Skip to main content

Cabineoverleg: KLM kiest weg van de minste weerstand.

16 mei 2008

Vandaag, 15 mei, heeft het maandelijkse cabine overleg met KLM plaatsgevonden. Namens FNV Bondgenoten/Cabin Pressure waren Wil Fortgens en Huib den Ouden aanwezig als vliegende collega’s en vakbondskaderleden. Leen van der List, onze professionele onderhandelaar en bestuurder was woordvoerder. Hieronder de meest belangrijke zaken die zijn besproken.

PBS
Tijdens het overleg heeft KLM aan FNV Bondgenoten/Cabin Pressure bekendgemaakt niet in te zullen gaan op de meermalen gedane uitnodiging om het PBS overleg te hervatten op basis van het gemeenschappelijke vakbondsvoorstel van 22 februari. Dit betekent helaas dat KLM en VNC samen, het PBS akkoord KLM/VNC zullen gaan uitvoeren.

KLM noemde onder andere in haar argumentatie het draagvlak voor het akkoord “zeer broos”, maar zei gekozen te hebben voor een “ja” van de grootste vakbond en daarmee dus voor de macht van het getal. Het VNC bestuur op haar beurt distantieerde zich vandaag nadrukkelijk van het oorspronkelijke gemeenschappelijke vakbondsvoorstel en kiest vol overtuiging voor de nu ingeslagen weg, samen dus met KLM. Dat betekent in onze ogen een gemiste kans en een enorme verslechtering met betrekking tot zeggenschap en invloed op de indeling voor alle leden van het korps in de toekomst.

FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft hierover dan ook haar grote teleurstelling uitgesproken. Daarnaast hebben we aangegeven er wel vanuit te gaan volledig betrokken te worden bij het opstellen van de evaluatiecriteria met betrekking tot PBS alsmede de toetsing daarvan, zoals in de CAO 2007-2009 is overeengekomen. Het maandelijkse cabineoverleg is daarbij volgens deze CAO de speeltafel, zodat geborgd is dat FNV Bondgenoten/Cabin Pressure niet buiten spel staat.

Tenslotte hebben we de VNC en KLM met nadruk gemeld het totale proces continue te zullen monitoren op basis van wat er in de CAO is overeengekomen en op basis van wat daarover in de wet vermeld staat. We behouden ons daarbij te allen tijde het recht voor om in het proces in te grijpen als de situatie daarom vraagt.

Web-based trainingen
In een voorgaand cabineoverleg heeft FNV Bondgenoten/Cabin Pressure KLM een voorstel gedaan voor compensatie van zogenaamde “web-based trainingen”. Hierbij moet je denken aan trainingen die nu, maar vooral ook in de toekomst, via myKLM.org  voor KLM gevolgd kunnen worden. Het gaat in ons voorstel om een vergoeding in tijd voor een activiteit die je ten gunste van KLM in eigen tijd verricht. Naar aanleiding van onze opmerkingen heeft KLM vandaag aangegeven de lijn en de structuur van ons voorstel te begrijpen en gaat inventariseren wat dit in de praktijk qua omvang en kosten betekent. Men heeft toegezegd in het cabineoverleg van Juli met een concrete reactie te komen. We kijken uit naar een voor ons bevredigende oplossing!

CAO
Nadat zowel KLM als FNV Bondgenoten/Cabin Pressure vorige maand onze nieuwe CAO (inclusief de laatste aanpassingen) al ondertekenden, is vandaag ook door de VNC uiteindelijk een handtekening gezet! Geloof het of niet, maar daarmee is onze CAO 2007-2009 formeel een feit! Door KLM is toegezegd dat de cabine-CAO ons op zeer korte termijn digitaal ter beschikking wordt gesteld, zodat hij zowel via myKLM.org als onze website kan worden gepubliceerd.

Stuurgroep werkdruk
Het werkdrukonderzoek loopt op schema. Diana de Wolff, voorzitter van de Stuurgroep Werkdruk, was vandaag aanwezig om verslag te doen van de ontwikkelingen.

Aan de hand van de onderzoeksresultaten wordt op dit moment een wetenschappelijk rapport geschreven, met daarin conclusies en aanbevelingen. Dit rapport zal op 12 juni aanstaande door de Stuurgroep en het onderzoeksbureau “Déhora” worden gepresenteerd aan het cabineoverleg, de opdrachtgever van het onderzoek. Zoals eerder gemeld, is er tot 12 juni door FNV Bondgenoten/Cabin Pressure, VNC en KLM een embargo afgesproken met betrekking tot het op enige manier openbaar maken van (deel)resultaten van het onderzoek tot aan die presentatie. Vandaag is afgesproken dat vanaf die datum de conclusies van de Stuurgroep bekend zullen worden gemaakt aan het korps.

Redactie Cabin Pressure.