Skip to main content

Verslag Cabineoverleg 26 augustus 2010

27 augustus 2010

Op 26 augustus 2010 zijn KLM en de cabinebonden weer bijeen geweest voor het maandelijkse cabineoverleg. Namens FNV Bondgenoten/Cabin Pressure waren bestuurder/onderhandelaar Zakaria Boufangacha en de DB-leden Annetje Koreman en John Visser aanwezig. Hieronder de hoofdpunten uit het overleg.

Het tweede en definitieve PBS referendum
Zoals door FNV Bondgenoten/Cabin Pressure afgedwongen in het PBS Protocol van 31 augustus 2009 volgt er na de eerste evaluatie van maart 2010 dit najaar een tweede en definitief evaluatiemoment.

Vanaf vrijdag 27 augustus zal er op MyKLM.org vier weken lang een vragenlijst live gaan. Tot 24 september 11.00 uur heeft het gehele korps de mogelijkheid om deze definitieve PBS evaluatie in te vullen. De organisatie daarvan ligt, net zoals bij de eerste evaluatie, in handen van een onafhankelijk onderzoeksbureau.

Naast een aantal algemene vragen ligt de nadruk voor het korps op de op één na laatste vraag (16). Die zal gaan over jouw mening en het vertrouwen dat je hebt om al dan niet door te willen gaan met PBS. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft altijd gesteld dat na een jaar ervaring met PBS en meer dan tien jaar ervaring met Plan&Go men prima in staat is om geheel zelfstandig en op basis van eigen ervaringen een keuze te maken. Daarom is er, in tegenstelling tot de meerdere opties bij deze cruciale vraag in de eerste evaluatie, op het dringende advies van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure nu gekozen voor een éénduidige vraagstelling met slechts twee optiemogelijkheden: Ja of Nee. De ultieme vraag in de evaluatie zal luiden:

Wil je door met PBS?

  1. Ja, ik vind dat we door moeten gaan met (en het verbeteren van) PBS als platform voor de toekomst.
  2. Nee, ik vind dat we niet door moeten gaan met PBS, met als ultieme consequentie dat dit zou kunnen leiden tot terugkeer naar de Plan & Go functionaliteit (versie 2009) inclusief 14-daagse indeling

Vervolgens bestaat er de mogelijkheid om je keuze te motiveren.

Afspraken
We hebben met KLM verder het volgende afgesproken:

  • Bij een respons van minimaal 67% is het referendum bindend;
  • Kiest meer dan 50% van de deelnemers aan de enquete voor antwoord 1, dan zal PBS onvoorwaardelijk live gaan en daarmee definitief het systeem voor de toekomst worden. Dit is conform het protocol dat wij in augustus 2009 met KLM afspraken;
  • Als n.a.v. het referendum 50% of meer van de deelnemers aangeeft geen vertrouwen meer te hebben in PBS (antwoord 2), dan betekent dat in zijn ultieme consequentie een terugkeer naar Plan & Go, versie 2009. Dat wil zeggen inclusief een 14-daagse indeling.

Laat je stem horen!
FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft er in augustus 2009 voor gezorgd dat je binnenkort nogmaals en voor de laatste keer kunt kiezen. Maak gebruik van deze gelegenheid om je mening over PBS te geven en beslis mee over de toekomst van dit indelingssysteem dat zowel je vliegende bestaan als je privé-leven regelt! Log regelmatig in op onze website voor het laatste PBS nieuws. Als lid kun je bovendien mee discussiëren op het drukbezochte forum van onze website.

Kerstverzoekenregeling
KLM heeft ons het voorstel gedaan om dit jaar gezamenlijk te komen tot een betere uitvoering van de kerstverzoekenregeling. KLM heeft de bonden gevraagd om de regeling in een speciaal hiervoor in te richten bijeenkomst te bespreken. Natuurlijk hebben wij dit voorstel geaccepteerd om een herhaling van het drama van vorig jaar te voorkomen. KLM heeft daarop aangegeven in september met een concreet voorstel te komen. De uitkomsten van dit overleg zullen te zijner tijd op onze website worden gepubliceerd.

Pilot losse RT bij herstelmelding
Al geruime tijd is er een dispuut tussen KLM en FNV Bondgenoten/Cabin Pressure m.b.t. het indelen van zgn. “losse reserves”. Daar waar we eerder op ons initiatief bijna tot elkaar waren gekomen m.b.t. het definiëren van het begrip “losse reserve” (en in het verlengde daarvan een aantal pilots om nut en noodzaak van losse reserves in kaart te brengen), ligt er nu een voorstel van KLM. Daarin wordt het gebruik van losse RT dagen bij een herstelmelding niet meer genoemd, met uitzondering van hard Europa verlof, restrictie blok reserve, JV en medisch deeltijd. In plaats daarvan stelt KLM voor om bij een herstelmelding, wanneer er geen  vlucht(en) en/of dagen op tellers beschikbaar zijn, altijd een tweeweekste reserve in te zetten. Dat strookt niet met de wens van het korps om week 3 en 4 in stand te houden bij een herstelmelding. Daar waar wij juist voorstander waren van het bieden van een keuzemogelijkheid aan de CA om in plaats van een blok een losse reserve in te zetten, is dat in het KLM voorstel niet meer aan de orde. VNC heeft laten weten zich in dit KLM voorstel  te kunnen vinden. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft laten weten zich hierover te beraden omdat er door dit gewijzigde voorstel nu een feitelijk andere situatie ontstaat. Op voorhand kunnen wij namelijk niet stellen dat dit een verbetering is voor het korps.

