Graag brengen we nogmaals onze FNV Cabine enquete over lange termijn thema’s bij je onder de aandacht. Jouw mening telt, geef daarom als lid van FNV Cabine jouw input via de FNV cabine enquete. De enquete loopt tot en met 6 maart. In deze nieuwsbrief informeren we je ook over de cao-afspraak over winstdeling, die leidt tot winstdeling over het jaar 2022.
Lange termijn thema’s
De insteek van FNV Cabine wordt zoals altijd bepaald door de input van onze leden. Wij vragen daarom al onze leden om deel te nemen aan de enquete over lange termijn thema’s. De voorstellen op het gebied van kostenneutrale modernisering WRR, tewerkstelling, deeltijdvarianten en alle andere suggesties die veel draagvlak hebben onder onze leden, zullen door ons ingebracht worden in het volgende overleg met KLM over lange termijn thema’s. De enquete staat open tot en met aanstaande maandag 6 maart.
Jaarcijfers 2022
In onze vorige nieuwsbrief hebben we toegelicht dat 2022 een jaar van onwaarschijnlijk herstel was en dat er sprake zou zijn van winstdeling. In het eerste kwartaal was er nog sprake van omzetverlies en daarom heeft KLM terecht NOW-steun ontvangen van de overheid. Als achteraf het omzetverlies in dat kwartaal was meegevallen, dan had KLM NOW terug moeten betalen. Door de NOW-steun kon KLM tijdens de coronacrisis werknemers doorbetalen en in dienst houden. Tijdens de presentatie over de jaarcijfers werd door KLM de terecht ontvangen NOW-steun in het eerste kwartaal van 2022, onnodig gelinkt aan het realiseren van winst in 2022. Navraag bij KLM leerde ons dat het bedrijf graag zou willen dat het Current Operating Income in 2022, dat bepalend is voor de mate van winstdeling, wordt verlaagd met de in het eerste kwartaal terecht ontvangen NOW-steun.
Verzoek afwijken van cao
Op 28 februari ontvingen wij het formele verzoek om voor 2022 in te stemmen met een afwijking van de cao-afspraak over de winstdeling; het verlagen van de winstdeling 2022 vanwege de terecht ontvangen NOW-steun in het eerste kwartaal. De winstdelingsregeling uit de cao is een financiële arbeidsvoorwaarde. In het verleden hebben onze leden ingestemd met cao-protocollen met lage structurele loonsverhogingen in combinatie met de introductie en uitbreiding van de winstdelingsregeling. Zonder de winstdelingsregeling, was er sprake geweest van een hoger structureel loon. Wij hebben KLM daarom laten weten dat wij niet akkoord gaan met het voorstel om de winstdeling 2022 te verlagen.
Redactie FNV Cabine
Nog geen lid van FNV Cabine, maar wil je ook invloed? Meld je dan aan voor het introductielidmaatschap via www.fnvcabine.nl
Democratisch, vernieuwend en eerlijk!