Skip to main content

Verslag cabineoverleg 29 april 2010

30 april 2010
Zoals gebruikelijk volgt hier weer het verslag van het maandelijkse arbeidsvoorwaardelijke overleg met KLM. Namens FNV Bondgenoten/Cabin Pressure waren bestuurders/onderhandelaars Leen van der List en Zakaria Boufangacha, DB-leden Annetje Koreman en John Visser en kaderlid Jos Emmerik aanwezig. Het overleg werd geopend met een dankbetuiging van KLM aan alle collega’s en de cabinebonden voor hun flexibiliteit en medewerking tijdens en na de stillegging van het vliegverkeer ten gevolge van de IJslandse vulkaanuitbarsting.

Een volledige evaluatie van de herstart en de gevolgen voor de indelingen was nog niet beschikbaar. We willen onder andere graag inzichtelijk hebben hoeveel reservedagen en EVR zijn uitgezet. Eerder hebben wij al te kennen gegeven dat wij van mening zijn dat over de losse RT-dagen ook deeltijdverrekening plaats dient te vinden.

Verder gaf KLM aan bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een verzoek tot toepassing van art. 18 WW te hebben ingediend (WW-uitkering t.g.v. buitengewone natuurlijke omstandigheden). Of hier uiteindelijk gebruik van kan/zal worden gemaakt, valt nog te bezien, maar wij waarderen de inspanning van KLM om een deel van de kosten van de stillegging mogelijk elders te verhalen. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft zich altijd hard gemaakt om alle externe mogelijkheden te benutten die de werkgelegenheid beschermen, zoals bijvoorbeeld ook deeltijd-ww.

PBS-evaluatie
Het is inmiddels algemeen bekend dat de uitkomst van de eerste PBS-evaluatie uiterst teleurstellend was. Het is nu aan KLM om PBS zodanig aan te passen dat het voldoende gedragenheid oplevert voor de laatste evaluatie in oktober. Een aantal veranderingen is al ingevoerd en voor enkele andere veranderingen dringt de tijd, wil men zich er voor oktober een goed oordeel over kunnen vormen. Veel aandacht gaat uit naar de gebruiksvriendelijkheid, maar uiteindelijk is het de tevredenheid over de indeling die telt. Buiten de geplande aanpassingen om gaat KLM op ons verzoek kijken of de ABS-stand na zwangerschap en voor instromende KLC’ers aangepast kan worden aan het werkelijke gemiddelde. Nu wordt een start-ABS van 50% gehanteerd, terwijl de gemiddelde ABS veel lager ligt. Een ABS van 50% is volgens ons dan ook onnodig hoog om grip op je indeling én dus je privéleven te krijgen.

Losse reserves
De discussie over losse reserves is nog steeds gaande. De vraag richt zich niet alleen op het bestaansrecht van de losse reserves, maar ook op de vraag of we bereid zijn te experimenteren met het op eigen verzoek inzetten van losse reserves in de geplande proef met het instandhouden van week 3 en 4 bij ziekmelding. Zowel over de losse reserves als over de pilot zijn nog geen besluiten genomen.

Piloten in de cabine
KLM heeft ons eerder verzocht na te denken over de mogelijkheid om vliegers bij boventalligheid op vrijwillige basis in de cabine te werk te stellen. Onze stellingname is dat we vliegers die daar voor kiezen graag verwelkomen in de cabine, maar dan op de plaats waar dat ook het meeste bijdraagt aan een verlaging van de werkdruk. Daarom komt wat ons betreft alleen de 737 in aanmerking, mede omdat wij voor een relatief kleine groep vliegers, hoe gemotiveerd ook, niet al te veel nadelen willen creëren voor het cabinekorps als geheel. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de toewijzingskansen van vluchten.

Bijkomende afspraken, de zogenaamde “groentjes”
Rond de afgelopen kerst werden we onaangenaam verrast met bijkomende afspraken die ooit tussen de VKC (voorloper van de VNC) en KLM zijn gemaakt, maar nooit duidelijk zijn gedocumenteerd. Om dit soort nare verrassingen in de toekomst te voorkomen, hebben wij KLM gevraagd alle bijkomende afspraken uit het verleden boven tafel te halen. Dat is inmiddels gebeurd. Enkele afspraken zijn door de tijd ingehaald en niet meer van toepassing. De resterende afspraken moeten wat ons betreft stuk voor stuk tegen het licht worden gehouden. Uiteindelijk zal er een aantal acceptabele en werkbare afspraken moeten overblijven die in de CAO of elders voor iedereen toegankelijk moet worden vastgelegd.

Evaluatie prijslijst motiveringen
Bij afwijking van de Werk- en Rusttijdenregeling (CAO) door verstoringen overlegt KLM i.c. de DMF-Purser met de cabinebonden over compensatie voor het betrokken crewlid of crewleden. Uit het oogpunt van efficiëntie is er recentelijk een zogenaamde prijslijst vastgesteld die compensatie regelt voor veelvoorkomende verstoringen. Alle partijen zijn tevreden over de uitvoering en de rapportage achteraf. De prijslijst zal verder worden uitgebreid met multistretch-vluchten met een GVDT>14.30 uur

Samenstelling korps
Uit cijfers blijkt dat het aantal deeltijders steeds verder toeneemt. Wij hebben KLM gevraagd een analyse uit te voeren om de oorzaak te achterhalen.

Tot zover de hoofdpunten uit het cabineoverleg. Houd onze website ook volgende week goed in de gaten, want op 6 mei worden de CAO-onderhandelingen hervat.

Redactie Cabin Pressure