Skip to main content

Full support door FNV Bondgenoten/Cabin Pressure voor staking bij BA

20 maart 2010

Na een alles behalve fraai staaltje achteruit onderhandelen door het management van British Airways, waarbij een aanvankelijk eindbod van tafel werd gehaald en vervangen door een nog slechter bod, hebben onze cabinecollega’s bij BA geen andere keuze dan in staking te gaan. Dat doen ze de komende drie dagen en als het nodig is vanaf 27 maart nog eens drie dagen. Wij steunen onze Britse collega’s en roepen iedereen die werkzaam is bij Nederlandse Luchtvaartmaatschappijen op tot het respecteren van deze acties.

Arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden zwaar onder druk
British Airways heeft zich het afgelopen half jaar gemanifesteerd als een killer van arbeidsvoorwaarden en 1700 arbeidsplaatsen. Bovendien moet niet alleen het huidige personeel stevig inleveren. Toekomstig cabinepersoneel zal volgens de plannen worden aangenomen tegen veel slechtere arbeidsvoorwaarden. Stel je voor: hetzelfde werk, dezelfde werkbelasting, dezelfde vlucht maar een salaris en reisverlof dat nog geen 75% is van wat je collega’s krijgen.

Voorproefje?
Wat zich op dit moment bij BA voltrekt zou wel eens een voorproefje kunnen zijn van wat onze beroepsgroep in heel Europa te wachten staat. Immers, ook Air France heeft inmiddels plannen om in te grijpen in de cabinebemanning samenstelling op short en medium haul. En concurrent Lufthansa laat sinds vorig jaar op grote schaal vluchten uitvoeren door haar Low Cost dochter. Als deze slag bij BA verloren wordt, dan kunnen andere maatschappijen uit concurrentie overwegingen bijna niet anders dan het nemen van dezelfde of nog forsere maatregelen. Dat zal leiden tot een kaalslag in arbeidsvoorwaarden en –omstandigheden, met een gelijktijdige forse stijging van de werkdruk.

transavia.com stakingsbreker. Hoe zit het met KLM?
Hoewel al maanden bekend was dat het tot een staking zou kunnen komen, heeft volle KLM dochter transavia.com tot onze grote teleurstelling een contract gesloten met British Airways. Het bedrijf gaat de komende dagen een aantal vluchten voor de Britse maatschappij uitvoeren tussen Londen en andere bestemmingen in Europa. Dit is mogelijk juridisch geen aanvechtbare handelswijze, maar moreel een volstrekt verwerpelijk optreden. KLM heeft ons laten weten zelf geen zgn. besmet werk te verrichten. Wat we echter van moeder KLM hadden verwacht, is dat zij dochter transavia.com op morele gronden tot de orde had geroepen. Dat is helaas niet gebeurd.

Waakzaam en solidair
Als cabinepersoneel in Europa een solidaire opstelling kiest en bereid is om verder te kijken dan het eigen werk bij de eigen werkgever, dan zijn we gezamenlijk in staat om ontwikkelingen als die bij BA en de gevolgen daarvan het hoofd te bieden. Daarom is het verstandig waakzaam te zijn, verder te kijken dan de waan van de dag en daar waar nodig in verzet te komen. Bij FNV Bondgenoten/Cabin Pressure, de professionals voor de belangen van cabinepersoneel, ben je daarvoor aan het juiste adres.

Redactie Cabin Pressure

Zie ook de informatie op de website van Unite, onze Britse vakbondscollega’s