Skip to main content

Verbeterde kwartaalcijfers KLM

02 november 2021

Op maandag 1 november zijn de kwartaalcijfers door CFO Erik Swelheim toegelicht aan de vakbonden en de ondernemingsraad. In de maanden juli, augustus en september waren er minder reisrestricties in Europa en werd er meer gevlogen dan in de andere maanden van 2021, dit is terug te zien in de cijfers. KLM is echter nog lang niet uit het financiële dal. Er is flink in de kosten gesneden en hierbij zijn door de directie pijnlijke keuzes gemaakt. Tevens zijn er het afgelopen anderhalf jaar veel kosten uitgesteld, zoals bijvoorbeeld de betaling van loonbelasting, deze betalingen moeten in de toekomst nog gedaan worden.

Jarenlang durend herstel

Deze resultaten zijn bemoedigend en geven aan dat het herstel van KLM is ingezet. Het herstel zal echter veel langer gaan duren dan zelfs in het meest negatieve scenario werd verwacht. Er zijn het afgelopen kwartaal 5,2 miljoen passagiers vervoerd door KLM, in dezelfde periode vorig jaar waren dit er 2,3 miljoen. Ook de loadfactor op long haul is verbeterd, van 28% in het derde kwartaal van 2020, naar 55% nu. Deze percentages liggen hoger op short haul en op medium haul; van 74% het afgelopen kwartaal, tegen 58% vorig jaar. Dit zijn verbeteringen in vergelijking met vorig jaar, maar in vergelijking met de 90% AF-KL loadfactor in hetzelfde kwartaal van 2019, zijn deze cijfers nog steeds laag. Het laatste kwartaal is voor het eerst sinds de start van de coronacrisis winstgevend, het operationele resultaat bedraagt 168 miljoen. KLM is er echter nog lang niet. De NOW-loonsteun is gestopt per oktober 2021, er is een beroep gedaan op de staatslening, er is sprake van uitgestelde kosten, er zal vanaf volgend jaar geïnvesteerd worden in de vloot en er zijn vele onzekerheden over wereldwijde reisresticties.

Hoge bijdrage van Transavia

Uit de cijfers blijkt dat Transavia Nederland en Transavia Frankrijk een grote bijdrage leveren binnen de Air France- KLM Groep, omdat de Europese vluchten het eerst aantrekken. Dit is ook terug te zien in de bezettingsgraad, deze bedroeg het afgelopen kwartaal 78%. Hetzelfde kwartaal in 2019 was dit 93%. De kosten en de opbrengsten zijn bij Transavia goed op elkaar afgestemd, daarom leveren beide takken van Transavia een grote financiële bijdrage aan de AF/KL groep. De bij Transavia gedetacheerde collega’s hebben hier mede aan bijgedragen. Ook KLM Cargo heeft in hoge mate bijdragen aan het resultaat, er is weinig aanbod en er wordt veel betaald voor cargo.

November webinars

Op woensdag 3 november en woensdag 17 november organiseren wij weer webinars voor onze leden. We delen actuele achtergrondinformatie en je kunt LIVE al je vragen stellen. Deelname is kosteloos en exclusief voor leden van FNV Cabine. Je kunt deelnemen via deze aanmeldlink voor 3 of 17 november. We gaan online om 10:30 uur en starten om 11:00 uur.

Redactie FNV Cabine

Nog geen lid van FNV Cabine, maar wil je ook invloed? Meld je dan aan voor het introductielidmaatschap via www.fnvcabine.nl 

Democratisch, vernieuwend en eerlijk!