KLM moet bewegen, staak ook mee!

Om de -1 CA maatregel van tafel te krijgen en de bezuinigingsdoelstellingen van KLM te verlagen, moet de druk omhoog. Het traditionele overleg en de actie-instrumenten, die inmiddels al meer dan een jaar worden ingezet, hebben KLM niet overtuigd. KLM moet nu uit de loopgraven voordat men zich nog dieper ingraaft. Daarom heeft FNV Cabine voor maandag 8 januari 2018 een staking uitgeroepen voor 24 uur.

Inzet van iedereen nodig

Om de staking tot een succes te maken is de inzet van iedereen nodig. Leden van FNV Cabine, VNC en niet-leden worden opgeroepen om te staken als ze op 8 januari indeelbaar zijn of in een Europa-BIP zitten. We vragen je bovendien ook om actief bij te dragen aan het informeren en mobiliseren van je collega’s. Vooral in de periode van 2 t/m 8 januari is het nodig om het korps te informeren met betrekking tot de staking én over het feit dat dit het uiterste middel is dat nu moet worden ingezet. Het gaat immers om ons leven en onze toekomst. Dat is meer dan de discussie over een procentje meer of minder.

De tijd van praten is voorbij

De tijd van praten met KLM over de oplossing van het langlopende conflict over de -1 CA maatregel is wat ons betreft voorbij. Op alle mogelijke manieren heeft het korps tevergeefs geprobeerd KLM op andere gedachten te brengen. Ook de vernieuwende cao-inzet van FNV Cabine bleek aan dovemans oren gericht. Het eindbod dat KLM daartegenover stelde is door 80% van onze leden afgewezen. KLM blijft volharden in het realiseren van een productiviteitsverbetering van 4% per jaar, of beter gezegd 22% tot 2020.

De aanslag die KLM pleegt

Wat door KLM niet zichtbaar wordt gemaakt is de impact van die gevraagde 22% productiviteitsverbetering. Dat is in de praktijk 2 collega’s minder op ieder type met 10 CA’s aan boord. Of, op een gemiddelde jaarlijkse arbeidsduur van 200 dagen betekent dit dat je op jaarbasis meer dan 40 dagen extra moet gaan werken. De belasting die daaruit voortkomt is een regelrechte aanslag op je gezondheid. Dat laat zich niet vergoeden in Euro’s door een verbeterde winstdelingsregeling of een procentje meer loon. KLM blijft vasthouden aan de eenzijdige -1 CA maatregel én zal de komende jaren verdergaande druk op de arbeidsvoorwaarden en –omstandigheden van het korps leggen. KLM heeft met de eenzijdige  -1 CA  maatregel een instrument in handen waarmee men jaar op jaar structureel 18 miljoen Euro in haar zak houdt. Waarom zou men haast maken om ons tegemoet te komen? Die 18 miljoen komt over de ruggen van het cabinepersoneel toch wel binnen!

Staken vraagt offers, maar doe mee!

Staken vraagt offers. Je zult je privébelangen even moeten laten voor wat ze zijn, of er een andere oplossing voor moeten zoeken. Doe jij dat niet, waarom zou je collega dat dan wel doen? Jij kunt als lid van het korps niet gemist worden in deze strijd met KLM. Daarom onze oproep: Doe mee, staak mee en meld je bovendien aan om ons te helpen in aanloop naar de staking via . Als we niet in actie komen rest ons niets dan het doemscenario; KLM gaat dan aan de haal met jouw arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden. Dat mag niet gebeuren!

Je collega’s van het Actiecomité van FNV Cabine

Doe mee en kom in actie, het is nu of nooit!

Nog geen lid van FNV Cabine, maar wil je ook invloed? Meld je dan aan voor het introductielidmaatschap via www.fnvcabine.nl

Open, eerlijk, daadkrachtig, democratisch en professioneel!