Ondanks massale weerstand in zowel de Verenigde Staten als in Europa, heeft het Amerikaanse Ministerie van Transport op vrijdag 15 april 2016 Norwegian Air International een voorlopige vergunning verleend om, op basis van een dubieuze constructie, luchtvaart-activiteiten te ontplooien tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten. Alleen President Obama kan hier nog een stokje voor steken.
Lage lonen en slechte arbeidsomstandigheden
Norwegian Air International is opgericht als Ierse dochter van de in Noorwegen gevestigde luchtvaartmaatschappij Norwegian Air Shuttle. Zij willen via uitzendbureaus uit Hongkong en Thailand vliegers en cabinepersoneel inzetten om op routes te gaan vliegen tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten. Op die manier omzeilt het bedrijf Europese arbeids- en immigratieregels, waardoor er tegen lage lonen en slechtere arbeidsomstandigheden personeel kan worden ingezet. Deze vorm van oneerlijke concurrentie zal er toe leiden dat de arbeidsvoorwaarden en werkgelegenheid in de Europese luchtvaartindustrie verder onder druk komen te staan. Bovendien roept deze wijze van opereren vraagtekens op in het kader van de veiligheid, omdat er nauwelijks antecedentenonderzoek plaatsvindt.
Banen op het spel
De afgelopen twee jaar hebben ITF (International Transportworkers Federation) en ETF (European Transportworkers Federation) zich er bij de Europese en Amerikaanse autoriteiten hard voor gemaakt om een vergunning voor Norwegian te voorkomen. FNV Cabine, dat lid is van beide organisaties, betreurt de passieve opstelling van de Europese Commissie en het besluit van de Amerikaanse autoriteiten ten zeerste, omdat daardoor concreet duizenden banen worden bedreigd, ook bij KLM. Samen met beide koepelorganisaties doen wij dan ook ons uiterste best om te voorkomen dat Norwegian zijn plannen kan uitvoeren. ITF en ETF hebben President Obama onlangs opgeroepen de beslissing van het Ministerie van Transport te overrulen en de voorlopige vergunning in te trekken.
ITF en ETF vertegenwoordigen gezamenlijk meer dan 900.000 werknemers in de burgerluchtvaart over de gehele wereld, waarvan ongeveer 90.000 bemanningsleden in Europa.
Redactie FNV Cabine
Nog geen lid van FNV Cabine, maar wil je ook invloed? Meld je dan aan voor het introductielidmaatschap via www.fnvcabine.nl!
Open, eerlijk, daadkrachtig, democratisch en professioneel!