Skip to main content

Verslag cabineoverleg van 30 augustus 2012

30 augustus 2012

Op donderdag 30 augustus 2012 vond het reguliere cabineoverleg plaats tussen KLM en de cabinebonden. Namens FNV Bondgenoten/Cabin Pressure was onze bestuurder/onderhandelaar Kim Francooy aanwezig. Het Dagelijks Bestuur werd vertegenwoordigd door Annetje Koreman. Namens de redactie schoof Huib den Ouden aan. Het betrof deze maand een kort overleg. Hieronder de hoofdpunten.

De maandelijkse internetvergoeding; een korte historie

Enkele jaren geleden alweer, tijdens het CAO overleg in het voorjaar van 2009 heeft VNC eenzijdig met KLM een deal gesloten om de Purser boven de sterkte op sommige bestemmingen op de 747-Combi (een tijdelijke maatregel), met structureel geld te betalen. Wij vonden dat toen een onverstandig besluit, omdat de 747-Combi binnen nu en enkele jaren uitgefaseerd wordt en de Purser in de sterkte daardoor vanzelf verdwijnt. Door de gemaakte afspraak blijven we er helaas nu echter tot in lengte van jaren voor betalen. Het is daarom altijd onze inzet om tijdelijke maatregelen ook tijdelijk te financieren.

Dure afspraken

VNC suggereerde destijds de deal kostenneutraal te hebben gemaakt, maar toen de maatregel eenmaal werd uitgevoerd bleek al snel dat dit niet het geval was. Dat kon ook niet, want de P boven de sterkte (en daardoor de inzet van een extra CA) heeft natuurlijk een prijskaartje. De ingewikkelde en ondoorzichtige (deels fiscale) constructie die als financiering werd gekozen, door de verlaging van de sundries te compenseren met een maandelijkse internetvergoeding, pakte veelal zeer nadelig uit. Inmiddels weten we dat, afhankelijk van de schema’s die je vliegt en je tewerkstellingspercentage, het nadeel kan oplopen tot enkele tientallen Euro’s netto per maand.

Nieuw voorstel

Omdat VNC zelf ook problemen kreeg om deze deal aan het korps uit te leggen, is men enige tijd geleden een discussie gestart met KLM om de internetvergoeding weer terug te brengen in het daggeld waardoor het verschil in daggeld met de cockpit minder zichtbaar zou zijn. Na veelvuldig overleg met de fiscus presenteerde KLM ons vandaag een voorstel. Naast het gegeven dat het voorstel slechts tot doel heeft om de slechte uitwerking van de afspraken uit 2009 te verbloemen, heeft het ook een aantal specifieke nadelen. Zo krijgt het hele korps nu een vaste netto vergoeding van €15,50 per maand, ongeacht bijvoorbeeld vakantie of ziekte. In het voorstel zou dit veranderen en wordt de vergoeding afhankelijk van je vliegschema’s. Dit kan individueel tot substantiële verschillen leiden die kunnen oplopen tot zo’n 180 Euro per jaar. Dat lijkt ons niet gewenst. Wij hebben aangegeven het voorstel grondig te willen bestuderen en aan onze fiscalisten te willen voorleggen en zullen er vervolgens bij KLM op terugkomen.

“Krapte in indeling”

De laatste tijd krijgen we veel klachten van onze leden m.b.t. het niet honoreren van verzoeken hoewel men op het moment van aanvragen op nummer 1 staat. KLM heeft hierover gecommuniceerd dat dit komt door krapte in de planning die zich naar verwachting nog doorzet tot en met de eerste week van oktober. Men stelt verder dat de chance een indicator is of je een verzoek krijgt maar dat dit geen garantie biedt. De afwijsreden die getoond wordt in het verzoekensysteem is 'Not granted based on production grounds'. Wij hebben gesteld dat het daardoor lijkt alsof er momenteel teveel non activiteit is toegekend.

KLM heeft ons verklaard dat dit niet het geval is. De afwijzingen vinden voornamelijk plaats bij collega’s met de A330 in hun pakket die met hun aanvraaggedrag deze machine mijden. Omdat de A330’s wel bemand moeten worden, worden de verzoeken van collega’s met de hoogste verzoekenteller afgewezen. Wij hebben KLM gevraagd hierover in de toekomst duidelijker te communiceren zodat dit voor betrokkenen helder is.

Uitfasering MD11

Doordat de MD11 geleidelijk uit de vloot verdwijnt hebben wij KLM gevraagd om een duidelijk beleid m.b.t. volgorde en omscholing van Senior Pursers naar de A330. KLM heeft aangegeven om dit begin volgend jaar te agenderen zodra er meer zicht is op concrete data en aantallen.

Tenslotte: Hervatting CAO onderhandelingen

De komende dagen gaan wij ons warmlopen voor de CAO onderhandelingen die worden hervat op 3 en 4 september aanstaande. Hieronder in het kort nogmaals onze insteek die tijdens de ledenbijeenkomst van 20 augustus 2012 kon rekenen op massale steun van de aanwezige leden:

  • Volgens het onderzoek dat wij hebben laten uitvoeren is de financiële situatie van KLM zorgelijk, maar is er geen sprake van een noodsituatie die noopt tot acuut, en met name structureel, ingrijpen;
  • Ontmantelen van de zorgvuldig opgebouwde CAO en WRR is niet aan de orde;
  • Eventueel noodzakelijke maatregelen worden tijdelijk gefinancierd.
  • We zullen de ontwikkelingen tijdens de onderhandelingen zoals gebruikelijk communiceren via de website en extra nieuwsbrieven. Houd daarom volgende week de website en je mailbox dus goed in de gaten!

    Redactie Cabin Pressure

    Open, eerlijk, daadkrachtig, democratisch en professioneel

    meld je aan  voor het introductielidmaatschap via de website! Lees meer over de voordelen van het lidmaatschap op onze website.