Cabineoverleg 25 november 2022
Het cabineoverleg van november vond plaats op het KLM hoofdkantoor in Amstelveen. In dit maandelijkse overleg spreekt het Dagelijks Bestuur van FNV Cabine met KLM over alle actuele zaken die spelen bij het cabinepersoneel. In deze nieuwsbrief informeren we je over promotieplanning, de stand van zaken in de operatie en delen we de eerste informatie over de introductie van de A321 en de A320.
Promotieplanning
Voor 2023 zijn er naar verwachting maar liefst 240 plaatsen voor tweebanders, 60 voor Pursers en 48 voor Senior Pursers. Omdat er nog geen volledige duidelijkheid is bij KLM over de omvang van het netwerk in 2023, is er nu nog geen duidelijkheid over de instroom van het aantal CA’s volgend jaar. Dit jaar zijn er 622 CA’s ingestroomd en worden er nog 126 CA’s opgeleid. Ook zijn er 201 collega’s opnieuw in dienst gekomen als CA, dit zijn de collega’s waarbij vanwege corona het contract destijds niet is verlengd. Daarnaast zijn er dit jaar binnen KLM intern 13 collega’s doorgestroomd naar de functie van CA. Er zijn tot nu toe twee tweebander klassen opgeleid en er volgen dit jaar nog drie klassen. Ook zijn er 156 CA’s die promotie hebben gemaakt naar Purser en worden er dit jaar nog eens 36 Pursers opgeleid. Tevens zijn er 96 Senior Pursers opgeleid en staat er nog één Senior Purser klas op de planning.
Operationele situatie
KLM geeft aan dat na de forse ingrepen in de operatie, de roosters nu stabieler lijken dan de afgelopen maanden. Dit beeld is bevestigd door ons, aan de hand van signalen die we op onze online Helpdesk en op de route krijgen. Ook geeft KLM aan dat zij in de grondoperatie kijkt naar verbeteringen voor de korte en voor de lange termijn, om daar te zorgen voor voldoende werknemers. Dit gesprek wordt gevoerd tussen KLM en de grondvakbonden. Door de veranderde arbeidsmarkt wordt KLM gedwongen om kritisch te kijken naar hoe zij haar processen heeft ingericht om nieuwe werknemers op de grond aan te trekken. Nieuwe tijden vragen om nieuwe en creatieve manieren om nieuwe collega’s aan te trekken en te behouden.
A321 en A320
KLM heeft een voorlopige planning met de cabinebonden gedeeld over de Europa vloot. Naar verwachting zullen er in de zomer van 2024 drie A321’s in productie worden genomen en dit aantal groeit door de jaren heen uit tot 32 in het winterseizoen van 2027. Voor de A320’s is de voorlopige planning dat de eerste twee vliegtuigen vanaf de winter 2027 in productie worden genomen en dat dit aantal toeneemt tot 21 A320’s in de zomer van 2030. KLM heeft deze informatie met ons gedeeld, omdat dit ook gevolgen heeft voor het typepakket per functie, de zogenaamde divisies waarin collega’s worden ingedeeld. Hierover gaan we de komende periode met elkaar in overleg.
Redactie FNV Cabine
Nog geen lid van FNV Cabine, maar wil je ook invloed? Meld je dan aan voor het introductielidmaatschap via www.fnvcabine.nl
Democratisch, vernieuwend en eerlijk!