de kwartaalcijfers van Air France/KLM gepresenteerd aan Vakbonden en Ondernemingsraad. In de Panoramazaal van het KLM hoofdkantoor in Amstelveen waren daarbij namens FNV Cabine aanwezig Zakaria Boufangacha, Annetje Koreman, Ruud van Alphen en Ronald Weijers.

Onjuist beeld

Nadat er de afgelopen dagen paniek werd gezaaid door sommige media en bonden, kon FNV Cabine vandaag met eigen ogen de huidige financiële situatie van het bedrijf toetsen. De resultaten van het derde kwartaal zijn slechter dan in dezelfde periode vorig jaar. We kunnen echter stellen dat er absoluut geen sprake is van een technisch failliet bedrijf, dat het voortbestaan van KLM niet aan een zijden draadje hangt en massa ontslagen beslist niet aan de orde zijn. Hoewel teleurstellend, er is nog altijd sprake van een positief bedrijfsresultaat. KLM heeft in dit kwartaal namelijk een operationele winst geboekt van 265 miljoen Euro.

Positief maar niet genoeg

Dat de cijfers achterblijven bij de verwachtingen, bevestigt dat het bedrijf structureel last heeft van de hevige concurrentie in de luchtvaart. De forse groei van Low Cost Carriers als Ryan Air en Easyjet en de toenemende concurrentie op verre bestemmingen door maatschappijen als Turkish Airlines en Emirates, maken dat de druk op de ticketprijzen verder toeneemt. Je ziet dan ook dat, ondanks de hoge bezettingsgraad van de stoelen (boven de 90%!), er per gevlogen kilometer minder winst wordt gemaakt. Gecombineerd met de nadelige effecten van de valutakoersen en toegenomen kosten, schrijft het bedrijf niet de cijfers die het zou willen schrijven voor de noodzakelijke lange termijn investeringen en schuldenreductie.

Air France laat op haar beurt een beter resultaat zien dan vorig jaar: Hoewel een verbetering van 200 miljoen Euro in dit kwartaal, echter nog steeds een operationeel verlies van 21 miljoen Euro. Het lijkt erop dat er in Parijs nu toch ook slagen worden gemaakt in het gezonder maken van de AF/KLM Groep. Het is in dat licht heel erg zuur dat het conflict tussen de Franse piloten en de Air France Directie heeft geleid tot een ‘kostenpost’ van bijna een half miljard Euro.  

Waar ligt het aan?

Sinds aan Transform 2015 uitvoering wordt gegeven, wordt door zowel de KLM Directie als het management van de Groep keer op keer verkondigd dat dit plan op koers ligt en zelfs een succes is. De wereldeconomie trekt aan, de brandstofprijzen zijn laag, de vervoersvraag stijgt en de bezettingsgraad bij KLM is nog nooit zo hoog geweest. En toch staat het bedrijf er minder goed voor dan verwacht. Is er te laat gereageerd op de concurrentie van de Easyjets en Emirates van deze wereld? Wordt het spel van revenue management niet goed gespeeld, waardoor teveel tickets te vroeg tegen een te lage prijs in de markt worden gezet, waardoor we omzet missen? De komende tijd zullen we rond de tafel gaan met KLM. Dan zullen we bekijken hoe het kan zijn dat, na de herstructurering van het bedrijf en de forse bijdragen van de medewerkers daarbij, nog niet de gewenste resultaten worden geboekt.

Perform 2020

Medio september van dit jaar zei Alexandre de Juniac, topman van de AF/KLM Groep, in een bijeenkomst met de Vakbonden dat de kosten nog verder omlaag moeten. Hij zei in nauwe samenwerking met het personeel, de Vakbonden en de Ondernemingsraad op zoek te willen gaan naar manieren om efficiënter te werken.

In aanloop naar de komende CAO

In het licht van de komende CAO-onderhandelingen zal er nu weer naar de bonden worden gekeken. Niemand kan erop tegen zijn om het bedrijf toekomstbestendiger te laten zijn. FNV Cabine zal echter het belang van het cabinepersoneel nooit uit het oog verliezen. Er zal niet alleen geïnvesteerd moeten worden in het bedrijf, maar ook in de medewerkers. Een substantiële loonsverhoging, het verbeteren van de arbeidsomstandigheden én werkzekerheid staan dan ook hoog op onze agenda. Juist nu!

Redactie FNV Cabine