Overleg over arbeidsvoorwaardelijke bijdrage
Op 10 mei hebben wij, samen met de andere KLM vakbonden van alle domeinen, voor het eerst met KLM gesproken over de arbeidsvoorwaardelijke bijdrage. De directe aanleiding voor dit gesprek is het ILO-rapport, waarover we in de nieuwsbrief van 14 april hebben gecommuniceerd. In deze nieuwsbrief vertellen we je over dit overleg en komen tevens de financiële cijfers van het eerste kwartaal van 2022 aan bod.
Zo snel mogelijk van arbeidsvoorwaardelijke bijdrage af
Tijdens het overleg bleek dat ook KLM zo snel mogelijk af wil van de arbeidsvoorwaardelijke bijdrage die door de overheid is opgelegd. Dit is ook de visie van FNV Cabine; de inflatie is torenhoog en dat betekent dat er cao-verbeteringen moeten komen, in plaats van bijdragen door werknemers. KLM maakt daarbij de kanttekening dat nieuwe cao-afspraken moeten passen bij de financiële situatie van het bedrijf. We hebben gisteren uitgesproken om waar mogelijk samen te werken om de arbeidsvoorwaardelijke bijdrage zo snel mogelijk te stoppen. De verwachting is dat dit proces een aantal maanden in beslag gaat nemen. Daarnaast zullen de cao-onderhandelingen in de verschillende domeinen (Grond, Cockpit en Cabine) gaan lopen, omdat de roep om verbeteringen hoog is. Wanneer de onderhandelingen bij Cabine starten, vragen we zoals altijd eerst onze leden om input en om mandaat voor onze cao-inzet.
Rechtszaak over 5%
In de cao’s voor Grond, Cockpit en Cabine die liepen tot 1 maart 2022 zijn loonsverhogingen afgesproken. In de protocollen over de arbeidsvoorwaardelijke bijdrage zijn twee loonsverhogingen van 2,5% voor alle KLM-ers tijdelijk uitgesteld. VNV heeft gemeld dat zij een rechtszaak starten over het uitbetalen van deze loonsverhogingen per 1 maart 2022, de einddatum van de afspraken over de arbeidsvoorwaardelijke bijdrage voor het domein Cockpit. Bij Grond en Cabine lopen de arbeidsvoorwaardelijke protocollen langer door, tot 1 januari 2023. Wanneer KLM over gaat tot uitbetaling van de uitgestelde loonsverhogingen aan Cockpit, dan is het voor FNV Cabine ondenkbaar dat een dergelijke uitbetaling niet voor alle KLM-ers zou gelden.
Herstel zet door
Na het zwaarste coronajaar 2020, is in 2021 het herstel van KLM ingezet. Het eerste kwartaal van 2022 laat zien dat het herstel verder doorzet. Er is nu drie kwartalen op rij winst geboekt, het ging vorig kwartaal om 3 miljoen. KLM heeft sinds 2020 de mogelijkheid om 3,4 miljard te lenen via een directe staatslening en via bankleningen met staatsgaranties. Inmiddels is een eerste deel van de gebruikte lening terugbetaald en resteert een geleend bedrag van 631 miljoen euro.
Komende webinars
Ook de komende weken organiseren we regelmatig webinars met achtergrondinformatie, uitsluitend voor leden van FNV Cabine. Je bent van harte welkom om donderdag 26 mei, woensdag 15 juni of woensdag 29 juni deel te nemen en live al je vragen te stellen. We gaan online om 10:30 uur en starten om 11:00 uur. Leden kunnen deelnemen via deze aanmeldlink voor 26 mei en deze aanmeldlink voor 15 of 29 juni.
Redactie FNV Cabine
Nog geen lid van FNV Cabine, maar wil je ook invloed? Meld je dan aan voor het introductielidmaatschap via www.fnvcabine.nl
Democratisch, vernieuwend en eerlijk!