Skip to main content

CAO-besprekingen onderbroken: KLM spreekt wantrouwen uit richting Bonden

26 juni 2012

Op maandag 25 juni zijn in Soestduinen de bedrijfsbrede CAO-onderhandelingen tussen KLM en de zeven door KLM erkende vakorganisaties voortgezet. De delegatie van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure bestond zoals gebruikelijk uit onze professionele bestuurder/onderhandelaar Zakaria Boufangacha, ditmaal terzijde gestaan door John Visser en Huib den Ouden.

Ons statement vooraf aan KLM

Voorafgaand aan dit overleg hebben wij als enige Vakbond KLM via een brief laten weten hoe wij tegen een aantal ontwikkelingen in het tot nu toe gelopen proces aankijken. De belangrijkste opmerkingen uit dit schrijven:

  • We hebben KLM wederom gemeld het onbegrijpelijk te vinden dat de KLM Directie zichzelf een salarisverhoging van 6% heeft toegekend direct voorafgaand aan het Securing Our Future programma.
  • We hebben in dat kader aangegeven dat in eventueel toekomstig te maken afspraken met FNV Bondgenoten/Cabin Pressure zal moeten worden vastgelegd dat er geen extra beloningen, in welke vorm dan ook, aan de Directie en/of de direct daaronder gelegen managementlaag gegeven zullen worden zolang er sprake is van bezuinigingen op de arbeidskosten.
  • We hebben de financiële situatie waarin KLM verkeert op hoofdlijnen door een aan de FNV gelieerd bureau (Basis & Beleid) laten onderzoeken. De conclusie van dit onderzoek is dat de financiële situatie (hoge schulden, oncomfortabele verhouding eigen vermogen/vreemd vermogen in combinatie met geringe winstgevendheid) als zorgelijk aangemerkt kan worden, zonder dat er echter sprake is van een dramatische situatie die vraagt om een acuut ingrijpen.
  • We hebben gesteld dat arbeidsvoorwaarden geen bepalende factor zijn bij de wereldwijde ontwikkelingen in de luchtvaart. Verschuivingen van vervoersstromen naar andere hubs, concurrentie van Midden Oosten Carriers, Low Cost Carriers, brandstofprijzen, emissie-handel, zijn allemaal ontwikkelingen die niet met aanpassingen in de arbeidsvoorwaarden gewijzigd kunnen worden.
  • En tenslotte hebben we KLM gemeld dat we bereid zijn mee te denken over mogelijkheden om op korte termijn de winstgevendheid te verhogen. Echter, we willen onze arbeidsvoorwaarden niet structureel verslechteren.

Tekenen bij het kruisje

Nadat KLM twee weken geleden van ons eiste om voor de zomer commitment te geven m.b.t. de voorgestelde bezuinigingsplannen, wilde men tijdens het overleg al een handtekening van ons hebben onder een document waarin we ons zouden uitspreken voor de noodzaak tot bezuinigen en bovendien dat de arbeidskosten bij die bezuinigingen een significante rol zouden moeten spelen. Dit alles onder het dreigement dat het bedrijf anders de financieringsovereenkomst m.b.t. de pensioenen zou opzeggen op basis van zgn. “zwaarwichtige redenen”. Die overeenkomst is Nota Bene, na ons salaris, de belangrijkste arbeidsvoorwaarde die we hebben en raakt direct alle huidige en toekomstige rechten op pensioenuitkeringen. Wij zijn dan ook benieuwd wat het pensioenfonds, de beheerder van onze pensioenen, hiervan zal vinden. Wij zullen KLM in ieder geval aan de gemaakte afspraken houden, want afspraak is afspraak!

Vertrouwen

In een gezamenlijke reactie hebben we het bedrijf wederom aangegeven dat KLM het tijdspad en de democratische processen van de Bonden moet respecteren zonder het onnodig opvoeren van de druk en dat een handtekening onder een gemeenschappelijke tekst op dit moment dus niet aan de orde is. KLM heeft zich hier, zoals gebruikelijk in een overlegsituatie, bij moeten neerleggen. Op 3 september komen CAO-partijen weer bij elkaar om de onderhandelingen te vervolgen.

KLM vond het spijtig genoeg nog wel nodig om partijen te schofferen door te zeggen dat er geen vertrouwen is in een positieve houding van de Bonden en herhaalde het pensioendreigement. Vervolgens besloot KLM de bijeenkomst in Soestduinen door te stellen dat zij in de tussentijd haar eigen verantwoordelijkheid zal nemen. Wat dat concreet betekent zullen we moeten afwachten.

Eén ding is duidelijk: ontmantelen van de CAO is niet aan de orde!

We willen nogmaals duidelijk stellen dat de terugkeer naar winstgevendheid bij KLM van tal van omstandigheden afhankelijk is en maar voor een beperkt deel bepaald wordt door arbeidsvoorwaarden. KLM kan niet van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure verwachten dat wij gaan meewerken aan het ontmantelen van het geheel van zorgvuldig opgebouwde rechten zoals de WRR.

Wij begrijpen dat KLM maar al te graag voor nu en voor altijd een omwenteling wil forceren voor wat betreft de arbeidsvoorwaarden. Wat ons betreft kunnen er alleen op constructieve wijze eventueel tijdelijke afspraken worden overeengekomen, zodat wij ook in de toekomst positie kunnen behouden bij de totstandkoming van arbeidsvoorwaarden die recht doen aan de bedrijfssituatie. Aan deze inzet houden wij vast.

Een eventueel onderhandelingsresultaat zal uiteindelijk worden voorgelegd aan al onze leden ter beoordeling. Zo werkt de democratie bij FNV Bondgenoten/Cabin Pressure.

Redactie Cabin Pressure

Open, eerlijk, daadkrachtig, democratisch en professioneel!

meld je aan voor het introductielidmaatschap via de website! Lees meer over de voordelen van het lidmaatschap op onze website.