JVU
FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft ingestemd met het bijschrijven van nog openstaande JVU dagen per 1 mei 2011. Hiermee krijgt de CA zeggenschap over deze (5 tot 7) extra verlofdagen. In de praktijk betekent dit dat deze dagen bij het winterverlof 2011/2012 zullen worden ingedeeld.

CS tellerstanden
Om de hoog opgelopen CS tellerstanden af te bouwen zal door KLM de mogelijkheid worden geboden om voor januari t/m maart 2011 CS dagen boven +3 aan te vragen. Los van deze uitvraag is KLM bereid de regeling voor CS dagen, zoals afgesproken in het protocol 2008, opnieuw met de bonden te bestuderen. De zeggenschap over CS dagen was voor ons één van de grote bezwaren om destijds niet aangehaakt te blijven bij de ontwikkeling van PBS en hebben we de afspraken daaromtrent tussen KLM en VNC slechts gedoogd. Wij hebben vanaf het begin van onze erkenning als CAO-partij in 2007 de zeggenschap over CS dagen telkenmale benadrukt, bepleit en in overleggen opgebracht. We zijn daarom verheugd over deze ontwikkeling en hopen in de toekomst tot constructieve afspraken te komen voor meer zeggenschap over CS dagen. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft KLM gevraagd om een zorgvuldige communicatie over het tijdstip en de manier van aanvragen.

Vierde Type
Dit onderwerp vraagt bijzonder veel geduld. Het evaluatierapport ligt nog bij de Inspectie van Verkeer en Waterstaat. Wij betreuren de lange vertraging van deze win-win situatie. Wat betreft het kunnen inleveren van het vierde type is KLM op ons verzoek ingegaan. Begin september zal er op myklm.org een webformulier verschijnen om het vierde type in te leveren.

Melden Chef
FNV Bondgenoten/Cabin Pressure is van mening dat er een duidelijke leidraad moet komen voor wat betreft de oproep “melden chef” bij klachten van passagiers of leidinggevenden aan het adres van de CA. Hierdoor zal het voor CA's helder moeten worden wat hun rechten en plichten zijn indien men geconfronteerd wordt met een klacht over zijn/haar functioneren. “Melden chef” vindt vaak plaats in vrije tijd. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure is van mening dat dit in KLM tijd zou moeten plaatsvinden. Wij hebben dit daarom onder de aandacht gebracht in het cabineoverleg. KLM heeft aangegeven hierover met een voorstel te komen. De daadwerkelijke invulling van de toekomstige regeling zal uiteindelijk bij de Groepscommissie liggen.

Gelijkloop JV cabine/cockpit
Er zal een overleg worden gepland met FNV, VNV, VNC en KLM om voorstellen voor gelijkloop van JV cabine/cockpit te bespreken. Zodra er concrete afspraken zijn gemaakt zullen wij hierover publiceren.

Toekenning deeltijd
In 2007 heeft FNV Bondgenoten/Cabin Pressure als één van haar eerste wapenfeiten KLM met succes gewezen op haar wettelijke verplichting om werknemers al na één dienstjaar (ipv drie) in staat te stellen om een deeltijdverzoek in te dienen. Dit tot groot genoegen van veel collega’s. Opnieuw is er dankzij onze juridische expertise een verbetering ontstaan: Het verzoek om aanpassing van het contractpercentage kan nu ten minste vier maanden (ipv zes maanden) vóór het beoogde tijdstip van ingang van de aanpassing schriftelijk bij de werkgever worden ingediend, zijnde de 1e van een maand. Indien KLM niet een maand voor het beoogde tijdstip van ingang van de aanpassing op het verzoek heeft beslist, wordt de arbeidsduur aangepast overeenkomstig het verzoek van de werknemer. KLM heeft aangegeven dit juist te communiceren en correct op het aanvraagformulier aan te geven.

Not Fit to Fly Europa
Ter herinnering: Op 1 oktober begint de pilot “not fit to fly” op Europa.

Tot zover de belangrijkste punten uit het cabineoverleg.

Redactie Cabin Pressure

Ook de komende tijd staan er veel lopende en nieuwe zaken op de agenda die in grote mate het plezier in het werk aan boord en het privéleven bepalen. We zetten ons volledig in om er het beste voor het KLM Cabinepersoneel uit te halen. Dat vergt soms een lange adem, veel geduld, energie en tijd, maar uiteindelijk boeken we resultaten die je ongeorganiseerd nooit kunt bereiken. Als je nog geen lid bent van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure, vul dan nu het online aanmeldingsformulier in en sluit je aan bij de cabinebond die niet zomaar bij het kruisje tekent. Voor een sterke, slimme en democratische vakbond betaal je nooit meer dan €16,- per maand! Op de website vind je meer informatie over het lidmaatschap.