Effecten van een week actievoeren

Sinds zondag 1 oktober worden er door FNV Cabine en VNC acties gevoerd om de -1 CA maatregel van tafel te krijgen. Dit keer niet door middel van werkonderbrekingen, maar door KLM strikt aan de Werk- en Rusttijdenregeling (WRR) uit de cao te houden. We voeren deze ‘motiveringsactie’ met als eis aan KLM om de -1 CA maatregel terug te draaien. Dit raakt de bedrijfsvoering en is ook vervelend voor de betreffende crews. Deze gevolgen zijn echter inherent aan het actievoeren. Na de eerste week blijkt dat de actie haar doel bereikt.

 

Stap voor stap

Deze motiveringsactie is de volgende stap in een langlopend actietraject. Een jaar terug werd de -1 CA maatregel eenzijdig ingevoerd door KLM. In reactie daarop hebben veel collega’s deelgenomen aan de werkonderbrekingen. Uiteindelijk heeft KLM in maart toegezegd de -1 CA maatregel stapsgewijs terug te draaien. Dit is niet gebeurd en de maatregel is als drukmiddel ingezet bij de cao-onderhandelingen. De petitie van FNV cabine om steun uit te spreken voor acties tegen de -1 CA maatregel is massaal door collega’s getekend. KLM geeft nu aan dat er geen sprake kan zijn van het intrekken van de -1 CA maatregel. De cabinebonden hebben daarom geen andere keuze dan het voeren van stevige acties. In het ultimatum hebben wij KLM laten weten dat ook andere – zwaardere - acties niet worden uitgesloten.

Effecten van de actie

Wanneer KLM vluchten wil uitvoeren die buiten de werk- en rusttijden van onze cao vallen, dan kan dit alleen na akkoord van de cabinebonden. Voor ieder individueel bemanningslid wordt er in dat geval een compensatie gegeven in de vorm van CS-dagen. Dit proces wordt “motiveren” genoemd en staat in de cao beschreven. Voor KLM is dit een relatief goedkope oplossing om de vluchten doorgang te laten vinden. Beide cabinebonden houden KLM sinds 1 oktober strikt aan de WRR en gaan niet langer in op deze motiveringsverzoeken. Hierdoor moet het bedrijf andere oplossingen zoeken om de operatie uit te voeren en dat brengt een aanzienlijk kostenplaatje met zich mee. De afgelopen week heeft KLM zes motiveringsverzoeken gedaan die door de cabinebonden zijn afgewezen:

  • Panama (donderdag): door te weinig rust zijn crews gewisseld en zijn er passagiers blijven staan door wissel van 772 naar 773.
  • Los Angeles (donderdag): door te weinig rust vertraging van 5,5 uur;
  • Bogota (donderdag): door te weinig rust is tussenstop Cartagena vervallen en zijn passagiers met een ingehuurde kist naar Panama gevlogen;
  • Osaka (vrijdag): door te weinig rust is de vertraging verder opgelopen;
  • Los Angeles (zondag): door te weinig rust vertraging van bijna 7,5 uur;
  • Los Angeles (zondag): door te weinig rust is de vlucht geannuleerd en zonder passagiers naar Amsterdam gevlogen.

Geen gehoor bij KLM

Na een jaar waarin het korps zich met man en macht heeft verzet tegen de -1 CA maatregel, is er nog geen enkel signaal van het bedrijf dat men bereid is de maatregel terug te draaien. Ook niet nu het nog altijd massale draagvlak onder het korps voor acties en de financiële effecten van de motiveringsactie zichtbaar worden. De eenzijdig ingevoerde -1 CA maatregel is niet de weg voor toekomstbestendige oplossingen die breed worden gedragen. Het is nu aan KLM om aan de eis van het korps tegemoet te komen en de -1 CA maategel van tafel te halen!

Redactie FNV Cabine,

Doe mee en praat mee over jouw werk, jouw leven, jouw toekomst! Nog geen lid van FNV Cabine, maar wil je ook invloed? Meld je dan nu aan voor het introductielidmaatschap via www.fnvcabine.nl 

Open, eerlijk, daadkrachtig, democratisch en professioneel!