KLM komt met tegenvoorstel in CAO-besprekingen
Op 19 oktober 2012 zijn op de Veluwe de CAO-besprekingen voortgezet. De delegatie van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure bestond uit onze professionele bestuurder/onderhandelaar Zakaria Boufangacha zoals gebruikelijk terzijde gestaan door voorzitter Annetje Koreman en Huib den Ouden.
Hoogte van bezuinigingen door KLM genuanceerd
Tijdens de sessie met de Cabinebonden op 28 september jl. in Noordwijk herhaalden FNV Bondgenoten/Cabin Pressure en VNC dat aanpassingen aan de WRR onder geen enkele voorwaarde onderwerp van gesprek kan zijn. Daartegenover gaven we aan bereid te zijn tot loonmatiging tot eind 2014 en het tijdelijk inleveren van één JV gedurende de looptijd van de CAO, in ruil voor werkzekerheid en handhaving van de huidige arbeidsvoorwaarden.
Na opmerkingen hierover op 28 september, stelde KLM op 19 oktober wederom te beseffen dat het aanpassen van de WRR geen begaanbaar pad is. Nogmaals werd gememoreerd dat een goede kaspositie cruciaal is in het voortbestaan van de onderneming. Dit om de bestaande schuld af te bouwen en de noodzakelijke investeringen te kunnen blijven uitvoeren. De Directie is “vastberaden om KLM op koers te houden en daarvoor op arbeidskosten te doen wat moet worden gedaan”. Wel werd de noodzakelijke hoogte van de bezuinigingen door KLM bijgesteld. Het bedrijf is inmiddels bereid genoegen te nemen met 80% van haar oorspronkelijke bezuinigingsinzet.
Alternatieve bezuinigingen
Met deze beweging blijft echter het gat tussen wat wij op tafel hebben gelegd en het bezuinigingsbedrag dat KLM nu voor ogen heeft erg groot. In plaats van WRR aanpassingen heeft KLM daarom gezocht naar alternatieve bezuinigingen. Naast de bekende wens tot loonmatiging tot eind 2014 kwam KLM tevens met een tegenbod: Het structureel inleveren van drie vrije dagen per jaar en een nieuwe plan voor de Europaproductie.
Europaproductie
Het bedrijf meldde ons dat er een plan in de maak is om de complete Europaproductie op basis van de CAO van KLM Cityhopper (KLC) te laten uitvoeren. Details van dit plan ontbreken nog en stelt ons daarom voor veel vragen. Alvorens hier überhaupt wat over te kunnen zeggen, hebben we als cabinebonden KLM in een gezamenlijke reactie gezegd dat we een concrete uitwerking van deze plannen (business case) willen zien, inclusief de overall bezuinigingen (op korte en lange termijn) en de organisatorische- en sociale gevolgen.
Daarnaast hebben we aangegeven dat zo’n eventueel plan m.b.t. de hoogte van de beoogde bezuinigingen van invloed kan zijn op de overige voorstellen die op tafel liggen. Voorafgaand aan het vervolgoverleg op 29 oktober as. zal KLM ons van de gevraagde informatie voorzien. Aan de hand daarvan zullen wij met een inhoudelijke reactie komen op het totaalpakket.
Uitgangspunten
We willen herhalen dat in onze ogen werkzekerheid en perspectief voor het korps op de lange termijn cruciaal is. Daarnaast willen wij een nog nader uit te werken vorm van financiële compensatie bij positieve bedrijfsresultaten gedurende de looptijd van de CAO. Verder zijn wij op grond van het eigen onderzoek naar de situatie bij KLM niet overtuigd van de noodzaak tot drastisch ingrijpen op arbeidsvoorwaarden en weigeren “te bezuinigen om het bezuinigen”. En tenslotte benadrukken wij nogmaals dat FNV Bondgenoten/Cabin Pressure niet zal meewerken aan het structureel verslechteren van de arbeidsvoorwaarden bij KLM.
Democratie
Zoals bekend zal een eventueel onderhandelingsresultaat uiteindelijk natuurlijk worden voorgelegd aan al onze leden ter beoordeling. Zo werkt de democratie bij FNV Bondgenoten/Cabin Pressure.
Redactie Cabin Pressure
Open, eerlijk, daadkrachtig, democratisch en professioneel!
meld je aan voor het introductielidmaatschap via de website! Lees meer over de voordelen van het lidmaatschap op onze website.