Vandaag heeft KLM aangekondigd dat ze een handreiking hebben gedaan aan onze collega-vakbond VNC. Hierdoor zijn de eisen uit het ultimatum ingewilligd en is een staking voorlopig van de baan. FNV Cabine heeft gemengde gevoelens bij deze ontwikkelingen. Hoewel het goed nieuws is dat een staking voorkomen kan worden, maken wij ons zorgen over de inhoud van onze cao. De besparingen zijn van tafel, maar volgens KLM is er ook geen ruimte meer voor andere wensen van de cabinebonden.
Productiviteitsverbetering = kostenbesparing
KLM heeft alle voorstellen voor productiviteitsverbetering, zoals geëist door VNC, ingetrokken. Dit betekent dat KLM de volgende voorstellen van tafel heeft getrokken:
- de long haul-bepaling te beperken
- de 4,5-uursregeling op Europa aan te passen
- een negatieve KL-teller in te voeren
- de duty on leave regeling te wijzigen
Wij hebben eerder aangegeven dat ‘productiviteitsverbetering’ in feite neerkomt op kostenbesparing. Door deze eisen van tafel te halen, weet KLM dat ze niet langer kosten kunnen besparen binnen deze cao.
Wat staat er nu nog op het spel?
Door deze ontwikkeling dreigen ook veel voorstellen van FNV Cabine te vervallen, zelfs voorstellen waar KLM eerder wél bereidheid toonde. Denk aan:
- Loon: een verbeterd loonbod om koopkracht te behouden
- DI-budget: geen verlaging van het DI-budget bij uitbetaling commissie verkoop aan boord
- Studieschuld: aflossen via het DI-budget
- Zwaar werk: structurele RVU-regeling
- Deeltijdpensioen: 80/90/100-regeling structureel maken
- Normpensioenleeftijd: bescherming bij arbeidsongeschiktheid na je 60e
- Terugkeergarantie: ontwikkelkansen binnen het gronddomein mét terugkeergarantie
- Diversiteit en inclusie: Betere afspraken over diversiteit en verlof, waaronder de definitie van ouder en kind, passend verlof en ruimte voor religieuze feestdagen.
- Superjoker: ophoging aantal en beschikbaarheid van dagen, het recht om bij verstoring op de route naar huis gehaald te worden, en de afspraak dat je de dag na een superjoker niet voor 08:00 uur hoeft aan te melden
- Blokbescherming: blokbescherming op Europa
- Not fit to fly: ook voor Europa. Minder verzuim en daardoor meer zekerheid op je vervolgrooster
- IPB: IPB-status behouden na pensioen, zonder voorwaarden
Dit is slechts een greep uit de voorstellen die nog besproken moeten worden. Uitgebreide uitleg vind je in eerdere nieuwsbrieven en in onze cao-inzet. We vrezen dat KLM veel hiervan inmiddels als ‘onbespreekbaar’ beschouwt.
Hoe nu verder?
Wij gaan ervan uit dat we snel weer met alle partijen aan tafel zitten. De onderhandelingen zullen pittig zijn, maar FNV Cabine zet zich maximaal in om toch zoveel mogelijk afspraken voor het cabinepersoneel veilig te stellen.
Op dinsdagochtend 7 oktober om 11:00 uur organiseren we een webinar voor onze leden. We praten jullie dan bij over de laatste ontwikkelingen.
Zoals altijd houden we jullie op de hoogte.