Skip to main content

Verslag Cabineoverleg van 8 september 2011

08 september 2011

Op 8 september zijn KLM en de cabinebonden weer bijeen geweest voor het maandelijkse cabineoverleg. Namens FNV Bondgenoten/Cabin Pressure was onze bestuurder/onderhandelaar Zakaria Boufangacha aanwezig. Het Dagelijks Bestuur werd vertegenwoordigd door John Visser. Zoals gebruikelijk schoof Huib den Ouden aan namens de redactie van de webstie. Hieronder de hoofdpunten uit het overleg.

Economische situatie

Deze week verschenen er in de pers berichten waarin melding werd gemaakt van een omvangrijke  bezuinigingsoperatie bij Air France KLM i.v.m. tegenvallende resultaten. Op verzoek meldde het bedrijf ons dat de genoemde maatregelen met name gelden voor Air France. De Directie heeft ons verzekerd dat er op dit moment bij KLM geen sprake is van een grootschalig bezuinigingsprogramma met heftige sociale consequenties. Het gehanteerde beleid om de KLM familie bij elkaar te houden wordt vooralsnog dan ook niet gewijzigd. Wel wees KLM op een verslechterende economische situatie en zei zeer kritisch te kijken naar haar cash positie en daarmee naar de investeringen. De slechte winstgevendheid van de Europaproductie en de toenemende concurrentie m.b.t. het ICA product gaven ook reden tot zorg. “De consequenties daarvan zouden mogelijk slechtere arbeidsvoorwaarden kunnen betekenen op de langere termijn”, aldus het bedrijf. Bij het bepalen van die arbeidsvoorwaarden zijn wij zelf gelukkig partij. Een gewaarschuwd mens telt voor twee!

Fouten bij uitbetaling JVU dagen

In april dit jaar kon een keuze worden gemaakt hoe je je tegoed aan JVU wilde verrekenen (in dagen of in Euro’s). Ongeveer 2500 collega’s kozen er destijds voor deze dagen te laten uitbetalen. KLM meldde ons vandaag dat bij 1700 van hen een fout is gemaakt. Het betreft in bijna alle gevallen deeltijders die zijn uitgekeerd als voltijders. Verder heeft KLM ook bij een aantal collega’s een verkeerd aantal dagen uitbetaald. Het teveel ontvangen bedrag is o.a. afhankelijk van functie en deeltijdpercentage en kan oplopen tot € 700,- per persoon. KLM zal het geld terugvorderen en daarover zo spoedig mogelijk communiceren. Collega’s die het betreft krijgen individueel bericht waarin staat om welk bedrag het gaat en welke terugbetalingsregelingen KLM in gedachte heeft.

Wettelijke kaders

Wij hebben vandaag aangegeven dat er wettelijke kaders zijn waaraan de werkgever zich moet houden wanneer een vordering op de werknemer met het salaris wordt verrekend. KLM gaf aan binnen de kaders van de wet te zullen opereren. Al met al een heel vervelende zaak. Heb je hierover vragen, dan kun je bellen naar HR Inflight Services via 020-6498790.

Vertraging bij de introductie van het nieuwe verzoekensysteem…

Echt verbaasd waren we niet toen KLM ons tijdens het overleg meldde dat de live gang van de tussenstap voor het nieuwe verzoekensysteem weer is uitgesteld. Bij een stresstest is namelijk gebleken dat het systeem niet stabiel is. De nieuwe startdatum is nu twee weken later en is vastgesteld op 26 september. De vertraging zal geen gevolgen hebben voor de afspraken die er zijn gemaakt m.b.t. de peildatum (11 september) waarop ABS wordt omgerekend naar de nieuwe verzoekenteller. Deze datum blijft gehandhaafd, dus verzoeken na 11 september zullen niet worden meegerekend. Wel verschuift de deadline voor bids (oorspronkelijk 17 oktober) met twee weken.

Duidelijke communicatie

Afgesproken is dat KLM binnenkort alle collega’s een persoonlijke email zal sturen. Daarin zal de stand van je nieuwe verzoekenteller worden vermeld, alsmede de gemiddelde tellerstand in jouw functie. Daarnaast zal P&A uitleg geven over de wijze waarop de verzoekenteller wordt afgebouwd. En tenslotte heeft KLM aangegeven dat de indelingsregels van het nieuwe systeem duidelijk zullen worden gecommuniceerd. Eventuele vragen en opmerkingen hierover kun je ventileren via Planning&Assignment.

Resumé: “Het vierde type, een CAO afspraak”

Zoals eerder al gemeld heeft FNV Bondgenoten/Cabin Pressure destijds het initiatief genomen het bedrijf om passende compensatie te vragen voor het eenzijdig door KLM opzeggen van deze CAO afspraak. Het laatste compensatie (eind)bod dat KLM op tafel legde was: 2 superjokerdagen voor het gehele korps en 2 CS-dagen op te nemen conform de huidige systematiek. Wij vinden echter het compensatievoorstel van  “zeggenschap” over dagen die we als korps zelf verdiend of afgesproken hebben geen recht doen aan het wegvallen van het vierde type en hebben dan ook meerdere malen aangegeven niet met dit voorstel akkoord te gaan. Volgens KLM was ons voorstel (afschaffen Korte Opdracht 1/0) buitenproportioneel en haar voorstel zeer genereus. Bovendien stelde men dat ook de Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IVW) haar instemming voor voortzetting van de pilot zou onthouden als KLM de resultaten van een interne veiligheidsdiscussie met hen zou delen. Vervolgens verklaarde men dat het KLM compensatie bod sowieso zal worden geïmplementeerd, ongeacht eventuele instemming van de bonden.

