Skip to main content

Steun de vakbond, steun elkaar, steun jezelf!

10 december 2006

Eenvoudige berekeningen leren dat ruim 2000 KLM-cabineleden niet aangesloten zijn bij een vakbond. Sommigen daarvan zijn nooit lid geweest. Anderen waren ooit lid van een vakbond, maar hebben hun lidmaatschap opgezegd en zijn niet overgestapt naar een andere bond. In dit artikel proberen we het belang van een goede werknemersorganisatie en onderlinge solidariteit te benadrukken. En...niet onbelangrijk: zelf word je er uiteindelijk ook beter van.

Voor veel jonge collega's bijvoorbeeld zijn vakbonden onbekend terrein. Je groeit op in een tijd van grote welvaart en neemt je arbeidsvoorwaarden als vanzelfsprekend aan, je barst van de energie en je hebt misschien nog niet besloten of je in de toekomst blijft vliegen. Wellicht is vakbondslidmaatschap ook niet iets dat je met de paplepel is ingegoten, dus waarom zou je lid worden van een vakbond? Vliegen is toch een fantastisch beroep? Dat is zeker zo, maar vergeet niet dat er in het verleden hard gestreden is voor de rechten van werknemers. Die rechten moeten we zien te behouden en waar mogelijk verbeteren. Vakbonden komen op voor de rechten van de werknemers als groep, maar als het nodig is ook voor jou als individu.

Als je jong bent, kun je veel aan. De wereld ligt aan je voeten en niets is je teveel. Als je het besluit neemt te blijven vliegen, in welke functie of in welk tewerkstellingspercentage dan ook, zul je het werk ook in de toekomst op een gezonde manier moeten kunnen blijven doen. Dan is het belangrijk dat er een vakbond is die zorgt dat je steeds voldoende uitgerust bent om aan je volgende vlucht te beginnen. Een vakbond die er van uitgaat dat je in principe tot aan je pensioen fulltime op een prettige manier moet kunnen blijven werken. Want vliegen is ook een zwaar en belastend vak, vooral op langere termijn. Of je ook fulltime blijft vliegen is aan jou, maar een 100% tewerkstelling is het uitgangspunt en de basis voor overleg. Als het fulltime lukt, lukt het parttime zeker. Parttime gaan vliegen, omdat het fulltime niet vol te houden is, is de omgekeerde wereld.

Vliegen is een specialistisch vak. En het is één van de meest onregelmatige beroepen die er bestaan. Weekenden, feestdagen, dag- of nachtdiensten kennen we niet. Dat brengt met zich mee dat er voor onze beroepsgroep ook bijzondere regelingen moeten worden afgesproken waar veel kennis uit de praktijk bij komt kijken. Kennis die wij als individuele werknemer nagenoeg onmogelijk paraat kunnen hebben. Die  regelingen moeten vervolgens worden getoetst aan de wet en ook daarvoor zitten we goed bij FNV Bondgenoten!

Ook zijn er collega's die om diverse redenen hun lidmaatschap van de bestaande vakbond, de VNC hebben opgezegd. Velen zijn lid geworden van FNV Bondgenoten, maar zo'n 2000 collega's zijn dermate teleurgesteld in "het instituut vakbond" dat ze zijn gaan zweven. Dat is natuurlijk hun eigen keuze, maar ontzettend jammer, want hun stem wordt niet (meer) gehoord en ze worden niet meer direct vertegenwoordigd. Ook al ben je géén lid van een vakbond, arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden worden toch wel geregeld. Je kunt echter nergens zeggenschap uitoefenen. En wanneer zaken niet naar tevredenheid gebeuren, mag je eigenlijk ook niet klagen. Dat klinkt hard, maar er zit een kern van waarheid in. Als je lid bent van een vakbond heb je invloed op de afspraken die worden gemaakt tussen de KLM en de werknemers en dus op het plezier in je eigen werk. Er verandert niets als je langs de kant blijft staan. Bij FNV Bondgenoten luisteren we naar alle leden. Bij belangrijke beslissingen stemt iedereen mee. Dat is één van onze sterke punten en dat heeft deze vakbond al tientallen jaren bewezen in andere branches.

Een rechtsbijstandverzekering mag dan een oplossing lijken voor individuele problemen, maar mist over het algemeen de expertise van een professionele organisatie als FNV Bondgenoten. Juist als het gaat om zaken met betrekking tot werk en inkomen. Als je lid bent van FNV Bondgenoten ontvang je gratis juridische hulp op het gebied van arbeid, inkomen, letselschade en beroepsziekten. Voor andere zaken kun je eventueel met flinke korting een aanvullende rechtsbijstandverzekering van Proteq afsluiten. Op die manier ben je op alle vlakken verzekerd van deskundig advies. Verder krijg je een ledenpas waarmee je flinke kortingen krijgt bij verschillende bedrijven. Gratis belastingservice hoort ook bij de dienstverlening.

Dat zijn leuke extra's, maar we hopen natuurlijk dat je in de eerste plaats lid wordt van FNV Bondgenoten, omdat je achter onze doelstellingen en democratische organisatie staat. Daarmee versterk je je eigen positie en die van je collega's.

FNV Bondgenoten is een sociale bond die solidariteit hoog in het vaandel heeft staan. In de ‘cabinepraktijk' komt dat neer op een eerlijke verdeling van lusten en lasten. Aan boord kunnen we het ook niet alleen en zijn we op elkaar aangewezen. Welke functie je aan boord ook bekleedt, of je fulltime of parttime vliegt, Europa of ICA, je bent onmisbaar. Van belang is dat alle functies ook in het lidmaatschap van de vakbond evenredig zijn vertegenwoordigd. Hoe meer leden en hoe beter de verdeling over de functies, des te beter worden jouw belangen behartigd.

Redactie Cabin Pressure