Skip to main content

Verslag Cabineoverleg en PBS van 17 januari 2008.

17 januari 2008

Vandaag, 17 januari, heeft op het KLM Hoofdkantoor het maandelijkse cabineoverleg plaatsgevonden. Het overgrote deel van de bijeenkomst stond in het teken van PBS, zodat een aantal agendapunten verplaatst moest worden naar het overleg van 20 februari as. Het beste nieuws vandaag was de beslissing van de KLM om het aantal vluchten met de Purser boven de sterkte in de zomerdienstregeling te stellen op zeven. Daartoe is besloten, ondanks het gegeven dat twee van deze vluchten niet voldoen aan de criteria zoals geformuleerd in de CAO. We zijn hier blij mee, maar blijven streven naar structurele oplossingen met betrekking tot deze kwestie waarbij werkdruk een belangrijk issue is! Hieronder een overzicht van andere zaken die besproken zijn:

PBS
Bij dit onderdeel van de agenda was de PBS werkgroep uitgenodigd om de stand van zaken met ons te delen. In deze werkgroep hebben vertegenwoordigers van KLM, FNV Bondgenoten/Cabin Pressure en VNC zitting. Namens FNV Bondgenoten/Cabin Pressure zijn dat Petra Fraanje en Luuk Schelleman.

De werkgroep komt sinds de aanvang van de PBS ontwikkelingen op regelmatige basis bij elkaar. Om het proces binnen de werkgroep te versnellen werd in december 2007 besloten tot een zogenaamde “Pressure Cooker Sessie”. De werkgroep kreeg als het ware “carte blanche” om met behulp van creatieve ideeën uit een dreigende impasse te komen. Deze sessie kreeg de eerst helft van januari 2008 een vervolg, waarbij onder leiding van een onafhankelijke gespreksleider de resultaten uit december tijdens drie bijeenkomsten verder konden worden uitgewerkt.

Omdat er een verschil van mening blijft bestaan tussen de leden van de KLM en de bonden in de werkgroep, werden er vandaag twee afzonderlijke presentaties met daarbij behorende oplossingsrichtingen gegeven. Het verschil van mening spitst zich toe op flexibiliteit van de KLM versus de zeggenschap van het cabinepersoneel over tellerstanden zoals de CS teller. Dit in combinatie met een nieuwe invulling binnen PBS van “Reserve Thuis”, waarbij een vaste vervolgindeling wordt nagestreefd en daarbij een zo groot mogelijk inzicht in een indeling van vier weken. Met andere woorden, de KLM wil zeggenschap over tellerstanden claimen, FNV Bondgenoten/Cabin Pressure stelt de zeggenschap over vrije tijd van het cabinepersoneel voorop.

Omdat het voor ons onduidelijk is hoeveel flexibiliteit de KLM werkelijk nodig heeft, wat de waarde daarvan is en wie die kosten uiteindelijk voor zijn rekening moet nemen, is besloten tot een bijeenkomst, waarbij een aantal mogelijke oplossingen zal worden doorgerekend. Die bijeenkomst staat gepland voor woensdag 23 januari 2008.

Stuurgroep Werkdruk
Een enthousiaste Diana de Wolff, voorzitter van de stuurgroep, was aanwezig om een inkijk te geven in de voortgang. Ze gaf aan dat alle werkgroepleden een praktische insteek nastreven en “allen het vermogen hebben om niet te zeuren”. Afgesproken is dat kwaliteit van het onderzoek prioriteit heeft boven snelheid. Het tijdspad dat werd voorgesteld komt op het volgende neer:

  • Eind februari, uitzetten questionnaire onder CA’s, deadline 1 april.
  • Vanaf begin april uitwerken van gegevens door Déhora (het bureau dat het onderzoek verricht) en diepte-interviews met collega’s.
  • Half mei, eerste rapportages.
  • Half juni, conclusies en aanbevelingen.

Uitvraag vierde type
Deze CAO afspraak die op voorstel van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure tot stand is gekomen blijkt een schot in de roos. Met groot enthousiasme melden collega’s zich aan, naar aanleiding van de recente uitvraag op Cabinet. Met nog een paar dagen te gaan tot de sluitingstermijn (22 januari 2008) is het aantal aanvragen inmiddels bijna 1200. Hieruit blijkt dat keuzevrijheid, zeggenschap, inzicht en invloed met betrekking tot het werk zoals wij dat voorstaan, breed door het korps worden gewaardeerd!

Motiveringen
Onlangs bereikten ons berichten dat de KLM bij motiveringen faxen naar crewhotels verstuurt, waarbij wordt vermeld dat de VNC toestemming geeft tot motiveren. Aangezien deze taak door FNV Bondgenoten/Cabin Pressure vooralsnog aan de VNC is gedelegeerd hebben wij de KLM gevraagd de tekst van de faxen te wijzigen. Evenals in de binnenkort te verschijnen CAO 2007-2009, zal in alle correspondentie vanaf heden “VNC” worden vervangen door “de (Vak)bonden”.

We staan op de kaart, hebben verstand van zaken en nemen het voortouw tijdens het cabineoverleg, de Europese WRR en de pensioendiscussie. De deskundigheid die de grootste vakbond van Nederland ons op alle fronten biedt, stelt ons in staat om professioneel de belangen van het KLM cabinepersoneel te behartigen. Een grote groep actieve cabinecollega’s ondersteunt onze bestuurders en rasonderhandelaars Leen van der List en Maaike Zorgman. Onze activiteiten werpen hun vruchten af en maken zichtbaar het verschil.

Redactie Cabin Pressure.