Skip to main content

Privat Air

04 november 2005

Enige tijd geleden heeft de VNC toestemming gegeven aan de KLM  m.b.t.  een wetlease. Dat wil zeggen,  inhuur van vliegtuig,  cockpit- en cabinebemanning. Privat Air vliegt voor de KLM  zes maal per week met een 737-700 die speciaal is uitgerust  voor het uivoeren van lange vluchten,  in een all C-Class configuratie naar Houston. Deze afspraak is gemaakt voor de winterdienstperiode 2005/2006.



Nu al blijkt uit de boekingen en de passagiersreacties dat het een groot succes is. Wat geen succes is, is de afspraak die hierover is gemaakt is. Waarom  is er niet voor gekozen om alleen het vliegtuig met cockpit in te huren maar wel met KLM cabinebemanning? Een uitstekende kans om aan de passagiers te laten zien wat voor een geweldige service KLM crew kan bieden. Daarbij telt de werkgelegenheid natuurlijk mee.  deKLM  zit  deze winter sowieso ruim in de mensen.  Inmiddels blijkt dat de VNV een passeerbetaling is overeengekomen.  KLM vliegers zullen gecompenseerd worden met acht zogenaamde "by pass betalingen" gezagvoerder B-737 en acht fictieve aannames first officer B-737. Zo  komt  er een snellere doorstroming in de betalingsblokken. De VNC is nu boos op de KLM.  Zou zij eigenlijk niet boos opzichzelf moeten zijn omdat zij akkoord gegaan is met deze wetlease en had zij zich niet daadkrachtiger moeten inzetten om  KLM cabinecrew aan boord te krijgen?

In ieder geval was deze kwestie mede reden voor de VNC om op 3 november een dreigend conflict met de KLM aan te kondigen Dat was weliswaar gespierde taal maar daarna volgde radiostilte. Dus vooralsnog geen compensatie voor het cabinepersoneel.

Redactie Cabin Pressure.