Skip to main content

PBS of Plan & Go? Referendum in aantocht!

19 februari 2010

Op 18 februari heeft er belangrijk cabineoverleg met KLM plaatsgevonden. Namens het Dagelijks Bestuur van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure waren deze maand onze vliegende collega’s Wil Fortgens, Annetje Koreman, en Huib den Ouden aanwezig. Zakaria Boufangacha was als bestuurder present en Leen van der List, onze professionele onderhandelaar, was woordvoerder. De agenda was ambitieus en kon daardoor niet helemaal worden behandeld. De meest belangrijke issues van dit moment, waaronder het komende PBS referendum, zijn natuurlijk wel aan de orde gekomen. Hieronder een verslag van wat er donderdag is besproken.

PB Yes or No?
In het extra cabineoverleg van 28 januari jl. heeft FNV Bondgenoten/Cabin Pressure een referendum afgedwongen om te toetsen of PBS voldoende gedragenheid heeft. Dat heeft geresulteerd in de mogelijkheid voor het gehele korps om zich binnenkort uit te spreken over het vertrouwen dat men heeft in PBS en de eventuele aanpassingen in de toekomst. Daarmee is door ons maximale invloed afgedwongen op de besluitvorming rond dit indelingssysteem dat iedereen tot in de kern van zijn vliegende bestaan raakt.

Vraagstelling
Vanaf vrijdag 26 februari zal er op MyKLM een vragenlijst live gaan. De organisatie daarvan ligt in handen van een onafhankelijk onderzoeksbureau. Naast een aantal algemene vragen en de door KLM voorgestelde aanpassingen, ligt de essentie op de laatste vraag. Die vraag, die je inclusief de mogelijke antwoorden hieronder ziet, zal gaan over jouw mening en het vertrouwen dat je hebt in PBS. Hij luidt:

“Zoals wordt aangegeven, wordt een aantal aanpassingen in PBS doorgevoerd. Heb je er vertrouwen in dat PBS het komende halfjaar kan uitgroeien tot een goed verzoekensysteem?”

  • Ik heb veel vertrouwen; ik vind het een goed systeem
  • Ik heb voldoende vertrouwen in het systeem en de voorgenomen aanpassingen
  • Ik heb weinig vertrouwen. Er moet veel verbeterd worden, maar ik ben bereid te wachten tot het evaluatiemoment in oktober 2010
  • Ik heb geen vertrouwen meer in PBS en de voorgenomen aanpassingen

Afspraken
We hebben vandaag met KLM het volgende afgesproken. Als gedurende het referendum 50% of meer van de deelnemers aangeeft geen vertrouwen meer te hebben in PBS en dus kiest voor optie 4, dan betekent dat in zijn ultieme consequentie een terugkeer naar Plan & Go, versie 2009. Dat wil zeggen inclusief een 14 daagse indeling en een vijfdaagse blokreserve zoals we die kenden voor de invoering van PBS. In alle andere gevallen zullen de voorgestelde veranderingen worden doorgevoerd en is er in oktober 2010 een nieuw evaluatiemoment, conform het protocol dat wij in augustus 2009 met KLM afspraken.

Laat je stem horen!
FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft ervoor gezorgd dat je binnenkort kunt kiezen. Maak gebruik van deze gelegenheid om je mening over PBS te geven en beslis mee over de toekomst van dit indelingssysteem dat zowel je vliegende bestaan als je privé-leven regelt! Log regelmatig in op onze website voor het laatste PBS nieuws. Als lid kun je bovendien meediscussiëren op het drukbezochte forum.

Not Fit To Fly
Vanuit EU-OPS is het verplicht om door het nemen van voldoende rust zeker te stellen dat een CA tijdens de vluchtuitvoering FS-taken goed kan uitvoeren. Wanneer je je als CA not fit to fly voelt, ben je bij KLM verplicht je ziek te melden met alle indelingsgevolgen van dien. Vandaag hebben we met KLM een pilot voor 6 maanden afgesproken waarbij op Europa de vervolgindeling intact blijft wanneer men zich voor maximaal één dag “not fit to fly” meldt.

Indeling bij ziekte
Tot op heden werd bij een ziekmelding je hele rooster verwijderd. Vandaag is er met KLM een proef afgesproken van 15 mei t/m 15 augustus, dat bij een ziekmelding het rooster in week 3 en 4 blijft staan. Wij hebben in het overleg bedongen dat, wanneer men zich vervolgens hersteld meldt, door Crew Control de keuze aan de CA wordt voorgelegd of men wil toewerken naar de vlucht(en) die nog in de indeling staan, of dat men een geheel nieuwe indeling wenst. Wanneer men kiest voor het eerste, dan kan door KLM gebruik worden gemaakt van de zgn. verstoringsmatrix (CAO bijlage 5, hoofdstuk 9.4). Kiest men voor een nieuwe indeling, dan worden de eerste 2 weken worden door Crew Control bepaald en de rest vervolgens door PBS zoals dat nu ook het geval is. Natuurlijk kunnen week 3 en 4 weer losgeklikt worden. Wanneer de ziekmelding echter langer duurt en daardoor week 3 week 2 wordt, dan verdwijnt je hele rooster als je op de vrijdag in week 1 nog niet hersteld gemeld bent.

Losse reserves
Zoals we al eerder schreven hebben we een meningsverschil met KLM over de inzet van losse reserves. Voor de komst van PBS gebeurde het regelmatig dat er door KLM losse reserves werden ingezet bij een hersteldmelding of wanneer je bij een vluchtverstoring een open rooster had. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure stelt zich op het standpunt dat dit sinds de komst van PBS niet meer is toegestaan. PBS kent slecht twee manieren van reserve zitten en dat is door middel van de tweeweekse reserve thuis, of reserve Schiphol.

Ondanks dit meningsverschil stelde KLM vandaag voor om binnenkort een pilot te starten om de eventuele noodzaak van deze vorm van reservestelling te toetsen. Niet acceptabel voor ons, omdat we principieel geen zaken willen testen waarbij naar ons idee niet volgens de afspraken wordt gehandeld. Binnenkort zullen we KLM ons standpunt schriftelijk toelichten en wachten een uitnodiging voor verder overleg af. KLM heeft helaas aangegeven de inzet van losse reserves te zullen voortzetten tot het moment dat partijen het eens zijn.

Redactie Cabin Pressure