Skip to main content

Verslag cabineoverleg van 21 april 2011

22 april 2011
Op 21 april 2011 zijn KLM en de cabinebonden weer bijeen geweest voor het maandelijkse cabineoverleg. Er stond een volle agenda op het programma. Namens FNV Bondgenoten/Cabin Pressure was bestuurder/onderhandelaar Zakaria Boufangacha aanwezig. Het Dagelijks Bestuur werd vertegenwoordigd door voorzitter Annetje Koreman. Zoals gebruikelijk hieronder de hoofdpunten uit het overleg.
 
 
Zorg tewerkstelling Tokio
De afgelopen weken heeft een aantal leden ons laten weten geen fijne herinneringen te hebben overgehouden aan hun verblijf in Tokio. Zo hebben betreffende collega’s te kampen gehad met hevige naschokken, hetgeen hen niet in de koude kleren is gaan zitten. We hebben hierover voorafgaand en tijdens het cabineoverleg onze zorg uitgesproken.
 
Geen bovenmatig risico; Verantwoordelijkheid CA
KLM heeft aangegeven de geluiden te herkennen en de zorg te delen. Op dit moment is er echter volgens het bedrijf geen sprake van een bovenmatig risico. Verder heeft KLM verteld dat de situatie dagelijks in de gaten wordt gehouden en dat er reeds passende maatregel zijn getroffen om  bemanningen zo goed mogelijk voor te bereiden. Dat neemt niet weg dat het wat ons betreft zaak is dat betrokken collega’s goed worden geïnformeerd over de stand van zaken en dat het voor een ieder helder moet zijn hoe te handelen op het moment dat er sprake is van een naschok. KLM zegde toe hierop te blijven toezien en gaf aan dat het ‘normale’ regime blijft gelden. Dat betekent dat vanuit de zorgplicht en verantwoordelijkheid van de CA het te allen tijde mogelijk blijft om bij problemen hiervan melding te maken bij (Sr.) Purser en/of Captain indien daar aanleiding voor is. Vervolgens kan dan worden gekeken  naar een passende oplossing.
 
Evaluatie Pilot ‘not fit to fly’: geen implementatie
Met als doel de werkdruk op Europa aan te pakken is op 4 oktober 2010 de pilot “not fit to fly” (NFTF) van start gegaan. Het kwam er kort gezegd op neer dat men zich op Europa één dag NFTF kon melden zonder verlies van de vervolgindeling. Tijdens het cabineoverleg heeft er een evaluatie plaatsgevonden van de pilot. De proef die inmiddels bijna zes maanden loopt, is op een aantal vooraf vastgestelde criteria geëvalueerd. Op grond van de gepresenteerde gegevens is besloten om de proef niet te implementeren en ook niet voort te zetten.
 
Geen invloed op ziekmeldingen
Aan de hand van de resultaten en cijfers liet KLM ons zien dat niet aan de criteria is voldaan. Zo was o.a. afgesproken dat de pilot zou moeten leiden tot een verlaging van de verzuimduur en het aantal ziekmeldingen van Pursers en 1-banders. Verder diende niet meer dan 5% van de NFTF-meldingen over te gaan tot langer verzuim. Volgens de gegevens van KLM is er in de periode van de pilot sprake geweest van een verhoging van de ziekmeldingen onder 1-banders en heeft 8% van de NFTF-meldingen geleid tot langer verzuim. Gezien de uitkomsten hebben partijen niet anders dan kunnen concluderen dat de pilot niet geslaagd is.
FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft aangegeven dat het verstandig is om het verloop van de verzuimduur te blijven monitoren. In overleg kunnen dan passende maatregelen worden genomen indien de situatie daarom vraagt. We hebben dan ook afgesproken dat KLM inzicht zal blijven geven in de relevante gegevens en hierover met ons het gesprek zal blijven voeren. Want ook al is de pilot niet geslaagd, FNV Bondgenoten/Cabin Pressure zal zich blijven inzetten om de werkdruk op Europa te verlichten.
 
Motiveringen
Al geruime tijd heeft FNV Bondgenoten/Cabin Pressure het streven om als professionele organisatie een deel van de motiveringspraktijk voor haar rekening te nemen. Sinds het moment van erkenning van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure als cabinebond, zijn deze activiteiten namelijk door ons gedelegeerd aan VNC. Nu wij zelf onze verantwoordelijkheid nemen m.b.t. het motiveringsproces, stelt VNC zich op het standpunt dat alleen zij hierop aanspraak kan maken met als argument dat VNC de grootste cabinebond is. Voor ons is deze oncollegiale houding onbegrijpelijk, onacceptabel en niet conform wat de cao daarover zegt.  De motiveringspraktijk is een proces waarvan alle erkende CAO-partijen deel uitmaken en daaraan gelijke rechten en plichten ontlenen.
 
