Skip to main content

Knock Out van Korte Opdracht

28 oktober 2008

Ooit is de Korte Opdracht (KO) in het leven geroepen als instrument voor KLM om indelingen passend te maken bij het toewerken naar een vlucht- of vrije tijdsverzoek. Achterliggende gedachte: een tevreden CA. Ongetwijfeld zullen er meer verzoeken gehonoreerd kunnen worden met behulp van de KO, maar weegt het gebruik ervan op tegen de zwaarte van sommige KO-schema’s? De KO lijkt tegenwoordig meer een middel geworden waarmee KLM op een goedkope manier een deel van de Europaproductie kan uitvoeren.

De afspraken over Korte Opdrachten zijn te vinden in de CAO (bijlage 5A) en op Myklm (via de zoekfunctie). Omdat we veel klachten en vragen over dit onderwerp krijgen zetten we de hoofdpunten hier op een rijtje:

  • Een KO mag alleen gebruikt worden om naar een ICA-verzoek of verzoek vrije tijd toe te werken. Dit hoeft niet direct voorafgaand aan het verzoek te zijn, maar mag hooguit en eenmalig tot twee weken voor het verzoek worden ingedeeld
  • Een KO van 1 dag direct aansluitend aan een vlucht: maximale waardering is 24 (zie indeling en/of IRO) en geplande rust minimaal 16 uur
  • Een KO van 2 of 3 dagen mag nooit aansluitend aan een vlucht worden gegeven, maar wordt altijd gevolgd door een dag KOV (Korte Opdracht Vrij)
  • Een KO van 3 dagen heeft een maximale waardering van 80
  • Een KO van 2 dagen heeft geen maximale waardering (!)

Per maand mag niet meer dan 10% van de totale Europaproductie als KO worden ‘weggezet’. Dit wordt door de Groepscommissie in de gaten gehouden.

Afspraken die de Groepscommissie met de KLM maakt over Europa-BIP’s gelden evenwel niet voor Korte Opdrachten. Zo kan het zijn dat Korte Opdrachten zwaarder zijn dan een reguliere BIP: een KBP of LED in een KO genereert bijvoorbeeld geen routedag. Om die reden vragen we ons dan ook af of de voordelen wel opwegen tegen de nadelen en of er destijds wel goed over de afspraken is nagedacht. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te kunnen concluderen dat KLM met deze afspraken een deel van de toch al zware Europaproductie op een goedkope manier kan uitvoeren. Verzoeken worden dan misschien vaker gehonoreerd, maar de stroom aan vragen en klachten over de KO doet de vraag rijzen of het doel met deze afspraken de middelen wel heiligt. Moe aan een verzoekvlucht beginnen  kan niet de bedoeling zijn. Bovendien komen de Korte Opdrachten neer op het bordje van degenen die het toch al zwaar genoeg hebben: de Europa-vliegenden (éénbanders en Pursers). Het onderwerp heeft volop onze aandacht. Graag horen we jullie bevindingen!

Redactie Cabin Pressure