Skip to main content

Cabineoverleg 9 oktober 2008

10 oktober 2008

Vandaag, 9 oktober 2008, heeft het maandelijkse cabine overleg met KLM weer plaatsgevonden in het hoofdkantoor in Amstelveen. Namens FNV Bondgenoten/Cabin Pressure waren Wil Fortgens, Annetje Koreman en Huib den Ouden aanwezig als vliegende collega’s en vakbondskaderleden. Leen van der List, onze professionele onderhandelaar en bestuurder was woordvoerder. Hieronder een aantal zaken dat is besproken.

European Flight- and Duty Time Limitations (EU-FTL); enkele dilemma’s
Zoals bekend gaat deze Europese wetgeving per 1 november 2008 de Nederlanse wetgeving vervangen. Dat betekent een verslechtering van onze arbeidstijden, waarover we de afgelopen maanden in diverse artikelen gepubliceerd hebben. Alle activiteiten die verband houden met ons werk aan boord worden vanaf die datum meegeteld in het maximum aantal zogenaamde “diensturen” dat je wettelijk per jaar, maand of week mag uitvoeren. Wij vinden dat bijvoorbeeld het aanvragen van een visum voor de VS, alle (gratis) nevenopdrachten en ook web-based trainingen moeten worden meegenomen in de berekening van dat maximum. KLM denkt daar mogelijk anders over. Van groot belang is dus dat deze activiteiten gedefinieerd worden zodat er afspraken over kunnen worden gemaakt.

Ook is het in het kader van EU-FTL belangrijk dat onze rust gewaarborgd wordt. (Extra) werkdruk en daardoor grotere vermoeidheid moet worden voorkomen waarmee bovendien de veiligheid is gediend. Daarover hebben we vandaag KLM bevraagd. Staat bijvoorbeeld volgens KLM “not fit to fly” in de nieuwe regeling gelijk aan een ziekmelding? En zo ja, vervalt dan de vervolgindeling? FNV Bondgenoten/Cabin Pressure vindt dat “not fit to fly” een aparte status moet krijgen met vast omschreven regels. Het is bovendien van het grootste belang dat individuele CA’s hun verantwoordelijkheid nemen en zich “not fit to fly” zullen melden wanneer ze van mening zijn dat fysieke grenzen worden overschreden. In het volgende cabineoverleg moet over bovenstaande voorbeelden overeenstemming komen, zodat eenduidige en duidelijke afspraken kunnen worden gemaakt.

AP-functie
In het loopbaanakkoord 2004 tussen KLM en VNC zijn veel slechte afspraken gemaakt. Eén daarvan is de oplossing die gekozen is voor de groep AP’s die niet wilde of kon promoveren naar de nieuwe Purserfuctie. Deze groep van 111 collega’s valt bij veel beslissingen tussen wal en schip. Zo is bijvoorbeeld hun oorspronkelijke senioriteit vervallen. Daarmee is in de Kerstperiode elke kans op toewijzing van een verzoekvlucht minimaal. Bovendien is er geen enkel zicht meer op promotie. Bij IPB is hen geen A-status gegund. Er is zelfs een groep van 8 AP’s die gekozen heeft voor het inleveren van een streep en tweebander is geworden. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure realiseert zich dat een oplossing voor de problemen moeilijk is. Wat namelijk een oplossing is voor de één, veroorzaakt knelpunten voor de ander. Daarom hebben wij in mei 2008 bij KLM gepleit voor individuele maatwerkoplossingen. Daarbij stonden vrijwilligheid en behoud van inkomen centraal.

KLM stelde zich vandaag op het standpunt dat de huidige groep AP’s te groot is voor maatwerkoplossingen. Helaas heeft KLM ons daarom laten weten daarmee niet akkoord te kunnen gaan. Men heeft het volgende voorgesteld:

  • Iedere AP krijgt het aanbod om (nog een keer) op te gaan voor Purser in een aangepast selectietraject waarbij de toetsingscriteria gelijk blijven.
  • KLM zal zich inspannen om iedere AP maximaal te ondersteunen voor en tijdens het selectietraject, met name de eerder afgewezenen. Zij zullen individueel worden gecoacht door het Development Center.
  • Restgroep blijft AP.

