Skip to main content

Layout A350

Zoals jullie weten verwacht KLM in 2026 de eerste A350 in gebruik te nemen. In eerdere nieuwsbrieven schreven we al dat het goedgekeurde besluit over de indeling van de A350 op losse schroeven was komen te staan. Vandaag heeft KLM alsnog een besluit genomen over de indeling.

Afgelopen december stemde de ondernemingsraad in met de indeling van de A350. Een aantal maanden later is er vanuit de cockpit onvrede geuit over de crew rest die in deze indeling te krap zou zijn. Samen met onder andere onze collega’s van de OR en GC31 is KLM op zoek gegaan naar een werkbaar alternatief, maar dat bleek een lastige opgave. 

Voorzien in een ruimere crew rest voor de cockpit betekent concessies doen op de galley-indeling en de configuratie. Een andere galley-indeling heeft negatieve gevolgen voor de werkmethodiek en de werkbaarheid voor ons als cabinepersoneel. In onze overleggen met KLM heeft FNV Cabine benadrukt dat de gezondheid van het cabinepersoneel niet mag lijden onder aanpassingen op de reeds goedgekeurde indeling.

Mede daarom is er verder gekeken naar alternatieve wijzigingen, maar die zouden weer een flinke financiële impact hebben. Om de levering van de eerste drie Airbussen geen vertraging te laten oplopen heeft KLM daarom besloten voor deze Airbussen de indeling niet te wijzigen en de oorspronkelijke lay-out te handhaven.

Samen met Airbus gaat KLM verder op zoek naar nieuwe oplossingen. Dit proces zal naar verwachting nog aanzienlijke tijd in beslag nemen. Deze vertraging kon KLM zich met de eerste drie toestellen niet veroorloven. KLM heeft beloofd om met de nieuwe vloot  schoner, stiller en zuiniger te opereren. 

We zijn blij om te zien dat KLM door de goede samenwerking met onder andere onze collega’s in de OR en GC31 geen overhaast besluit heeft genomen en verder op zoek gaat naar oplossingen zonder concessies te doen op onze werkplek.