Skip to main content

De feiten over de staking

06 december 2017

Zoals inmiddels iedereen bij KLM en daarbuiten weet, heeft FNV Cabine het gehele KLM cabinekorps opgeroepen tot een 24-uurs staking op maandag 8 januari 2018. Nu FNV Cabine de druk opvoert, worden andere partijen gedwongen om kleur te bekennen. Natuurlijk horen we kritische geluiden, maar deze vervolgstap in ons langlopende conflict met KLM heeft vooral positieve reacties opgeleverd op onze helpdesk. De meeste collega’s die zich bij ons melden (leden en niet-leden) zijn de chantage van KLM spuugzat en kunnen niet wachten om dat duidelijk te maken!

Feiten

Na onze stakingsaankondiging wordt daarover veel gezegd en geschreven in de (social) media. Alle betrokken cao-partijen en individuele collega’s hebben natuurlijk het recht om hun zegje te doen. We constateren opmerkelijke en pertinent onjuiste zaken in een reeks berichten. Daarom zetten we in deze nieuwsbrief wat feiten op een rij:

  • Volgens KLM is FNV Cabine niet bereid tot overleg. De werkelijkheid is dat wij in alle overleggen onze verantwoordelijkheid nemen en er alles aan doen om tot een gebalanceerde cao te komen. Onze constructieve cao-inzet met mandaat van onze leden is daar het bewijs van. Zelfs dat was niet genoeg en de cao-onderhandelingen draaiden uit op het beruchte eindbod;
  • De suggestie dat FNV Cabine afwijzend zou staan tegenover een externe begeleider is onjuist. Wij hebben gedurende de cao-onderhandelingen meerdere keren aan KLM aangegeven hier onder voorwaarden op in te willen gaan;
  • KLM meldt in de Telegraaf en in haar eigen persbericht dat er op 31 augustus jl. een onderhandelingsresultaat lag met FNV Cabine. In werkelijkheid deed KLM na anderhalf jaar overleg een eenzijdig eindbod, dat direct door VNC en later ook door de leden van FNV Cabine met grote meerderheid werd afgewezen. Een duidelijker signaal kon niet worden gegeven;
  • Na het afwijzen van het eindbod heeft KLM het bod ingetrokken. Het is vervolgens aan KLM om formeel met een nieuw voorstel te komen. Dat hebben we helaas nog niet gezien. Informeel praten om het praten heeft ons tot nu toe niets gebracht;
  • KLM roept in de Telegraaf dat bij alle concurrenten met één leidinggevende in de cabine wordt gewerkt. Dat is pertinent onjuiste informatie. Bij andere Europese legacy carriers zoals British Airways, Air France en Lufthansa wordt op intercontinentale vluchten met minstens twee leidinggevenden in de cabine gevlogen;
  • In de pers permitteert KLM zich de denigrerende uitspraak dat twee leidinggevenden op een club van zo’n tien man wel erg veel is. Voor het gemak wordt de verantwoordelijkheid voor de honderden passagiers aan boord met al hun wensen en eisen maar even vergeten;
  • KLM meldde onlangs de ‘radiostilte’ met de cabinebonden te betreuren. Na de stakingsaankondiging heeft FNV Cabine, net als de rest van het korps, uit de media moeten vernemen dat er informeel overleg wordt gevoerd tussen KLM en VNC. Dat lijkt op de achterkamertjespolitiek van vroeger, waarvan wij dachten dat die verleden tijd was sinds het aantreden van FNV Cabine in 2007.

Wie zich de brief van de heer de Groot nog kan herinneren krijgt wellicht het gevoel van een déjà vu. Terwijl het bedrijf predikt het vertrouwen te willen herstellen, worden er tegelijkertijd wederom tendentieuze berichten de wereld ingestuurd. Dat bevordert bij FNV Cabine niet de indruk dat we er pratend met KLM gaan uitkomen.

Het is nu of nooit!

Het ledenbestand van FNV Cabine is een afspiegeling van de functies in het cabinekorps. Het conflict over de eenzijdige bezuiniging door het invoeren van de -1 CA maatregel raakt ons allemaal. De directie vindt ons te duur en zegt letterlijk dat de tweede leidinggevende geen meerwaarde heeft. En daar zal het niet bij blijven, want de directie eist van ons dat we tot 2020 blijven leveren. Het is geen rocket science om te bedenken dat de WRR en onze vakantiedagen dan wederom ter discussie worden gesteld. De staking is bedoeld om de gehele uitholling van ons vliegende beroep tegen te gaan.

Redactie FNV Cabine

Doe mee en kom in actie, het is nu of nooit!

Nog geen lid van FNV Cabine, maar wil je ook invloed? Meld je dan aan voor het introductielidmaatschap via www.fnvcabine.nl

Open, eerlijk, daadkrachtig, democratisch en professioneel!