Skip to main content

Inzet CAO onderhandelingen 2010

25 maart 2010

Na overleg tussen KLM en alle vakbonden die bij de komende CAO onderhandelingen betrokken zijn (grond en cabine) is afgesproken dat er op 8 en 9 april aanstaande een begin wordt gemaakt met de CAO besprekingen. Zoals onze leden gewend zijn is er de afgelopen periode door FNV Bondgenoten/Cabin Pressure een individuele uitvraag gedaan met betrekking tot de concept CAO voorstellenbrief richting KLM. De uitkomst daarvan was duidelijk. 97% van de respondenten is akkoord met de voorstellen, 1% stemde tegen en 2% oordeelde neutraal.

Eénjarige CAO met inhoud
In het licht van een aanhoudende economische crisis hebben wij intern uitvoerig gesproken over de wijze waarop wij de CAO-onderhandelingen 2010 zouden ingaan. Wij kiezen voor een éénjarige CAO, waarbij we ons bewust beperkt hebben in het aantal voorstellen. Echter, ook in economisch minder goede tijden is een goede uitkomst van de onderhandelingen belangrijk. Onze leden hebben aangegeven dat voor hen werkgelegenheid prioriteit nummer één is. Daar willen we dan ook harde afspraken over maken. Daarnaast kunnen en willen we de ogen niet sluiten voor maatschappelijke vraagstukken die zeker gevolgen zullen hebben voor zowel KLM als voor het gehele korps. Hieronder de voorstellenbrief zoals we die aan KLM verzonden hebben:

1. Looptijd
We stellen een looptijd voor van 1 jaar, zijnde 1 april 2010 tot en met 31 maart 2011.  Onze voorstellenlijst is op deze looptijd gebaseerd.

2. Salaris
Wij stellen een salarisverhoging voor van 2%. Die verhoging kan lager worden als er concrete afspraken komen over werkdrukverlaging en werkzekerheid. De salarisverhoging zal echter minimaal gelijk moeten zijn aan de stijging van de kosten voor levensonderhoud. Indien een CAO met een langere looptijd dan 1 jaar wordt afgesproken, dan zal de loonsverhoging in het tweede jaar tenminste gelijk zijn aan die in het eerste jaar.

3. Voorkomen concurrentie op arbeidsvoorwaarden 
Om ongewenste concurrentie op arbeidsvoorwaarden tegen te gaan willen we afspreken dat er door derden geen arbeid binnen KLM wordt verricht indien er sprake is van een all in beloning die lager is dan die welke een KLM medewerker in een vergelijkbare functie zou verdienen. Hierbij rekenen we alle beloningselementen om naar een uurtarief.

4.Werkgelegenheid
Momenteel zien we op diverse plaatsen in de organisatie werkdruk ontstaan, vooral in de operationele afdelingen. Aangezien de verwachting is dat de productie niet verder zal verminderen, willen we de afspraak maken dat gedurende de looptijd van de cao de personele formatie tenminste gehandhaafd blijft op het niveau zoals dat bestaat op 1 april 2010. Verder garandeert  KLM dat gedurende de looptijd van de CAO er geen gedwongen ontslagen zullen plaatsvinden.

5. Pensioen en AOW

a. Reserveren
Hoewel de kabinetsplannen met betrekking tot pensioen en AOW voorlopig in de ijskast staan, is het zeker niet uitgesloten dat een volgend kabinet maatregelen neemt op dit terrein. Aangezien dergelijke maatregelen grote gevolgen hebben voor KLM werknemers, willen wij nu reeds het volgende afspreken. De financiële middelen die op dit moment als percentage van de loonsom aan de pensioenregeling voor grond en cabine worden besteed, zullen ook in de toekomst aan deze regelingen worden besteed.

Toelichting: we willen voorkomen dat eventuele financiële meevallers als gevolg van overheidsbesluiten naar de werkgever worden overgeheveld. We willen deze ruimte benutten voor het repareren en/of verbeteren van de pensioenen.

b. Intentie
KLM zal alles wat in haar vermogen ligt doen om werkgeversorganisaties en overheid ervan te overtuigen dat het verhogen van de AOW leeftijd en/of pensioenleeftijd, zeker bij het ontbreken van flankerend beleid dat medewerkers in staat stelt ook daadwerkelijk langer door te werken, niet aan de orde kan en mag zijn.

6. Werkdruk
Om de op diverse plaatsen geconstateerde toenemende werkdruk te verlagen stellen wij het volgende voor:

1. Indien binnen een BIP of aaneengesloten KO’s meer dan twee keer tussen 00.00 en 08.00 uur (LT) moet worden aangemeld, dan wordt dat in de planning direct gevolgd door een extra dag RV. Wordt in de uitvoering de grens van meer dan twee keer aanmelden tussen 00.00 en 08.00 uur overschreden, dan wordt voor iedere aanmelding tussen 00.00 en 08.00 uur (LT) boven de twee een CS dag toegekend.

2. Geen korte opdracht 1 om 0 meer weg te zetten

3. Verder behouden we ons het recht voor om in de looptijd van de CAO aanvullende CAO afspraken te maken die te maken hebben met het indelingssysteem (PBS of Plan & Go) en die zullen leiden tot een verlaging werkdruk en/of het bevorderen van de motivatie

Namens de onderhandelingsdelegatie van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure,

Leen van der List
Annetje Koreman
Huib den Ouden