Op 31 juli zijn de halfjaarcijfers en de kwartaalcijfers van KLM door de directie toegelicht aan de vakbonden. De verschillende uitdagingen waar KLM mee te maken heeft, werden door de directie ‘turbulente omgeving’ genoemd. In het eerste halfjaar nam de omzet van de KLM Groep toe met 20% ten opzichte van vorig jaar. Zoals altijd maakt de directie zich zorgen over het stijgende kostenniveau, waaronder de stijging in loonkosten. Om meer te kunnen vliegen en om de positie van KLM financieel te versterken, is wat FNV Cabine betreft juist investeren in werknemers noodzakelijk.
Personeelsbezetting is problematisch
Het aantal vluchten bedroeg in het eerste halfjaar van 2023 88% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2019. Wereldwijd zijn de ticketprijzen hoog en is er veel vraag naar vliegtickets. Voor KLM geldt dat de vraag groter is dan het aantal vluchten dat het bedrijf kon uitvoeren. Er zijn verschillende oorzaken voor deze lagere capaciteit, één hiervan is het tekort aan werknemers in andere domeinen binnen KLM. Door de lagere capaciteit kan KLM minder winst maken ten opzichte van Air France, waar meer gevlogen wordt.
Tweede kwartaal
Het tweede kwartaal is traditiegetrouw beter dan het eerste kwartaal. Afgelopen kwartaal (april-mei-juni) was de omzet van de KLM Groep 3,1 miljard, ten opzichte van 2,8 miljard in 2022. Volgens KLM compenseert de operationele winst van 257 miljoen het verlies van het eerste kwartaal. De waardering van passagiers voor de service door cabinepersoneel is hoog en met name de service in de Premium Comfort Class wordt goed beoordeeld. Zoals te verwachten, is de passagierswaardering laag in geval van annuleringen en verstoringen.
Redactie FNV Cabine
Nog geen lid van FNV Cabine, maar wil je ook invloed? Meld je dan aan voor het introductielidmaatschap via www.fnvcabine.nl
Democratisch, vernieuwend en eerlijk!