Afgesproken is dat we in een volgend overleg op dit standpunt zullen reageren.

“Prijslijst Motiveringen”
FNV Bondgenoten/Cabin Pressure is met KLM een zogenaamde “prijslijst motiveringen” overeengekomen m.b.t. toekenning van CS-dagen als beloning voor de meest voorkomende verstoringen. Het betreft hier ongeveer 40% van de gevallen. In een pilot van één jaar zal de effectiviteit van de prijslijst worden bekeken. In dat jaar zullen er twee evaluatiemomenten plaatsvinden (in mei en november 2009). Dit vooral om te bekijken óf en hoe vaak er achteraf correcties nodig zijn geweest op basis van de afgegeven compensaties. Verder is een standaardtoeslag afgesproken van 1 CS per persoon, bij het ontbreken van een 9e CA op de A330 en een 10e CA op de B747-Combi. Dit geldt voor longhaulvluchten, wanneer aanvulling ex AMS mogelijk was geweest voor zowel de heen- als terugvlucht. Informatie hierover zal worden meegedeeld via de Pursermap.

Asian Cabin Crew (ACC)
In 1997 is er door KLM en VNC een raamwerk ACC overeengekomen. Kort gezegd komt het er op neer dat er op een aantal bestemmingen in China en Zuid Korea (onder voorwaarden) lokaal cabinepersoneel kan worden ingezet. Het gaat momenteel in totaliteit om 307 CA’s. Bij de erkenning door KLM als CAO partij, heeft FNV Bondgenoten/Cabin Pressure dit raamwerk in deze vorm moeten accepteren als een bestaande afspraak.

Niet alle collega’s zijn onverdeeld gelukkig met deze situatie. Er zijn geluiden te horen dat de samenwerking met Chinese- en Zuid Koreaanse collega’s als werkdrukverhogend wordt ervaren door onder andere de taal- en cultuurbarrière. Daarnaast beperkt ACC Nederlandse collega’s bij het aanvragen van reizen naar betreffende bestemmingen.

FNV Bondgenoten/Cabin Pressure is niet overtuigd van de noodzaak tot het inzetten van Asian Cabin Crew onder de huidige voorwaarden. Wanneer KLM, ongeacht de achtergronden, ACC wil blijven inzetten, dan zullen wij in de toekomst pleiten voor gelijke arbeidsvoorwaarden op alle fronten voor deze groep, omdat wij uitgaan van gelijke beloning voor gelijk werk, ongeacht het land van herkomst van betrokkenen.

Tenslotte
Onlangs hebben wij KLM in het cabineoverleg aangegeven dat leden ons aanspreken naar aanleiding van het verplicht moeten opnemen van Jaarlijks Verlof (JV) tijdens vervangende werkzaamheden tijdens ziekte. Deze toekenning van JV zou zonder overleg gebeuren, ook als betrokkenen niet in staat zijn van dit verlof te genieten.

Deze week ontvingen wij een brief van KLM met daarin de toezegging dat in de brieven van Coördinatie Vervangende werkzaamheden aan betrokkenen de volgende toevoeging zal worden opgenomen:

“Indien uw ingeplande jaarverlof (JV) lijkt samen te gaan vallen met de periode waarin u vervangende werkzaamheden verricht, neem dan uiterlijk drie weken voor aanvang van het JV contact op met uw reïntegratie manager, wanneer u van oordeel bent dat u uw JV als gevolg van uw arbeidsongeschiktheid niet kunt genieten".

Het lijkt een kleine overwinning, maar het is er weer één en een rij!

Open, eerlijk, daadkrachtig, democratisch en professioneel!

Voel je je aangesproken door onze aanpak? Meld je aan voor het introductielidmaatschap via de website! €25 voor de eerste zes maanden, daarna nooit meer dan €15,40 per maand). Lees meer over de voordelen van het lidmaatschap op onze website. Als je je rechten op persoonlijke juridische bijstand wilt meenemen van een andere vakbond, dan is dat mogelijk. In dat geval, betaal je echter direct de gebruikelijke contributie. 


Redactie Cabin Pressure,