Hardere acties vanaf zondag 1 oktober!

De leden van FNV Cabine stemden massaal tegen het cao-eindbod van KLM. Dit volgde op een eerdere afwijzing door de VNC ledenraad. Op 18 september haalde KLM haar eindbod van tafel. Tegelijkertijd weigert het bedrijf echter om de -1 CA maatregel terug te draaien en wordt deze maatregel als chantagemiddel ingezet bij de cao-onderhandelingen. Daarom hebben zowel FNV Cabine als VNC een ultimatum gesteld aan KLM. Daarin eisen beide bonden dat KLM de gehele -1 CA maatregel onvoorwaardelijk terugdraait per 1 oktober 2017. Het ultimatum liep tot vrijdag 29 september 12.00 uur. KLM is opnieuw niet ingegaan op onze eis, daarom voeren FNV Cabine en VNC vanaf zondag 1 oktober 2017 hardere acties.

 -1 CA maatregel moet van tafel!

Eerder werd er door het korps actie gevoerd om de -1 CA maatregel van tafel te krijgen door middel van werkonderbrekingen, beginnend met tien minuten tot uiteindelijk 40 minuten. KLM heeft laten zien daar niet van onder de indruk te zijn. Sterker nog, het signaal vanuit het korps wordt volledig genegeerd. Het management van Inflight blijft haar buitenproportionele bezuinigingsdoelstellingen uitdragen en verdedigen. Daarom hebben de bonden gekozen voor een steviger middel om KLM op andere gedachten te brengen. Want linksom of rechtsom, de -1 CA maatregel moet van tafel!

KLM moet WRR strikt naleven

Met ingang van zondag 1 oktober a.s. zullen FNV Cabine en VNC het bedrijf strikt aan onze zorgvuldig samengestelde Werk- en Rusttijdenregeling (WRR) uit de cao houden. Wanneer KLM vluchten wil uitvoeren die buiten de werk- en rusttijden van onze cao vallen, dan kan het bedrijf daar alleen na een akkoord van de bonden van afwijken. Voor ieder individueel bemanningslid wordt er dan een compensatie gegeven in de vorm van CS-dagen. Dit proces wordt “motiveren” genoemd en staat in de cao beschreven. Door dit motiveringsproces kunnen de gevolgen van verstoringen op een relatief goedkope manier door KLM worden opgelost. De beide cabinebonden zullen vanaf zondag niet langer ingaan op deze motiveringsverzoeken van KLM. Dat betekent dat er andere oplossingen moeten worden gevonden om bij verstoringen de operatie uit te voeren.

Wat betekent dit voor het korps

Het motiveren vindt vrijwel dagelijks plaats en is bijvoorbeeld aan de orde bij vertragingen of bij zieke crewleden op buitenstations. Op het moment dat de bonden dit actiemiddel toepassen, dan kan dat betekenen dat vluchten op buitenstations moeten worden vertraagd. Als dit jouw vlucht treft, kan dit mogelijk gevolgen hebben voor het moment van afmelden en/of je vervolgindeling. De mate waarin verschilt per situatie. Dit is een stevige vakbondsactie, die voor KLM tot aanzienlijke kosten kan leiden. We realiseren ons terdege dat dit actiemiddel ook voor individuele collega’s vervelende gevolgen kan hebben. Dat is echter inherent aan het voeren van acties.

Korpsbrede steun voor acties

Voor de gevolgen van onze werkonderbrekingen is het bedrijf ongevoelig gebleken. Willen we KLM op andere gedachten brengen om de -1 CA maatregel terug te draaien, dan zullen we dus hardere middelen moeten inzetten. In ons ultimatum hebben wij KLM laten weten dat, naast deze motiveringsactie, ook andere zwaardere acties niet worden uitgesloten. Wij voelen ons gesteund door het overduidelijke NEE van onze leden tegen het cao-eindbod van KLM. Daarnaast laten de vele reacties op onze helpdesk, op Social Media en de massale steunbetuigingen via onze petitie zien dat er brede steun is voor dit actiemiddel bij onze achterban. Hopelijk ziet ook KLM nu snel in dat deze eenzijdig ingevoerde beroerde maatregel niet de weg is voor toekomstbestendige oplossingen die breed worden gedragen door het korps.

 

Redactie FNV Cabine

Doe mee en praat mee over jouw werk, jouw leven, jouw toekomst! Nog geen lid van FNV Cabine, maar wil je ook invloed? Meld je dan nu aan voor het introductielidmaatschap via www.fnvcabine.nl

Open, eerlijk, daadkrachtig, democratisch en professioneel!