Skip to main content

Bijeenkomst Cabin Crew Committee in Brussel

20 juni 2011

In de eerste week van juni is er in Brussel weer een bijeenkomst geweest van het Cabin Crew Committee (CCC). FNV Bondgenoten/Cabin Pressure werd op dit internationale platform vertegenwoordigd door bestuurslid John Visser en bestuurder Zakaria Boufangacha. Tijdens de bijeenkomst is er met Europese collegabonden gesproken over de op handen zijnde nieuwe Europese Flight- and Duty Time Limitations voor cabinepersoneel en de zorgen omtrent Cabin Air Quality.

EU-FTL

Op 19 april jl. schreven we over de ontwikkelingen van de nieuwe FTL richtlijn in het artikel “Update stand van zaken EU-FTL (Wettelijke Europese WRR)”. We spraken daarin onze zorgen uit over de voorstellen van EASA (het Europese Agentschap voor Veiligheid in de Luchtvaart) die op onderdelen een verslechtering kunnen betekenen voor het cabinepersoneel. Hierbij moet je denken aan verscherping van de wettelijke duur van je rust aan boord en het lang niet altijd verplicht stellen van horizontale rust bij maximale werktijden. We gaven aan dat er op korte termijn een gezamenlijke campagne gevoerd zal worden om verzet te bieden tegen de voorstellen van EASA voor de nieuwe EU-FTL.

Mogelijk nieuwe inzichten door wetenschappelijk onderzoek

Begin juni vernamen we dat er ontwikkelingen zijn die mogelijk in positieve zin tot aanpassingen zullen leiden in de huidige FTL voorstellen van EASA. Er wordt momenteel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar “operational fatigue”, waarvan de resultaten in september worden verwacht. EASA  heeft aangegeven het onderzoeksrapport af te wachten en conclusies daaruit mee te nemen bij het vaststellen van de nieuwe EU-FTL richtlijn. Dat betekent dus meer ruimte voor wetenschappelijke aspecten bij vraagstukken over welzijn en gezondheid van cabinepersoneel. Deze zaken werden eerder door EASA gezien als een sociaal probleem, zijnde niet relevant voor het waarborgen van de vliegveiligheid. Verder heeft EASA toegezegd de Amerikaanse FAA-richtlijnen voor Flight- and Duty Time Limitations af te wachten die later dit jaar bekend zullen worden gemaakt. De verwachting is dat de Amerikaanse normen strikter zullen zijn hetgeen mogelijk van invloed is op de beoordeling van de Europese voorstellen.

Deze ontwikkelingen hebben ertoe geleid dat de streefdatum waarop de nieuwe FTL-richtlijn voor cabinepersoneel van kracht wordt zal worden uitgesteld tot eind 2012 of begin 2013. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft zich altijd op het standpunt gesteld dat welzijn en gezondheid van cabinepersoneel een vanzelfsprekende relatie heeft met vliegveiligheid. We zullen de ontwikkelingen nauwlettend volgen en onze achterban hierover blijven informeren.

Cabin Air Quality

Door de in Brussel aanwezige vakbonden is ook aandacht besteed aan eventueel schadelijke stoffen in de atmosfeer van cabine en cockpit. Begin vorig jaar heeft FNV Bondgenoten/Cabin Pressure haar zorgen richting KLM uitgesproken naar aanleiding van incidenten in de luchtvaart, waarbij er ongewenste stoffen in de cabinelucht terechtkwamen. Wij zullen er voor blijven pleiten dat er maatregelen worden genomen die de risico’s op het binnendringen van ongezonde lucht voorkomen. Vanuit de CCC werd gepleit voor een gezamenlijk aanpak van dit thema.

Gesproken is over nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen, die een beter beeld zouden kunnen geven over de aanwezigheid van ongewenste stoffen in de cabine-atmosfeer en de eventuele risico’s voor personeel en passagiers. Aan de orde kwam onder andere een uitvoerige studie, gepubliceerd door Susan Michaelis, genaamd “Health and Flight Safety Implications from Exposure to Contaminated Air in Aircraft”. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft dit onderzoeksrapport besteld en zal de experts in onze organisatie daarop loslaten.

Redactie Cabin Pressure