Skip to main content

Werkgroep Verzoekensysteem van start

16 juli 2012

Nadat onze leden zich in april jl. massaal uitspraken voor handhaving van het huidige verzoekensysteem, is door FNV Bondgenoten/Cabin Pressure het initiatief genomen om een werkgroep in het leven te roepen waarin verder gesproken kan worden over de spelregels van het systeem en de gewenste verbeter- en aandachtspunten. Hiermee zijn we na een lange discussie over een goed verzoekensysteem weer aangehaakt bij het verder vormgeven van het huidige- en toekomstige systeem. Op donderdag 12 juli 2012 zijn KLM, de cabinebonden en een vertegenwoordiging van GC31 voor het eerst in een goede sfeer bijeengekomen.

Vaststellen indelingsregels

FNV Bondgenoten/Cabin Pressure beet het spits af. Wij hebben aangegeven dat het van groot belang is eerst helderheid te krijgen over de huidige indelingsregels die een combinatie zijn van afspraken uit het PBS tijdperk en het Plan&Go verleden. Deze combinatie is in dat kader tot nu toe slechts door ons gedoogd. Nu er voldoende draagvlak is voor het huidige verzoekensysteem, dat in eerste instantie eenzijdig door KLM is ingevoerd, is het zaak dat er nieuwe CAO-afspraken komen over  indelingsregels waarin alle partijen zich  kunnen vinden. Daarmee wordt voor iedereen duidelijk wat de geldende afspraken zijn. KLM deelde onze mening hierover en zal het complete pakket van huidige regels in de volgende sessie met ons delen. Vervolgens zal hier, na bestudering en na overleg met alle partijen, een klap op worden gegeven.

Proces

De eerste bijeenkomst stond verder in het teken van aanpak en prioriteitstelling van de eerder al geïnventariseerde knelpunten op basis van opmerkingen uit het korps. Voorstellen en adviezen van de werkgroep zullen uiteindelijk in het maandelijkse cabineoverleg worden besproken waar dan ook de besluitvorming plaatsvindt. Dat is de formele gang van zaken. Op die momenten zullen we concreet over de gemaakte afspraken m.b.t. verbeteringen communiceren.

Redactie Cabin Pressure