Skip to main content

Securing our Future: een update

05 februari 2012

Begin januari werd door President Directeur Peter Hartman de aftrap gegeven voor een reeks bijeenkomsten met KLM en de Vakbonden voor het voeren van een strategische discussie over de toekomst van het bedrijf. In deze discussie met de naam “Securing our Future” zijn door KLM de afgelopen maand zaken met ons gedeeld over de huidige situatie en de strategie die men heeft m.b.t. het netwerk, het vergroten van de inkomsten en de financiën in algemene zin. Dit is eerst KLM breed gedaan, gevolgd door presentaties in het licht van de impact die het economische klimaat heeft op de drie businesses (passage, vracht en onderhoud).

Geen onderhandelingen, maar informatie

In vervolg op deze eerste sessies zal nu verder worden ingezoomd op wat dit volgens KLM zou kunnen betekenen voor de vliegers, de cabine en het grondpersoneel. Dat zal per werknemersgroep in afzonderlijke informatiebijeenkomsten gebeuren. De discussie hierover voor cabine staat voor 23 en 24 februari en voor 28 en 29 maart op de rol. Wat we stellig willen benadrukken is dat deze hele reeks bijeenkomsten, vanaf de start op 6 januari t/m de laatste sessie op 29 maart, plaatsvindt in het kader van informatievoorziening van de kant van KLM. Nadrukkelijk is in het CAO-protocol afgesproken dat de opgeschorte CAO-onderhandelingen pas daarna, vanaf 1 april 2012, weer worden hervat. Tot dan is het aan KLM om concreet te maken welke CAO-voorstellen zij onderwerp willen maken van de onderhandelingen.

Infosessies Paul Elich

Gelijktijdig met de informatieve bijeenkomsten met de Vakbonden, heeft Inflight Services ervoor gekozen om het korps alvast mee te nemen in een doorkijk van de situatie waarin het bedrijf zich momenteel bevindt. Dat is gebeurd tijdens de infosessies met Paul Elich, waarbij naast de huidige economische stand van zaken ook de denkrichting van KLM m.b.t. eventuele bezuinigingen werd gedeeld.

Elich geeft in deze contacten met het korps aan dat de kosten te hoog zijn en tegelijkertijd de inkomsten te laag. “Om te blijven groeien zijn investeringen nodig die niet uit eigen vermogen kunnen worden betaald. De schuldenpositie van KLM is daardoor te hoog geworden”. Elich stelt verder dat het verhogen van de inkomsten en het tegelijkertijd structureel beheersen van de kosten noodzakelijk is om de schuldenpositie structureel te verbeteren. Tenslotte moet een efficiëntere Europaproductie ervoor zorgen dat Europa weer winstgevend wordt.

Als mogelijke oplossingen worden door hem het ingrijpen in de ICA WRR, het ingrijpen in de cabinebemanning-samenstelling en een herijking van de Europaproductie genoemd. Hij geeft daarbij echter zeer terecht aan zich te realiseren dat voor veel van deze mogelijke oplossingen de instemming van Vakbonden en/of de Groepscommissie noodzakelijk is.

Tijdelijke maatregelen, tijdelijke financiering

KLM geeft tijdens CAO-onderhandelingen vaak terecht aan dat de luchtvaartindustrie zeer conjunctuurgevoelig is. Wij moeten er juist daarom als vertegenwoordigers van het korps voor waken om in het licht van een tijdelijke economische recessie geen structurele bezuinigingsafspraken te maken. Sterker nog, in het verleden gemaakte afspraken door KLM met andere partijen aan tafel bewijzen dat je nooit meer terugkrijgt wat je structureel weggeeft, ook niet als het weer beter gaat met het Bedrijf.

FNV Bondgenoten/Cabin Pressure is zich terdege bewust van de ernst van de situatie waarin KLM zich momenteel bevindt. De belangrijkste oorzaak daarvan is het huidige economische en financiële klimaat in Europa, dat is ons duidelijk. Deels heeft die situatie ook te maken met een veranderend speelveld in de burgerluchtvaart door de impact van Low Cost Carriers en de opkomst van carriers uit het Midden Oosten. Daarnaast spelen naar ons idee ook beleidskeuzes van de Bedrijfsleiding uit het verleden een rol, want bijvoorbeeld de opkomst van Low Cost Carriers en de toenemende concurrentie vanuit het Midden-Oosten werd eerder al zichtbaar. Tenslotte zijn hoge olieprijzen zeker niet in ons voordeel, maar dat is een gegeven dat momenteel geldt voor elke carrier.

Het is altijd de inzet van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure geweest om eventueel gewenste tijdelijke maatregelen ook tijdelijk te financieren. Aan die inzet houden wij ook nu vooralsnog vast. De mogelijke bijdragen die van Inflight Services worden verwacht moeten wat ons betreft dan ook in dat licht worden gezien. Wij zien de informatieve gesprekken van eind februari en eind maart met vertrouwen tegemoet. Op basis van wat we dan van KLM horen zal, in overleg met financieel economische deskundigen van FNV Bondgenoten, onze inzet worden bepaald bij de hervatting van de CAO-onderhandelingen vanaf 1 april 2012.

Ten slotte: Air France

Opzeggen CAO

Verschillende media meldden onlangs dat Air France eenzijdig de CAO voor al haar werknemers heeft opgezegd. Deze berichtgeving heeft, zeker gezien in het licht van alles wat er op ons afkomt,  geleid tot veel onrust bij KLM collega’s.

De CAO bij Air France bestaat uit een looncomponent die wettelijk periodiek wordt besproken. Daarnaast bestaat er in de CAO een paragraaf met alle andere afspraken die in principe eeuwigdurend zijn. Als één der partijen deze afspraken wil wijzigen, moet formeel de CAO worden opgezegd om tot andere afspraken te komen. Partijen hebben vanaf het moment van opzegging vervolgens drie maanden de tijd om tot de gewenste nieuwe afspraken te komen. Lukt dat niet binnen die termijn, dan gelden de oorspronkelijk gemaakte afspraken nog voor 12 maanden. De term “opzeggen van de CAO” kent dus in Frankrijk een andere dimensie dan in Nederland. Feit blijft dat het doel van de opzegging van Air France is om, net als bij KLM, te komen tot structurele bezuinigingsafspraken die vooral hun beslag moeten gaan krijgen na de presidentsverkiezingen dit voorjaar.

Staking

Vanaf maandag 6 februari wordt er in Frankrijk luchtvaart breed gestaakt. Deze staking is enerzijds gericht tegen nationale bezuinigingen en anderzijds tegen de nieuwe wetgeving die de wijze van staken aan banden gaat leggen.

Redactie Cabin Pressure