Skip to main content

Pauzering pilot rooster bij ziekte

In december 2019 is in het cao-akkoord 2019-2022 vastgelegd dat er een pilot komt voor instandhouding van het rooster in week 3 en week 4 bij ziekte. Dit is een langgekoesterde wens onder het cabinepersoneel. Na de operationele onrust als gevolg van de coronapandemie en de verstoringen op Schiphol vorig jaar, is de pilot twee maanden geleden gestart, omdat er op dat moment relatieve rust en ruimte voor was in de productie en bij crew control. Helaas heeft KLM ons laten weten dat zij de pilot gaat pauzeren vanwege de te grote impact op de vliegoperatie en op niet zieke crew. FNV Cabine heeft KLM laten weten nu niet achter deze pauzering te staan, omdat wij met KLM tussentijdse aanpassingen aan de pilot willen doen, KLM heeft hier afwijzend op gereageerd

Randvoorwaarden

Direct bij het vastleggen van de pilot, in artikel 11 van het cao-akkoord 2019-2022, zijn er randvoorwaarden afgesproken. Er mocht geen significante impact zijn op niet zieke crew, het nieuwe proces moest maakbaar en uitlegbaar zijn en tot slot mocht het niet leiden tot een significante stijging in de totale productiekosten. Op basis van deze randvoorwaarden heeft KLM de pilot nu gepauzeerd.

Gevolgen voor de vliegoperatie

De pilot werd uitgevoerd door bij een ziekmelding alleen de eerste omloop uit het rooster te halen, dat is minder ingrijpend in het rooster dan het leeghalen van de oorspronkelijke week 1 en 2 bij ziekte. KLM constateert dat crew zich tijdens de pilot vooral rond de 48 uur voor de volgende opdracht/vlucht beter meldt. Door deze korte termijn kan iemand die zich beter meldt geen vlucht meer maken voor de reeds geplande vlucht en blijven er veel meer vluchten open staan bij crew control. KLM heeft tijdens de pilot allerlei noodgrepen moeten doen om vluchtannuleringen te voorkomen en is niet in staat om bij verstoringen de vliegoperatie draaiende te houden.

Pilot vereist bijstelling

Door de pilot is er een mismatch tussen het moment waarop crew beschikbaar is en het moment dat er open vluchten zijn. Wij denken dat door bijstelling van de pilot de instandhouding van het rooster bij ziekte wel mogelijk is, zonder grote problemen voor KLM. Dit kan bijvoorbeeld door de periode van roosterinstandhouding aan te passen. Dat was nu de eerste omloop eruit halen en dit kan bijvoorbeeld ook worden dat de oorspronkelijke week 1 en 2 eruit gehaald worden. Ook kunnen er in de vliegoperatie andere aanpassingen nodig zijn als gevolg van de verandering van het rooster bij ziekte. Bijvoorbeeld door een andere lengte van de reserveperiode, waardoor crew wel beschikbaar is op het moment dat er open vluchten zijn. Wat FNV Cabine betreft is een pilot juist een testfase, waarin we gedurende de looptijd aanpassingen kunnen doen. De pilot in de huidige vorm leidt tot te grote operationele verstoringen, maar het pauzeren van de pilot zonder tussentijdse aanpassingen te doen, steunen wij niet.

In de winterperiode verder

KLM heeft aangegeven de pilot voor nu te pauzeren en is bereid om in de winter de aangepaste pilot te hervatten. Wij zullen in de tussentijd in overleg gaan over bijstelling van de pilot, zoals hierboven geschetst. De instandhouding van het rooster bij ziekte is een grote wens van crew en wij zien mogelijkheden om via een aangepaste pilot na te gaan of dit mogelijk is, zonder dat de vliegoperatie daaronder lijdt.

Redactie FNV Cabine

Nog geen lid van FNV Cabine, maar wil je ook invloed? Meld je dan aan voor het introductielidmaatschap via www.fnvcabine.nl 

Democratisch, vernieuwend en eerlijk!