Skip to main content

Verslag cabineoverleg 29 november 2012

29 november 2012

Op donderdag 29 november 2012 vond het reguliere cabineoverleg plaats tussen KLM en de cabinebonden. Namens FNV Bondgenoten/Cabin Pressure was onze bestuurder/onderhandelaar Zakaria Boufangacha aanwezig. Het Dagelijks Bestuur werd vertegenwoordigd door Annetje Koreman. Namens de redactie schoof Huib den Ouden aan. Hieronder de hoofdpunten.

Planningsupdate

In maart 2012 hebben de Bonden met KLM afspraken gemaakt over de 156 éénjaarscontractanten. Afgesproken is onder andere dat drie maanden voor afloop van hun (tweede) contract voor bepaalde tijd KLM, indien er onvoldoende productie is, de mogelijkheden zal bekijken voor een detachering bij KLM-dochters KLC of Transavia, waarbij de voorwaarden vooraf zullen worden besproken met de Bonden.

Hoewel de planningsupdate voor KLM t/m 30 maart 2013 een nulgroei laat zien voor alle functies, is er voor Transavia in de periode van december 2012 t/m maart 2013 een instroom gepland van tussen de 20 tot 80 FTE aan nieuwe medewerkers. KLM is daar vandaag over bevraagd, omdat het niet zo kan zijn dat Transavia op dit moment  nieuwe CA’s aanneemt terwijl er na 1 mei 2013 mogelijk éénjaarscontractanten van KLM op straat komen te staan. Desgevraagd heeft KLM aangegeven zich volledig aan de gemaakte afspraken te zullen houden. KLM zal hierover zo spoedig mogelijk met Transavia in overleg treden. In de eerste week van december zal KLM ons over de voortgang daarvan informeren.

Indelingsregels verzoekensysteem

In april 2012 spraken onze leden zich via een democratische schriftelijke ledenraadpleging massaal uit voor handhaving van het huidige verzoekensysteem. Wij hebben destijds aangegeven dat het van groot belang is helderheid te krijgen over de huidige indelingsregels die een combinatie zijn van afspraken uit het PBS tijdperk en het Plan&Go verleden. Deze combinatie is in dat kader tot nu toe slechts door ons gedoogd. Daar waar de regels de CAO raken, is het nu zaak dat er nieuwe afspraken komen over de indelingsregels waarin alle partijen zich kunnen vinden. Daarmee wordt voor alle gebruikers duidelijk wat de geldende afspraken zijn.

Wij hebben vandaag aangegeven daar nu snel duidelijkheid over te willen hebben. Afgesproken is dat wij het initiatief nemen om te inventariseren waar de CAO-afspraken in onze optiek moeten worden gewijzigd in de gedachte van het huidige verzoekensysteem, om hier vervolgens in overeenstemming met alle partijen een definitieve status aan te geven.

Éénjaarscontracten niet automatisch omgezet in contracten voor onbepaalde tijd

In de CAO is bepaald dat éénjaarscontracten automatisch worden omgezet in contracten voor onbepaalde tijd, tenzij daarover met de cabinebonden afwijkende afspraken worden gemaakt. Gebleken is dat KLM tussen december 2011 en mei 2012 zeven collega’s zonder overleg met de Bonden een tweede contract voor één jaar heeft aangeboden met als argument dat er, om verschillende redenen, onvoldoende zicht was op hun functioneren. Dat is in strijd met de CAO en maakt dat deze groep een contract voor onbepaalde tijd behoort te hebben. Het gaat daarbij overigens niet om de 156 collega’s die na 1 mei 2012 een tweede contract voor één jaar aangeboden hebben gekregen.

De Bonden hebben vandaag in een gezamenlijke verklaring aangegeven dit niet te accepteren en hebben KLM dringend verzocht om alsnog, conform CAO, de contracten van betrokkenen om te zetten naar contracten voor onbepaalde tijd. Voordat op 30 november de CAO-onderhandelingen worden voortgezet, zal KLM met een reactie komen.

Reiskostenvergoeding bij arbeidsongeschiktheid

In onze CAO is een reiskostenvergoeding per opkomst afgesproken van 8 cent per kilometer met een maximum van 50 kilometer (enkele reis). Wanneer je echter langer dan 1 maand ziek thuis zit en geen vervangende werkzaamheden verricht, ontvang je geen vergoeding meer voor de reiskosten die je maakt voor noodzakelijke opkomsten. Bijvoorbeeld voor afspraken op Schiphol met je Unit Manager, je Re-integratie Manager of de Bedrijfsarts. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure vindt dat niet redelijk, omdat die bezoeken daardoor aardig in de papieren kunnen lopen. We hebben KLM daarom vandaag het voorstel gedaan om deze reiskosten op declaratiebasis te vergoeden. KLM gaf aan sympathiek tegenover dit idee te staan en zal hiervoor een voorstel uitwerken dat binnenkort zal worden geagendeerd.

Update I-crew

In de nacht van 2 op 3 november is I-crew eindelijk live gegaan. KLM spreekt van een succesvolle implementatie, hoewel er nog wel een flink aantal kleine en grote issues is dat moet worden opgelost. Zo werkt bijvoorbeeld het vakantieruilsysteem niet naar behoren wanneer je tewerkstellingspercentage onlangs is gewijzigd, geeft je IRO bij een oproep uit reserve een verkeerde meldingstijd aan en kloppen sommige rijtijden op buitenstations niet, waardoor incidenteel de CAO leek te zijn overschreden. KLM heeft echter de verwachting dat deze zaken in een goede samenwerking met de afdeling Information Services snel tot het verleden zullen behoren.

Desgevraagd gaf KLM aan dat de implementatie geen nadelige gevolgen heeft gehad voor de verzoeken voor de feestdagen. Dat is namelijk het werk van Carmen. 74% van alle kerstverzoeken is gehonoreerd.

Tenslotte: Hervatting CAO-onderhandelingen

Wij zijn ons aan het warmlopen voor de CAO-onderhandelingen die morgen, 30 november, in Garderen zullen worden hervat. Hieronder in het kort nogmaals onze insteek die tijdens de ledenbijeenkomst van 20 augustus 2012 kon rekenen op massale steun van de aanwezige leden:

  • Volgens het onderzoek dat wij hebben laten uitvoeren is de financiële situatie van KLM zorgelijk, maar is er geen sprake van een noodsituatie die noopt tot acuut, en met name structureel, ingrijpen;
  • Ontmantelen van de zorgvuldig opgebouwde CAO en WRR is niet aan de orde;
  • Eventueel noodzakelijke maatregelen worden tijdelijk gefinancierd;
  • Werkzekerheid en perspectief voor het cabinepersoneel op de lange termijn is cruciaal.

We zullen de ontwikkelingen tijdens de onderhandelingen zoals gebruikelijk communiceren via de website en extra nieuwsbrieven. Houd daarom de website en je mailbox dus goed in de gaten!

Redactie Cabin Pressure

Open, eerlijk, daadkrachtig, democratisch en professioneel

meld je aan voor het introductielidmaatschap via de website! Lees meer over de voordelen van het lidmaatschap op onze website.