Nieuwe procesafspraken met alle CAO-partijen
Daar we, gezien de houding van VNC, helaas niet eerder tot een vergelijk konden komen, hebben we het onderwerp op het cabineoverleg ingebracht. Per slot van rekening zijn alle arbeidsvoorwaardelijke partijen betrokken bij de motiveringen. Wij vinden het dan ook niet meer dan logisch dat in overleg met alle partijen naar een werkbare oplossing gezocht moet worden.
KLM heeft ons laten weten dat het motiveringsproces toebehoort aan alle erkende cabinebonden en dat in overleg tussen alle partijen tot een blijvend werkbare situatie moet worden gekomen. In dat kader zal FNV Bondgenoten/Cabin Pressure op basis van een gelijkwaardige (her)verdeling van het motiveringsproces en een werkbare situatie voor de operatie met een voorstel komen. Het tijdperk dat slechts VNC de motiveringen verricht is wat ons betreft voorbij. Wij hebben er geen boodschap aan dat dit bij hen nog niet helemaal is doorgedrongen.
 
Procedure rondom decimalen JVU-dagen
In het vorige cabineoverleg van 31 maart is er gesproken over hoe er zal worden omgegaan met de afronding van decimalen op het moment dat ervoor wordt gekozen om de JVU-dagen te laten uitkeren bij het winterverlof 2011/2012 of op de OD-teller. Eerder berichtten we dat door onze opmerkzaamheid het saldo conform de CAO-afspraken op 1 juni naar boven zal worden afgerond. In het cabineoverleg van 21 april hebben we KLM gevraagd wat dat betekent voor de decimalen van de collega’s die al bij de eerste uitvraag de JVU-dagen hebben opgenomen. KLM liet ons weten dat deze decimalen reeds op 27 mei 2010 zijn toegevoegd aan de teller, conform CAO zijn afgerond en bij het winterverlof 2010 zijn ingedeeld. Hiermee is wat ons betreft de discussie rondom JVU-dagen afgerond.
 
Jumpers versus Korte Opdrachten
N.a.v. regelmatig terugkerende vragen van onze leden over het opvullen van Jumpers met Korte Opdrachten heeft FNV Bondgenoten/Cabin Pressure KLM om opheldering gevraagd.  Wij vragen ons namelijk af of deze indeelpraktijk in de geest is van de afspraken uit het PBS akkoord van april 2008. Zoals omschreven was op MyKLM, is een Jumper altijd een Europa cyclus, een KO is geen cyclus, immers  wij kennen geen cyclus met 1 dag RV. Inmiddels is het woord cyclus vervangen door productie.
KLM heeft ons laten weten dat Jumpers opgevuld kunnen worden met alle Europa-productie. Dat betekent volgens het bedrijf dat Jumpers wel degelijk kunnen worden opgevuld als KO. Wat ons betreft een uiterst teleurstellende uitkomst en de zoveelste adder onder het gras voor wat betreft de vaste 28-daagse indeling. Daar er klaarblijkelijk onder het korps behoefte is aan verduidelijking van de afspraken, hebben we KLM gevraagd met een duidelijker definiëring te komen die in lijn is met de afspraken van het PBS akkoord van 2008.
 
De relatie tussen nachtarbeid en het ontwikkelen van borstkanker
Op initiatief van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure staat dit onderwerp sinds november 2009 op de agenda van het cabineoverleg. Dit n.a.v. een door KLM Health Services uitgevoerd onderzoek naar het voorkomen van borstkanker onder cabinepersoneel en hoe dit zich verhoudt tot het voorkomen van borstkanker bij de Nederlandse bevolking. In juni 2010 heeft FNV Bondgenoten/Cabin Pressure KLM in een brief kritisch bevraagd naar de uitkomsten van dit onderzoek. Het gaat ons hierbij met name om het geven van de praktische invulling als het gaat om nader Wetenschappelijk Onderzoek, het nemen van preventieve maatregelen door KLM (bijvoorbeeld door het geven van objectieve voorlichting over zaken die de kans op borstkanker verkleinen) en de communicatie hierover aan het korps.
Tijdens het overleg van gisteren gaf KLM nogmaals aan de zorgen van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure m.b.t. dit issue voor onze collega’s te delen en nodigde ons uit specifieke voorstellen uit te werken. Het onderwerp kan dan vervolgens door alle betrokken partijen ter hand worden genomen. Samen met onze deskundigen op dit dossier zullen we de uitnodiging met beide handen vastpakken. We zullen de ontwikkelingen van dit belangrijke dossier nauwlettend blijven volgen en ons blijven inzetten om het onderwerp onder de aandacht te houden.
Redactie Cabin Pressure
 
 
De komende tijd staan er veel lopende en nieuwe zaken op de agenda die in grote mate het plezier in het werk aan boord en het privéleven bepalen. We zetten ons volledig in voor het beste resultaat voor het korps. Dat vergt soms een lange adem, veel geduld, energie en tijd, maar uiteindelijk boeken we resultaten die je ongeorganiseerd nooit kunt bereiken.
 Als je nog geen lid bent van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure, vul dan nu het online aanmeldingsformulier in en sluit je aan bij de cabinebond die zich kritisch durft op te stellen en niet zomaar bij het kruisje tekent. Voor een sterke, slimme en democratische vakbond betaal je nooit meer dan €16,- per maand! Op de website vind je meer informatie over het lidmaatschap.