Brief

Zo eenvoudig zit het echter niet in elkaar. Veiligheid is natuurlijk altijd een issue dat bij KLM en de overheid ligt. Wij gaan als vakorganisatie echter wel over arbeidsvoorwaarden. En dit is een CAO afspraak waar ook de handtekening van KLM onder staat, dus het bedrijf zal zich daar toch echt aan moeten houden. Wij vinden dan ook dat de CAO bepaling inzake het vierde type alleen kan worden opgezegd indien het  IVW zich daarover uitdrukkelijk zal uitspreken, zoals dat indertijd door partijen is overeengekomen. Zolang dat niet het geval is, is er in onze optiek sprake van een afspraak waar alle partijen zich aan zullen moeten houden. Wij zullen KLM volgende week onze eisen en vervolgstappen schriftelijk meedelen. Nadien zullen we zoals gebruikelijk hierover op onze website publiceren.

Pilot gelijkloop JV Cockpit/Cabine

Met ingang van de aanvraag/indeling zomerverlof 2012 zal er een proef starten om gelijkloop van zomer- en winterverlof te creëren  tussen cockpit en cabine.

Een update van de planning

Hoewel de productie iets achterblijft bij de verwachting, zal het korps de komende winter toch behoorlijk worden uitgebreid. Het is de verwachting dat er ook weer een aantal promotie- en tweebandercursussen zullen starten.

De cijfers

KLM hoopt vanaf 1 november 2011 tot 26 maart 2012 in totaal 405 nieuwe collega’s te kunnen opleiden. Het grootste aantal (250) stroomt in vanuit Martinair. Daarnaast betreft het 47 Aziatische collega’s, 24 KLC collega’s die doorstromen naar KLM en 84 externe kandidaten. Verder zijn er 72 promotieplaatsen beschikbaar, 36 voor de functie van Purser en 36 voor de functie van Sr. Purser. De verwachte uitbreiding van het aantal tweebanderposities ligt op 120. Dat is goed nieuws voor collega’s die al jarenlang wachten op een volgende stap in hun carrière.

Door de ruimte die er beschikbaar is in de planning kan er de komende winter ook meer dan verwacht minderwerk worden aangeboden, in alle functies.

Ten slotte: De start van de CAO onderhandelingen, inclusief de zgn. “vernieuwingsagenda”.

Op vrijdag 30 september a.s. start het KLM brede CAO overleg. In de CAO, die in het voorjaar van 2010 werd overeengekomen tussen KLM en Bonden, zijn afspraken gemaakt over de zgn. “vernieuwingsagenda”. Afgesproken werd dat een aanzet gegeven zou worden om, in aanloop naar de CAO onderhandelingen, gezamenlijk te onderzoeken hoe de verhouding tussen werk en verlof beter geregeld kan worden, waarbij flexibiliteit en zeggenschap voor de CA centraal staan. Een ander issue dat in de vernieuwingsagenda aan bod zou komen is het veelomvattende begrip “levensfasebewust personeelsbeleid”. In het kort is zo’n beleid erop gericht om medewerkers hun hele werkzame leven vitaal, gemotiveerd en inzetbaar te houden. Het gaat daarbij niet alleen om beleid voor ouderen, maar betreft de gehele loopbaan vanaf indiensttreding tot aan pensioen.

Discussies gevoerd

In vervolg op die afspraken is er dit voorjaar een brede WRR discussie gevoerd, waarbij onder andere kritisch is gekeken naar de effectiviteit en de actualiteit van de WRR zoals hij op dit moment is ingericht. Uitgangspunt daarbij was het streven naar verbeteringen. Verlof en de zeggenschap daarover, een belangrijk thema van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure, is in de discussies ruimschoots aan de orde geweest. M.b.t. de discussie over het begrip levensfasebewust personeelsbeleid stond de individuele werknemer centraal. Hoe geef je mensen de mogelijkheid om zich optimaal te ontwikkelen in alle fasen van hun werkzame leven en welke eventuele barrières moeten daarvoor geslecht worden? Welke rol speelt solidariteit daarbij en wat gunnen we elkaar? Hoe bereik je dat collega’s zich meer betrokken voelen bij hun werk en bij KLM? Hoe worden we gezonder, gelukkiger, verzuimen we daardoor minder en zijn we dus productiever? De bekende win-win situatie.

Concrete plannen

Onze inbreng heeft in alle gesprekken die hierover zijn gevoerd in lijn gelegen met wat we altijd hebben uitgedragen en wat al jaren in al onze uitingen naar voren komt:

·         Maximale zeggenschap en flexibiliteit voor het korps, waarbij vrijwilligheid centraal staat;

·         Het creëren van werkomstandigheden waardoor CA’s, als ze dat willen, in een 100% dienstverband gezond en met plezier hun pensioen kunnen halen.

Die insteek is ook terug te vinden in onze concrete voorstellen m.b.t. de vernieuwingsagenda die we voor de komende CAO onderhandelingen hebben geformuleerd in onze CAO voorstellenbrief die we binnenkort aan de KLM Directie zullen sturen en met onze leden zullen communiceren. Dat is een uitgebalanceerd pakket aan wensen geworden, waarover al onze leden onlangs hun oordeel hebben kunnen geven, democratisch en transparant.

Wij gaan vol enthousiasme de CAO onderhandelingen tegemoet, waarbij we zullen optrekken met onze collega’s van FNV grond. Samen met hen zijn wij de grootste partij aan de onderhandelingstafel bij KLM.  De delegatie van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure zal bestaan uit onze bestuurder Zakaria Boufangacha, onze voorzitter Annetje Koreman en Huib den Ouden. Zoals je van ons gewend bent zullen we hierover vanaf 30 september uitvoerig berichten!

Redactie Cabin Pressure