Skip to main content

Vervolg cabineoverleg 30 september

09 oktober 2010

In verband met de verslaggeving van de PBS-evaluatie, zijn de overige onderwerpen van het cabineoverleg op 30 september jl. erbij ingeschoten. Hieronder een kort overzicht.

Vierde type
Ruim drie jaar geleden, in de CAO 2007-2009, werd op initiatief van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure afgesproken dat op vrijwillige basis een vierde type kon worden gekozen. Dat bracht meer flexibiliteit bij het aanvragen van reizen en meer invloed op je indeling. Omdat de Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IVW) daar nauw bij betrokken is, werd de regeling in eerste instantie geïntroduceerd als pilot.

Voorlopig is het vliegen van een vierde type slechts weggelegd voor een groep collega’s, die daar indertijd bij de eenmalige uitvraag voor de pilot voor koos. KLM heeft inmiddels een zogenaamd “Risk Assessment” uitgevoerd met betrekking tot het vliegen van vier types. De conclusies daarvan zijn in het bezit van het IVW. Nu zal moeten blijken of het vierde type definitief kan worden ingevoerd en voor welke tewerkstellingpercentages. De evaluatie van de proef en de besluitvorming vinden plaats in het cabineoverleg van november.

CS-dagen
Van januari tot en met maart 2011 is er voldoende ruimte in de productie om het stuwmeer van CS-dagen af te bouwen. Collega’s met meer dan drie CS-dagen op de teller zullen in die periode in de gelegenheid worden gesteld deze dagen aan te vragen, onder voorbehoud van beschikbaarheid. Zeggenschap over opgebouwde tellerstanden zou naar ons oordeel structureel bij de werknemer moeten liggen. Helaas denkt KLM daar anders over. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure zal nauwkeurig in de gaten houden hoe het ‘afbouwproces’ verloopt.

Pilot “Not fit to fly”
Met als doel de werkdruk op Europa aan te pakken is op 4 oktober de pilot “not fit to fly” van start gegaan. Het komt er kort gezegd op neer dat men zich op Europa één dag “not fit to fly” kan melden zonder verlies van de vervolgindeling. De pilot is er gekomen nadat wij KLM er nadrukkelijk op wezen dat deze mogelijkheid ligt opgesloten in Europese regelgeving. Wat de pilot inhoudt en wat de spelregels zijn is te lezen op MyKLM. We zijn benieuwd naar de resultaten van deze zes maanden durende proef.

Redactie Cabin Pressure