15 juni is er de gehele dag met KLM onderhandeld over cao-onderwerpen die cabinepersoneel aangaan. Wij hebben de FNV Cabine cao-inzet 2023-2024 toegelicht, KLM heeft vragen gesteld en een eerste reactie gegeven. Onze conclusie na deze eerste cabine-onderhandelingsdag is dat er veel inhoudelijke onderwerpen zijn waarop KLM en FNV Cabine elkaar lijken te kunnen vinden. Op 13 juni is er kort onderhandeld tussen de acht KLM vakbonden en KLM, wij hebben tijdens die onderhandelingen onze inzet op loon en looptijd gedeeld. Volgende week is weer overleg over loon en looptijd in multi-verband (met vakbonden van Grond, Cabine en Cockpit), op 11 juli is de volgende onderhandeling specifiek voor het domein Cabine.
Loongebouw 2014
Wij hebben tijdens de cabine-onderhandelingen ook gesproken over de evaluatie loongebouw 2014. Dit is een afspraak uit het vorige cao-akkoord. Destijds speelde vooral de problematiek van Cabin Attendants die kleine jaarlijkse loonstappen zetten, inmiddels is ook duidelijk dat er onvrede is bij de nieuwe Pursers in loongebouw 2014. De evaluatie uit het vorige cao-akkoord is reeds gestart, daarom is het onderwerp niet in de FNV Cabine cao-inzet 2023-2024 opgenomen, dit onderwerp is onderwerp van gesprek tijdens het maandelijkse cabineoverleg. Wij hebben 15 juni een klemmend verzoek gedaan aan KLM om de evaluatie zo snel mogelijk samen met ons af te ronden. Wat FNV Cabine betreft zijn de knelpunten helder en we willen graag op korte termijn duidelijk hebben welke verbetering er mogelijk is.
Redactie FNV Cabine
Nog geen lid van FNV Cabine, maar wil je ook invloed? Meld je dan aan voor het introductielidmaatschap via www.fnvcabine.nl
Democratisch, vernieuwend en eerlijk!