Skip to main content

Eerste kwartaalcijfers van 2024

Op 1 mei jl. werden op het hoofdkantoor van KLM de cijfers voor het eerste kwartaal van 2024 door de nieuwe CFO Bas Brouns toegelicht aan de vakbonden. De cijfers laten een stevig operationeel verlies zien van 290 miljoen euro bij een omzet van 2,7 miljard euro. Vooral de sterk gestegen kosten veroorzaken dit grootste verlies sinds corona. Ook al is KLM goed op weg om de operatie te stabiliseren, de uitdagingen blijven groot. Alhoewel de boekingen voor de zomer er weer goed uit zien, moet alle hens aan dek om de financiële resultaten te verbeteren.

Volgens de CFO heeft KLM zowel de wind mee als tegen. KLM behoudt haar stevige financiële positie van 2,6 miljard aan cash, de behoefte om te reizen blijft onverminderd hoog en het lukt nog steeds om tickets tegen hoge prijzen te verkopen. KLM heeft 500 miljoen meer aan inkomsten gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode vóór corona, ondanks de verminderde productie. De wind zit KLM tegen door de hoge service recovery en non-performance kosten welke onder andere zijn ontstaan door personeelstekorten en hoog verzuim. Door de wereldwijde prijzenoorlog op vracht zijn de inkomsten bij Cargo met 20% gedaald ten opzichte van vóór corona.
De kosten behorende bij elke verkochte stoel zijn met 11% gestegen. Deze stijging wordt veroorzaakt door de hoge loonkosten, grote toename van compensatie voor gedupeerde reizigers, sterk gestegen luchthavenbelasting en de hoge lease kosten van motoren en vliegtuigen.

Binnen de holding AF-KLM zien we een gezamenlijk verlies van ongeveer 500 miljoen euro. Daarmee doet AF het iets minder slecht dan KLM. KLM heeft een netto schuld van 1,4 miljard. Ieder jaar wordt nog 300 miljoen aan uitgestelde loonbelasting terugbetaald aan de fiscus.

Om in de toekomst de nodige investeringen te kunnen blijven doen is het belangrijk om de cijfers te verbeteren. Daarvoor is uitbreiding van de long haul capaciteit op ICA hard nodig. Op dit moment wordt slechts 88% van de gewenste productie op ICA gevlogen. Ondertussen blijft KLM kritisch kijken naar investeringen in projecten die nog niet gestart zijn zoals de ombouw van de A330 met premium comfort class en de bouw van het nieuwe hoofdkantoor Blue Base. Ook wordt kritisch gekeken naar nieuwe inhuur van indirect personeel. Bij cabine en cockpit gaan opleidingen op volle kracht door en er wordt niet in de operatie gesneden.

Redactie FNV Cabine 

Nog geen lid van FNV Cabine, maar wil je ook invloed? Meld je dan aan voor het introductielidmaatschap van 25 euro voor vier maanden via www.fnvcabine.nl

Democratisch, vernieuwend en eerlijk