Skip to main content

Conferentie Airneth: "Next Generation Hubs"

23 april 2012

Airneth is een initiatief om het  luchtvaartbeleid in Nederland te ondersteunen op basis van de meest recente inzichten vanuit diverse wetenschappelijke disciplines. Jaarlijks organiseert het wetenschappelijke netwerk in dit kader conferenties. Dit jaar op 19 april in den Haag rondom het thema “Next Generation Hubs, uitdagingen voor de luchtvaartindustrie en politiek”. Onder aanvoering van bestuurder Zakaria Boufangacha woonde een delegatie van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure dit seminar bij.

Europees economisch klimaat

Europa gaat momenteel door een moeilijke periode met schuldencrisis en stagnerende economieën en luchtvaartmarkten. In andere delen van de wereld blijven economieën en luchtvaartmarkten echter groeien. Bekende voorbeelden daarvan zijn regio’s als Azië, Zuid Amerika en het midden Oosten, met daarin onder andere de zgn. BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China). De hubs in deze gebieden tonen sterke groeicijfers en de netwerken van de gebruikers van deze hubs breiden jaar na jaar hun dekking uit. Deze verschuiving kan ernstig zijn voor bedrijven als KLM en de Luchthaven Schiphol, maar biedt ook kansen.

Sprekers

Een tiental sprekers wierp zijn licht op de problematiek, variërend van economen, managers van Internationale luchthavens (Dubai, Düsseldorf, Brussel, Schiphol) tot vertegenwoordigers van toonaangevende luchtvaartmaatschappijen. Namens KLM gaf Pieter Cornelisse, Head of Mainport Strategie, een presentatie: “KLM’s view on changing hub dynamics”.

Relatief positieve prestatie KLM

De dag werd afgesloten met een paneldiscussie waarin met name werd gediscussieerd over de wijze waarop  de traditionele Europese luchtvaartmaatschappijen, en in het verlengde daarvan de luchthavens, in deze concurrerende markt kunnen overleven. Opvallend daarbij was om uit de mond van KLM te horen, dat het bedrijf het niet slecht doet ten opzichte van concurrenten en de toekomst vooral tegemoet wil gaan met uitbreiding van allianties en in het bijzonder met één van de Gulf Carriers.

Redactie Cabin Pressure