Skip to main content

KLM/VNC-deal van start gegaan

03 juli 2018

Zoals bekend wordt, als gevolg van de KLM/VNC cao deal, op de gehele ICA-vloot de -1 CA maatregel ingevoerd. Concreet betekent dit dat de Purser op alle vluchten in de sterkte zal staan en dat het werk op alle ICA vluchten met minder crew wordt gedaan. Vanaf zondag 1 juli is er een begin gemaakt met de invoering van het nieuwe vereenvoudigde ICA M-product op 9 bestemmingen. Met ingang van de winterdienst 2018/2019 wordt deze nieuwe service uitgerold op de gehele ICA-vloot.

Slechte deal

Na een lang actietraject met werkonderbrekingen om de -1 CA maatregel terug te draaien, is er uiteindelijk een cao-akkoord gesloten tussen VNC en KLM waarin de maatregel zelfs is uitgebreid tot alle ICA vluchten, onbegrijpelijk. Deze deal druist in tegen de moderniseringsplannen en de eerlijkere verdeling van de lusten en lasten die FNV Cabine voorstaat. De gevolgen zullen in de optiek van FNV Cabine vooral voor rekening komen van alle collega’s die in de M-class werken. De -1 CA op de gehele ICA-vloot zal leiden tot een verhoging van de werkdruk tijdens het instapproces, gedurende de vlucht en tijdens calamiteiten. De afgesproken zeggenschap over rust aan boord voor de Sr. Purser uit het KLM/VNC akkoord is inmiddels achterhaald. Zoals te verwachten gaan de vliegers daar niet mee akkoord en blijven zij eindverantwoordelijk. Niet alleen het korps mist de CA aan boord, ook onze passagiers krijgen feitelijk minder waar voor hun geld. Waarom zouden zij meer geld voor een KLM ticket blijven betalen als de bezetting aan boord beweegt richting het niveau van de Low Cost Carriers? Wie het weet mag het zeggen.

Zorgen over toekomst Purser

“Eenvoudiger, overzichtelijker, logischer van opbouw en efficiënter” is het doel van het vereenvoudigde product. Het werkgebied van éénbanders gaat bestaan uit maximaal 52 passagiers en voor de Purser uit maximaal 26. Onderdeel van de gemaakte afspraken is dat de speciale maaltijden altijd gecaterd worden in de trolley van de Purser. Op iedere vlucht is het werkgebied van de Purser anders, dus voor elke vlucht moet uitgerekend worden welke CA waar moet beginnen. Van de voorgestelde logica in de werkmethodiek is absoluut geen sprake. Verder kun je je afvragen wat deze tewerkstelling van de Purser in de sterkte voor de volgende bezuinigingsronde gaat betekenen. Iedereen weet dat er wat KLM betreft best met één leidinggevende op ICA kan worden gevlogen ….

Gevolgen voor de werkdruk

FNV Cabine heeft grote zorgen over de werkdruk(beleving) bij het korps nu er simpelweg minder crew aan boord staat. Ruimte voor KLM om het nieuwe vereenvoudigde product na de invoering weer uit te breiden is er in onze ogen genoeg. Harde afspraken die dat moeten tegenhouden ontbreken in het akkoord. We brengen in herinnering hoe het op Europa Short is gegaan, waar de vereenvoudigde service grotendeels is teruggedraaid zonder dat de wegbezuinigde éénbander is teruggekomen. Er is overigens nog meer aan de hand op Europa.

B737-700

In de KLM/VNC- deal is onder andere een uitbreiding van de cabinebemanningssamenstelling op de B737-700 van drie naar vier CA’s afgesproken. Dit ter compensatie van de werkverzwaring en buitenproportionele bezuiniging op ICA. Die goody blijkt nu al, een half jaar na ondertekening, een wassen neus te zijn. Omdat de B737-700 op Europa het slechtst renderende type is, heeft de KLM directie plannen gemaakt om deze 18 vliegtuigen uit te faseren en ze te vervangen door de B737-800. De start daarmee wordt gemaakt met vier toestellen in 2019. De totale vervangingsoperatie wordt naar verwachting in 2022 afgerond. Daar waar de CA er structureel vanaf gaat op ICA in de afspraken tussen KLM en VNC, blijkt de extra CA op Europa die daar tegenover stond maar van zeer korte duur te zijn.

Deel je ervaringen

Om inzicht te krijgen in de invoering van het vereenvoudigde product roepen we iedereen op om ervaringen met KLM te delen via trip reports én met FNV Cabine via info@fnvcabine.nl. Wordt op jouw vlucht de vereenvoudigde werkmethodiek exact gevolgd? Hoe ervaar jij de werkdruk als CA of Purser in de M-class? Staat je galley de hele vlucht vol met dorstige passagiers? Komt de rust aan boord in de knel? Schrijf het ons! Alleen op die manier is FNV Cabine, samen met jullie, in staat om de invoering kritisch en op de voet te volgen.

Redactie FNV Cabine

Nog geen lid van FNV Cabine, maar wil je ook invloed? Meld je dan aan voor het introductielidmaatschap via www.fnvcabine.nl 

Open, eerlijk, daadkrachtig, democratisch en professioneel!